Glad nybörjare i Göteborg

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Jag är väldigt intresserad av att börja åka bana - lite sent i år, men nästa år hoppas jag köra flera gånger.

Jag skulle gärna ha lite tips om vilka banor som är nära Göteborg? Vill helst undvika att åka med släp, utan det hade varit väldigt mycket bättre om jag hade kunnat kört dit med hoj.

Sen är andra frågan, hur ska jag göra för att kunna köra på dessa banor? Har kollat igenom det här forumet och man behöver tydligen inte medlemskap i någon klubb - har sett att platser kan köpas av vem som helst.

Så vad är enklast och närmast?

Falkenberg, Anderstorp, och Kinnekulle är banor som ligger inom 15 mil från Göteborg. Nästa ring blir 25 - 30 mil, då finns Gelleråsen (Karlskoga), Ring Knutstorp (norra Skåne), Sviesta och Mantorp (närheten av Linköping).
Det finns några körtillfällen kvar i år på Anderstorp och Falkenberg.

Falkenberg ca 10mil.
Kinnekulle. ca 15mil.
Anderstorp ca 20mil
Gelleråsen ca 30mil.

Finns en i skåne också men jag kommer inte ihåg vad den heter nu.

Skulle inte åka på bandag utan släp. Man är helt slut efteråt och är inte så "vass" förare när man skall köra hem. Samt om man skulle vurpa så räcker det med att kopplingshandaget går av så kan man inte köra hem.
En sak till. Ofta skall man vara där ca 07-07:30 på morgonen så att först åka tex 20 mil är inte att rekomendera.
Det finns alltid folk man kan dela släp med. :tummenupp
Roligare, billigare....

Ses på banorna nästa sommar.

Mvh // Jonas

Jag hoppas att en introduktionskurs följer med på dessa bandagar för nybörjare? Och lite tips om spårval osv, lite teori med andra ord.

Och sen antar jag att den här frågan har ställts så många gånger, men jag har inte lyckats hitta något.

Hojen är helförsäkrad. Vurpar jag med hojen, får man då någon ersättning? Sett några grupper där det står "oförsäkrat", vad innebär det exakt?

Last edited:
du får ingen direkt kurs men folk är väldigt hjälpsamma så det är bara att fråga.anmäl dig till lugn gatgrupp och titta efter orange västar när folk kör ut,ofta är detta rutinerade banåkare som tävlar som kör runt för att hjälpa till med spår etc.
oförsäkrat/licens innebär tävlingsfordon som framföres utan körkort på licens.
falkenberg nu på onsdag är ett tips.tänk på att kolla bromsar,ev läckage och ha vatten helst i kylaren.pma om det är nått om falken du undrar över/daniel

Jag hoppas att en introduktionskurs följer med på dessa bandagar för nybörjare? Och lite tips om spårval osv, lite teori med andra ord.

Och sen antar jag att den här frågan har ställts så många gånger, men jag har inte lyckats hitta något.

Hojen är helförsäkrad. Vurpar jag med hojen, får man då någon ersättning? Sett några grupper där det står "oförsäkrat", vad innebär det exakt?

Du kan också anmäla dig till en av SMC:s kurser. Där ingår introduktionskurs. Utbildningen sker i fyra steg och leds av SMC instruktörer. De flesta försäkringsbolag ger ersättning, om du skulle vurpa, då du kör på SMC:s utbildningar. Finns några kurstillfällen kvar t ex på Gelleråsen.

Läs mer om kurser här

Generellt gäller försäkringarna fullt ut på SMC:s sporthojskurser/Broms & Kurvkurser men tyvärr funkar det som så att du måste stämma av med ditt försäkringsbolag för att se om försäkringen gäller.

För övriga typer av bankörningar, som INTE arrangeras av SMC, finns vissa försäkringar som gäller men det finns minst lika många som INTE gäller. Detta innebär att om din försäkring INTE gäller och du vurpar måste du själv stå för ALLA kostnader. Å andra sidan väljer ju du hur mycket och till vilket skick du vill återställa din mc och utrustning.

Mer om SMC:s kurse rkan du läsa här: http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=132

Sporthojskurserna kan du läsa om här:
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=969

Anmälan till de återstående sporthojskurserna kan du göra här:
http://www.svmc.se/php/kurser/?do=kurser&typ=shk

Har du fler frågor/funderingar på det här med bankörning/utbildningar är du välkommen att höra av dig!

Mvh!
// Niklas

Jag kan bara tala för mig själv, men för mig har nog SMC Sporthojskurser varit ett måste för att kunna köra ordentligt på bana (och i trafiken!).

Har gått steg 1-3 i SMCs sporthojskurser och kom just hem från min första bandag (utan kursmoment), nu får man användning av det man har lärt sig och det finns mycket mer att lära! Anmäl dig till en sporthojskurs och gå ett par steg innan du åker på en fri bandag, jag upplever det som att man får mycket mer ut av det när man har lärt sig grunderna.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul