Glapp i framgaffel/styrlager på Aprilia Falco -00

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har en Falco -00 som har något glapp i fram, känns mest när man gör hårda inbromsningar eller kopplar upp den på bakhjulet. Vibrerar när man bromsar och när framhjulet lyfter från backen känner man att något glappar.

Har fått bort övre styrkronan, men kan inte påstå att jag hittat något uppenbart fel. Lagret satt åtdraget med låsringarna, ingenting löst där med andra ord. Hojen har bara gått 1200mil så jag har svårt att tro att lagret skulle vara slut? Lyckas inte få upp det så jag har inte kunnat kolla närmare på det.

Sitter det likadant i undre styrkronan som i övre? Fan så mkt bökigare att komma åt där men jag har väll inget annat val än att göra ett försök.

Tips på vad det annars kan vara som orsakar detta fel? Ska till norge på en200-milatripp på söndag så jag lär få ordning på det innan dess..

Jag har exakt samma problem! Har du testat att bara dra åt styrlagret?

Jag hade samma problem med min Thunderace som hade gått 2900 mil. Jag tog hojen till Yamahacenter och lät den stå där en heldag så att dom kunde ta den när det fanns tid över.. Dom drog åt allt orderntligt med "rätt" verktyg. 500 spänn och ett problem fattigare blev resultatet.. :tummenupp

Har dragit åt styrlagret men felet kvarstår, börjar fundera på om det är bromsskivorna som har slagit sig? Det förklarar ju dock inte glappet jag känner när man wheelar.

Styrkronan ser ut att röra sig en hel del fram och tillbaks pga dom pulserande vibrationerna när man bromsar, ska den kunna göra det eller lär jag dra åt styrlagret ännu hårdare?

Med tanke på hur vekt styrlagret är på mille/falco, så lär du har kraftiga skador i lagerytorna om du ens har funderat på att hjula den..

Kratrarna efter kulorna i lagerytorna gör att styrlagret kan vara tight i ett läge, men glappigt i ett annat. Kan du inte spänna det så att det är på gränsen att gå trögt utan glapp för alla vinklar på styrningen, så är styrlagret skjutet och måste bytas.

Drog åt hårt som fan nu och det blev STOR skillnad, helt klart styrlagren som ska bytas alltså. Hinner dock inte få tag på nya och byta innan resan, så det får bli efteråt. Bara o hoppas att grejerna håller ihop, ska åka ihop med tjejen som kör sv650 så det kommer att bli lugn körning iaf.

Kan man byta till något lager som bättre klarar av bakhjulskörning?

Drog åt hårt som fan nu och det blev STOR skillnad, helt klart styrlagren som ska bytas alltså. Hinner dock inte få tag på nya och byta innan resan, så det får bli efteråt. Bara o hoppas att grejerna håller ihop, ska åka ihop med tjejen som kör sv650 så det kommer att bli lugn körning iaf.

Kan man byta till något lager som bättre klarar av bakhjulskörning?

Jag vet inte om några rullager till falcon, men vill du leta så har jag bilder på styrlagret till min mille -02, så du kan leta på dimentionerna:
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/mcmek_maj30/DSC00034.JPG
http://wintermute.csbnet.se/~zilog/mcmek_maj30/DSC00033.JPG

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form