Glapp i frambromshandtag...

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Frambromshandtaget på min Honda CR 250 glappar upp och ner (antagligen för många tidigare marksyningar). Kommer SBP att klaga på detta när hojen ska reggas in som Enduro? Handtaget funkar bra annars och bromsen har hårt och bra. Det är bara det att den glappar upp och ner.

Själva hållaren ser bra ut. Det verkar precis som att själva handtaget är för smalt där det sitter anslutet till hållaren. Som att någon bricka eller liknande saknas där. Vad kan det bero på? Hållaren ser inte sne eller bockad ut vad jag kunde se.

Är nog bara bromsgreppet som har blivit utnött

Last edited:
Det gör inget så länge bromsverkan är som den skall.

Det gör inget så länge bromsverkan är som den skall.

SBP klagar inte då? (Den ska ju reggas in och besktigas som enduro så då kollar dom väl såna grejor).

Det är ju några centimeter den glappar, upp och ner. Men den tar hårt och bra iallafall. Upplever den som flera gånger bättre än bakbromsen som jag tycker tar sämre, vet dock inte om det är som hjulet slirar eller om den bara tar kasst.

NÅGRA CENTIMETER? Oavsett vad de säger på SBP så är det inget jag hade levt med oavsett. Kan du inte sätta en bricka imellan eller böja ihop lite eller för all del byta ut handtaget eller så?

SBP klagar inte då? (Den ska ju reggas in och besktigas som enduro så då kollar dom väl såna grejor).

Det är ju några centimeter den glappar, upp och ner. Men den tar hårt och bra iallafall. Upplever den som flera gånger bättre än bakbromsen som jag tycker tar sämre, vet dock inte om det är som hjulet slirar eller om den bara tar kasst.

NÅGRA CENTIMETER? Oavsett vad de säger på SBP så är det inget jag hade levt med oavsett. Kan du inte sätta en bricka imellan eller böja ihop lite eller för all del byta ut handtaget eller så?

Jo det går säkert. Kan man byte ut själva handtaget eller måste man byta hållaren och allt det där andra också?

Hahahah några centimeter? Det sa du aldrig.... Men antar att du mäter ute vid änden på handtaget? Tycker du att det glappar för mkt så får du väl fixa glappet med diverse medel. Shimsa upp, minska spelet i fästet, trycka in modellera etc.. Finns många lösningar till just det här problemet.

Hahahah några centimeter? Det sa du aldrig.... Men antar att du mäter ute vid änden på handtaget? Tycker du att det glappar för mkt så får du väl fixa glappet med diverse medel. Shimsa upp, minska spelet i fästet, trycka in modellera etc.. Finns många lösningar till just det här problemet.

Ja längst ute på handtaget ja. Inne vid infästningen är det inga cm som det glappar.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back