Glapp i broms

Mago

I am Sofa King
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kavasaki ZX-7R -97 *såld*
Var och kollade på polarens GSX-R 750 -96.
Tyckte att de kändes som något glappade i framgaffeln och efter lite felsökande så hittade vi ner till bromsskivan. Där glappade det ganska fint.

När man bromsade och tryckte ihop framdämparen lite så var det kanske 1mm glapp i bromsskivorna enligt bild. Vid alla ringarna, på båda sidor.

Det är bara till att byta ut bromsskivorna eller?

Bifogat

• gsxr11.JPG
    gsxr11.JPG
    122.6 KB · Visningar: 178
Din polare har tur som har så fin hoj....

Jag har samma egenskap din kompis har, ungefär. Min bromskiva rör sig både i färdriktningen och i sidled, ungefär en mm åt båda hållen. Efter att ha konsulterat alla möjliga experter kors o tvärs, så är diagnosen att vill man att det inte ska låta, så kan man nita om skivan. Var och hur och kostnad har jag ingen aning om.
Om man däremot kan leva med lite rassel, ja då ska man bara skita i det.

Enligt vad jag fått höra så beter sig hel-flytande skivor precis som du beskriver det, dom glappar. Halvflytande, som "vi" har, har en vågiga brickor i nitarna, och det är dom som blivit trötta. Däremot hejdar det precis lika skitbra som vanligt.

Det enda problemet man kan ha, är att vid styrslag så kan skivan "daska in" bromsoken, så att man måste pumpa en gång innan bromsen tar... rock'n'roll...

Jag ska lämna in min hoj på service om en månad, då ska meken få titta på det där och komma med råd. Tills dess bryr jag mig inte så värst.

Mago skrev:
Var och kollade på polarens GSX-R 750 -96.
Tyckte att de kändes som något glappade i framgaffeln och efter lite felsökande så hittade vi ner till bromsskivan. Där glappade det ganska fint.

När man bromsade och tryckte ihop framdämparen lite så var det kanske 1mm glapp i bromsskivorna enligt bild. Vid alla ringarna, på båda sidor.

Det är bara till att byta ut bromsskivorna eller?

Ok Pejo. Lät ju ganska betrygande ändå. :)

Det är inte hans hoj på bilden dock. :tungan

Jag visste inte det, men den är fin ändå. Det är ju en SRAD GSX-R 750 :-)

Skivor ska man bara byta om dom är vinda eller för slitna eller på annat sätt förverkade, har jag fått berättat för mig. Dessutom är dom svindyra... Om han är orolig så kan han ju kolla upp om nån mc-verkstad kan nita om dom, som sagt.

Jag litar helt o fullt på mina bromsar, det hejdar ju "så att ögonen håller på att ploppa ur ögonhålorna", som Robban_C sa nån gång, om jag inte missminner mig.

Mago skrev:
Ok Pejo. Lät ju ganska betrygande ändå. :)

Det är inte hans hoj på bilden dock. :tungan

shit! de där va skönt o höra, kom precis hem från en 10 mila tur, märkte nu att ena skivan glappade, men men kör vidare tills ja hittar en meck då!

Jag har efter att jag skrev föregående inlägg ringt och pratat med ISR om ersättningsnitar.

För det första så hade dom inga som passade original-skivorna, för det andra visste han inte nån som kunde ha heller. Det jag vart rekommenderad var ett par nya skivor från ISR, ca 5000 paret.

Dessutom poängterade han två saker till, som kan vara av värde att veta.
1; Halvmånarna i skivan och kransen glappar upp sig, så det nöter material i halvmånarna = glappet ökar.
2; När skivan rör sig för mycket, så kan skivan börja nöta i botten på bromsoket.

Jag fick ett tips senare... addemoto.se har nya skivor, vet inte märke, och dom tar ca 1700 per st, alltså väsentligt mycket billigare än nåt annat jag hittat.

G.S.G.G. skrev:
shit! de där va skönt o höra, kom precis hem från en 10 mila tur, märkte nu att ena skivan glappade, men men kör vidare tills ja hittar en meck då!

okej.. men fasiken då, nya skivor/skiva bara för att nitarna sitter löst.. verkar ju helt sjukt näre inte är några som helst fel på själva skivan.. de här måste gå at lösa på ett billigare sätt.. ska klura i helgen på detta.. återkommer med resultat, hoppas ni gör detsamma! trevlig helg

Just ja. Han på ISR (som var skittrevlig att prata med) sa också att visst, man kan nita om skivorna, men då förlänger man bara livslängden på dom, felet (alltså att halvmånarna blivit större) finns kvar.

Som jag uppfattar det så är det ju lungt att köra med grejjerna så länge dom inte skär in i bromsoken eller blir alltför sladdriga...

