Glapp i flytande bromsskivor.

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Jag fick hem mina bromsskivor som jag beställt till min gixxer igår. Det var begagnade, men hade inte gått många mil.

Det var överhuvudtaget inget glapp i skivorna. Det gick inte ens att röra i sidled. De skivorna jag fick hem ser ut som det skivorna som sitter på gixxern nu gör.

Tydligen så finns det flytande och semi flytande skivor. Är det meningen att det ska vara så glappfria? Det är verkligen en astronomisk skillnad mellan skivorna som sitter på nu och de nya jag köpt.

Du har troligen semiflytande skivor och de skall gå att rucka men låter inte som en marackas när man skakar dem.

vad är egentligen fördelen med flytande skivor/semiflytande kontra helgjutna?

Den största fördelen är att de inte slår sig lika lätt när de blir varma.
Sedan finns där fler fördelar:
Väger mindre pga alucentrum
Rullar lättare
Bättre centrering
Bättre känsla
Bättre padslitage

Bytade på min Gixxer också för ett tag sen, tycker glappet bara blivit värre än när dem var nya. Har även ett konstigt klickande ljud ibland vid inbromsningar. Är det normalt med ett sånt ljud från skivorna ? Har kollat allt runt omkring och allt är spännt och beläggen sitter som dem ska och ser bra ut.

Bytade på min Gixxer också för ett tag sen, tycker glappet bara blivit värre än när dem var nya. Har även ett konstigt klickande ljud ibland vid inbromsningar. Är det normalt med ett sånt ljud från skivorna ? Har kollat allt runt omkring och allt är spännt och beläggen sitter som dem ska och ser bra ut.

Har exakt samma problem, bytte nyss bromsklossar och då dök problemet upp, tycker även att jag känner vibration vid broms när jag håller låg hastighet. Allt sitter som det ska enligt vad jag kan se...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT