Glapp i framgafflen???

• Thread starter Thread starter Bitteboy
  • Start date Start date

Bitteboy

Guest
Hej! Har öppnat o slängt i ny olja i gaffeln. Nu sitter allt på plats igen. MEN när jag kollar så att d inte är något glapp i styrlagre så glappar gaffelbenen en hel del istället. Alltså mellan inre o ytre röret. Hade lite så innan oxå men tycker d är mer nu?! Är d normalt?? Antagligen inte eller?:confused:

hojen är en wr450 -04 som inte gått alls mycket och nu är första gången oljan i gafflarna byts...och jag har slängt i MAX med olja.

Hoppas någon kan d här bättre än mig...

Hur gör du när du kollar? Har svårt att tro att det skulle glappa där du säger om du inte gjorde nåt väldigt fel när du satte ihop den? Det är inte så att du har hojen på backen med bromsen indragen och känner att det glappar och det egentligen är skiva/belägg som rör sig? Sen om du med MAX menar att du toppfyllt gaffeln så kommer den bli helstum, du ska ha en viss längd luft ovanför oljan. :)

Last edited:
varför kollade inte du slitringarna innan du satte ihop gaffeln.?
Antigen så gör du en fuling och kör ändå MEN gaffen kommer börja läcka avsevärt tidigare än vanligt pga glapp gaffel=ovala packboxar och läckage.

Eller så river du dom igen nu när du fått haj på de hela och byter slitringarna

Köp Piwot works gaffel rep. kit. Kostar ca. 1000:- DÅ medföljer alla ( 4 teflonbussningar) packboxar och skrapringar samt diverse O-ringar å skit.

Jag brukar byta bussningarna ca. 1 gång per säsong. Ibland kan man byta ett par packboxar emellan.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back