Föressten! Du bor ju i Enköping! Vi lär ju träffas o kika på varandras skivor :-) Kanske gruppinköp :hihi :tungan

G.S.G.G. skrev:
okej.. men fasiken då, nya skivor/skiva bara för att nitarna sitter löst.. verkar ju helt sjukt näre inte är några som helst fel på själva skivan.. de här måste gå at lösa på ett billigare sätt.. ska klura i helgen på detta.. återkommer med resultat, hoppas ni gör detsamma! trevlig helg

Pejo skrev:
Det enda problemet man kan ha, är att vid styrslag så kan skivan "daska in" bromsoken, så att man måste pumpa en gång innan bromsen tar.
Det fenomenet får du iaf. Gaffel o hjulinfästningar flaxar/flexar rätt bra vid såna påfrestningar.
/u

Jag körde en GSXR600 -98 med sånt glapp i skivorna. Bromsen försvann succesivt och jag lade mig snyggt i sandfållan på Anderstorp.

Måste du pumpa upp bromsen så byt skivor. När bromsen försvinner för dig är det kanske en bajsbrun 240 och inte mjuka lecakulor du landar i...

pilsner

Hmm, sån där är min också.

Skivorna glappar lite och första inbromsningen tar handtaget lite längre in än när man pumpat en gång.

Kunde man nita om skivorna? Isof; vem kan göra det?

Fullflytande racing skivor har ett visst axiellt och radiellt glapp. (det vill man ha för att skivorna inte skall slå sig pga de stora temperaturskillnaderna) Gatskivor har normalt inte det, utan de är vad man kallar ”halvflytande”. En gatskiva som glappar upp kan man renovera genom att sätta dit nya medbringare (helflytande) i aluminium.

Mindre glapp på en halvflytande är ju ok (så är ju helflytande nya). Men det gäller att se upp så inte glappet sabbar nav eller rotor.

Det gäller alltså att renovera innan nav och/eller rotor har slitits pga glappet. Har det gått så långt att nav och/eller rotorn har slitits med ovala/förstorade hål som resultat så blir man tvungen att fräsa nya större hål för större medbringare.
/KRK

Men då är ju frågan, återigen:

Vem kan byta nitar på en Suzuki-original-bromskiva ?
Vad kan det kosta ungefär ?
Hur bedömer man om det är nån ide (alltså, har halvmånarna glappat upp sig för mycket) ?

Kan vi få svar på dessa frågor så är tråden snart komplett...

KRK skrev:
Fullflytande racing skivor har ett visst axiellt och radiellt glapp. (det vill man ha för att skivorna inte skall slå sig pga de stora temperaturskillnaderna) Gatskivor har normalt inte det, utan de är vad man kallar ”halvflytande”. En gatskiva som glappar upp kan man renovera genom att sätta dit nya medbringare (helflytande) i aluminium.

Mindre glapp på en halvflytande är ju ok (så är ju helflytande nya). Men det gäller att se upp så inte glappet sabbar nav eller rotor.

Det gäller alltså att renovera innan nav och/eller rotor har slitits pga glappet. Har det gått så långt att nav och/eller rotorn har slitits med ovala/förstorade hål som resultat så blir man tvungen att fräsa nya större hål för större medbringare.
/KRK

Föressten! Du bor ju i Enköping! Vi lär ju träffas o kika på varandras skivor :-) Kanske gruppinköp :hihi :tungan[/QUOTE]

yes yes har tre polare som oxå köpt gixxer 750 tills iår, ska kika på deras om dom har samma problem..vet den ena sa ha hade de.. får väl mötas upp för en "gixxer 750-träff" i v-ås sen då:)

Du får antingen byta nitar själv (det går, har gjort sånt själv) eller hitta någon som klarar det. Knalla in på en mekanisk verkstad eller en mc-verkstad med lite resurser så klarar dom säkert att ta av de gamla nitarna (men se till att de inte kröker nav eller skiva!). Sedan är det bara att inspektera hur det ser ut (behövs det fräsas?), mäta vilken diameter på medbringare (se upp, inte säkert att alla diametrar går att få tag på) som behövs och iväg och köpa det (finns väl på lite olika ställen…kan vara bäst att kolla upp INNAN man börjar meka). Montera de nya medbringarna är busenkelt om det är den helflytande varianten.

Kostnad per medbringare (inkl fjäderbricka och låsfjäder) skulle jag tippa är ca 50-70:-. För 10st (som det kan vara på en skiva) alltså mellan 500-700:- kanske. Blir ju billigare än ny skiva i alla fall men om rotorn börjar bli tunn så är det ju knappast lönt att kosta på en renovering utan då är det ju bättre å köpa ny skiva i stället (eller bara rotor om nu det är möjligt).

Att bedöma om det är någon ide det går inte att avgöra utan att veta vad medbringare kostar och vad verkstan som gör jobbet tar betalt och hur slitna nav och rotor är. (om halvmånarna behöver fräsas så kan det ju bli dyrt om man inte har någon schysst kompis med fräsmaskin).

Har man otur så går det av olika anledningar kanske inte att renovera skivan….men lycka till!
/KRK

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...