Glapp i flytande skivor.

dyos

Svenska vägar behöver fler kurvor
Gick med
20 Sep 2008
Hoj
GSX-R 750 K2
Fick nedslag på besiktningen om att min ena bromsskiva "flyter" för mkt.
Skivorna är ju flytande, men man märker en tydlig skillnad mellan vä och hö skiva (hö som glappar)
Har läst lite här på forumet, och av vad jag kunnat avgöra är det nitarna som är "slut".

fråga på detta då:
Var får man tag på nya nitar?
Borde man byta båda sidor så att de är "jämnslitna" eller går det lika bra att bara byta ena?
Vad brukar sådana jobb kosta om man skulle lämna det till verkstad? Kanske tom finns ngn forummedlem som är haj på sånna här arbeten?

Det finns ingen aukt verkstad som kan göra det helt enkelt därför att där inte säljs några nitar lösa original. Går dock att köpa nitar från aftermarketleverantörer och sätta dit. Dock viss risk för att skivcentrum är slut.

Vill du ha nitarna bytta och skivan fixad kan jag göra det.

Intressant! jo jag förstod att centrum också kan va slut, hur fastställer man det?
så typ galfer har lösa grejer som är kompatibla sålänge det är samma dimensioner?
tackar för erbjudandet, kanske blir aktuellt om jag ger mig ut på en roadtrip söderut ;)
Tack för din input, Boris

Intressant! jo jag förstod att centrum också kan va slut, hur fastställer man det?
så typ galfer har lösa grejer som är kompatibla sålänge det är samma dimensioner?
tackar för erbjudandet, kanske blir aktuellt om jag ger mig ut på en roadtrip söderut ;)
Tack för din input, Boris

Ja nit som nit. Det viktiga är att dimensionerna stämmer. Vad du har för dimensioner kan jag inte på rak arm.

Här kan du se hur det görs på en triumph:
http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=19762

De nitarna han köpt kostar 1000kr lösa.

Jag ska kolla dimensionerna i litteraturen =)
Vad bör man använda för engelskt sökord för dessa nitar?

EDIT; Eller om man kollar nya skivor, vad är rimligt pris? jag ser suspekta kina-versioner på bukten för $180ish/paret och 3500kr/STYCK för ngn märkesprodukt på svenska sidor... vill ändå ha bromsskivor jag kan lita på, men samtidigt inte lägga en jävla förmögenhet på lite metall. ngt i stil med http://tinyurl.com/q6aw9kp känns fortfarande billigt... men verkar va likt de andra som finns där ute. om de inte e märkes-grejerna, som jag inte har ngt behov av

Last edited:
Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...