Glapp i bromsskiva

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Är det meningen att det ska vara glapp i bromsskivorna på en gixxer 750? Ska det vara ett litet glapp eller ska de sitta fast stenhårt, eller ska det vara ett stort glapp? Just nu så är där ett rätt stort glapp i skivorna.

det skall glappa lite i sidled, men inte i rotationsriktning.

Va lite bussig mot grabben. Han kanske inte vet allt, men det gör varken du eller jag heller.
Åkejrå! :krama

Du har flytande bromsskivor på din Gixxer, vilket innebär att nitarna inte sitter stumt, så att skivan kan röra sig i sidled, oken sitter stumt och nånstans måste rörelserna pga kolvar, värme mm tas upp. Motsatsen är stumma skivor och flytande ok, vilket används främst på bilar och äldre hojar.

Men, kan du röra skivan i rotationsriktningen så är medbringarna (nitarna) slut. Oftast tar dom slut först, det är sällan nav eller skiva ger sig först. Enklast kollar du det genom att bromsa och se om du kan rulla hojen fram å tillbaka. Det underlättar om ni är två, eller om du har depåstöd. Har du orginalskivor så är det oftast bara att kasta över axeln och köpa nya eftersom dom inte är renoverbara. Men ämnet har varit uppe förr, och det kan finnas piratnitar att sätta dit.

Fan ta dig Sportbike, nu kommer jag ha ont i morrn när jag va såhär snäll :mad:

Va lite bussig mot grabben. Han kanske inte vet allt, men det gör varken du eller jag heller.

Första sporthojen ^^

Du har flytande bromsskivor på din Gixxer, vilket innebär att nitarna inte sitter stumt, så att skivan kan röra sig i sidled, oken sitter stumt och nånstans måste rörelserna pga kolvar, värme mm tas upp. Motsatsen är stumma skivor och flytande ok, vilket används främst på bilar och äldre hojar.

Men, kan du röra skivan i rotationsriktningen så är medbringarna (nitarna) slut. Oftast tar dom slut först, det är sällan nav eller skiva ger sig först. Enklast kollar du det genom att bromsa och se om du kan rulla hojen fram å tillbaka. Det underlättar om ni är två, eller om du har depåstöd. Har du orginalskivor så är det oftast bara att kasta över axeln och köpa nya eftersom dom inte är renoverbara. Men ämnet har varit uppe förr, och det kan finnas piratnitar att sätta dit.

Okej. Beläggen är OK men frambromsen känns lite svampig, några ideér?

Last edited:
Det har inte ett smack med glappande skivor att göra iaf. Snarare svampiga slangar eller trötta packningar i bromspumpen.

Nu har jag varit ute och kollat skivorna ordentligt, såhär är det:

Höger framskiva: Den går att röra både rejält i sid led, och fram i rotationsriktningen, även bakåt, SLUT?

Vänster framskiva: Går i princip inte att röra i rotationsriktningen. Den går att röra ytterst lite i sidled. OK?

Till 99,5 % så är dina skivor slut.
Alla gsxr 750-96 har problem med det.

Sen är det ju frågan hur slut dom är, jag körde med mina och dom glappada rejält, och endel idiotförklarade mej för att jag körde med dom.

Men hade jag varit du så hade jag nog letat efter ett par nya skivor på ebay, finns piratmodeller av galfer tex.

Testa byta bromsvätska och lufta ordentligt.
Gör underverk med bromsarna om det inte är gjort på länge.

Kan man inte nita om skivan på aluminiumnavet?

Jag skulle nog byta bromsslangarna först, luftning/väsktebyte kommer då per automatik. Är de från -96 är det nog dags...
Kolla då också hur infästningarna i/på/av skivan ser ut. Slitna?
Sen byter man det som behövs. Skivor är ju inte så billiga..

Alla gsxr 750-96 har problem med det.

Sen är det ju frågan hur slut dom är, jag körde med mina och dom glappada rejält, och endel idiotförklarade mej för att jag körde med dom.

Men hade jag varit du så hade jag nog letat efter ett par nya skivor på ebay, finns piratmodeller av galfer tex.

Gör underverk med bromsarna om det inte är gjort på länge.

Om du ska byta bromsvätska och lufta måste jag bara tipsa dig om denna:) http://www.jula.se/bromsluftare-129454

HUR smidigt som helst. På med slangen, öppna nippeln, pumpa på bromsen tills du inte ser några luftbubblor i slangen. Stäng nippeln. KLART! Ska du byta bromsvätskan också gör du på samma sätt fast du fyller på med ny vätska i behållaren samtidigt som du pumpar och när du ser ny bromsvätska utan bubblor i slangen ja då stänger du nippeln. KLART! Obs! Se till så att du inte pumpar ut all olja i systemet utan att fylla på ny i behållaren samtidigt för då får du in ännu mer luft.

Kan man inte nita om skivan på aluminiumnavet?

Jo det kan man men nitarna säljs inte lösa från Suzuki utan man köper aftermarketnitar för typ 120kr/st x 8= för dyrt att sänka på ett par sunkiga originalskivor. Dessutom hjälper det föga om man åkt omkring med slitna nitar och deformerat aluminiumnavet....

Köp ett par nya kinaskivor på EBAY. De är billiga och riktigt bra....

prova o ta loss skivorna o lägg skivan plant mot ett rejält "mothåll" i metall typ ett skruvstäd... sen slår du me hammare... de e nog härdade vilket kanske kräver att du värmer/glödgar dem innan du bearbetar dem för att slippa att riskera att få sprickbildning...

nu e ju detta riktig "budget-tattar-mek" på hög nivå o denna ide blir säkert idiotförklarad.:yoparty

men det kan ju funka för att få bort glappet men sen hur säkert detta i rent säkerhetsmässigt e ju en annan sak...

jag skulle inte vilja lägga ut så speciellt mycket cash på en 20K hoj... men o andra sidan så vill man ju inte dra i backen o dö bara för att man snålade...

ditt val!

mvh.T

Jo det kan man men nitarna säljs inte lösa från Suzuki utan man köper aftermarketnitar för typ 120kr/st x 8= för dyrt att sänka på ett par sunkiga originalskivor. Dessutom hjälper det föga om man åkt omkring med slitna nitar och deformerat aluminiumnavet....

Köp ett par nya kinaskivor på EBAY. De är billiga och riktigt bra....

Ja de var verkligen billiga, har dock lite frågor om ebay.

Det är väl inte begnat stuff på ebay?
Varför är det så billigt?
Passar 05-06-07 skivor på en 96:a?

Ja de var verkligen billiga, har dock lite frågor om ebay.

Det är väl inte begnat stuff på ebay?
Varför är det så billigt?
Passar 05-06-07 skivor på en 96:a?

Finns både nytt och beg.

Länka så kan jag ta mig en titt. Finns annars en utmärkt tråd om ebayskivor sedan tidigare...

Med största sannolikhet passar dessa inte. Men använd PM funktionen i EBAY och fråga säljaren om han har till din modell.

Bör jag köpa nya skivor? Höger glappar i rotationsriktningen, men ser ändå fin ut. Vänster skiva glappar ingenting i rotaionsriktningen. Bromsarna tar faktiskt bra. Med nya belägg, luftade och med nya bromsvätska så lär de ta ännu bättre. men jag har tänkt gå kurser i roadracing, då får man väl ha bromsar i bästa möjliga skick. Hojen är gammal men den var en riktig pärla, har inte gått långt heller. Frågan är bara om man ska lägga ned en massa pengar på den eller inte.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT