Glad Nationaldag!

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord. Du tysta, Du glädjerika sköna. Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord, Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.
Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat Ditt namn flög över jorden.
Jag vet att Du är och Du blir vad du var. Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land, din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand, din fana, högt den bragderika bära. Din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd, för Sverige, den kära fosterjorden. Jag byter Dig ej, mot allt i en värld. Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden. Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Om man inte har lust att kämpa med Gud då? Man kan ju inte stå och sjunga lögner på självaste nationaldagen!

Äh, vad är det för neggosnack. Klart det finns någonting du är stolt över med Sverige! :tummenupp

Vi gnäller 364 dagar om året, på nationaldagen tänker iaf jag försöka framhålla det positiva med vårt land!

nämn ngt positivt förutom att vi inte har krig och fortfarande (än så länge) är ett hyfsat välmående land.

Last edited:
Kramfors kommun hade en riktig fullträff 2006...

Internationellt nationaldagsfirande! Det var dansare från afrika, chilenska musiker och konstnärer från azerbaijan!

Här firas 350-års jubileum med kungpung som talar till nationen. Har precis fått en skrattattack från Fredrik Lindström och ska knata vidare & se det gamla 90-talsbandet Sator live om en liten stund. Faktiskt riktigt trevligt och ft inget regn.:yoparty

nämn ngt positivt förutom att vi inte har krig och fortfarande (än så länge) är ett hyfsat välmående land.

Låt mig gissa att ditt glas alltid är halvtomt?

Vi har massor av skön natur som du får röra dig fritt i, underbar skärgård, vackra hus och byggnader, bra luft, yttrandefrihet, snygga tjejer, bra arbetsvillkor osv osv.

Låt mig gissa att ditt glas alltid är halvtomt?

Vi har massor av skön natur som du får röra dig fritt i, underbar skärgård, vackra hus och byggnader, bra luft, yttrandefrihet, snygga tjejer, bra arbetsvillkor osv osv.

själv har jag en konstant längtan härifrån

Jag med. Fast det beror på - i nuläget - att det det förmodligen är sommar där det ska vara sommar (d.v.s. överallt annars utom här). För i h-e, såg att det skulle komma snö i Jämtland. Juni. Satt igår ute & frös arslet av mig: 6 grader & nordanvindar som förmodligen gav närmast minusgrader. Jävla skitland när det gäller vädret!

Inga problem http://www.flygresor.se/

Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nord. Du tysta, Du glädjerika sköna. Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord, Din sol, Din himmel, Dina ängder gröna.

Jag vet att Du är och Du blir vad du var. Ja, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Jag städs vill dig tjäna mitt älskade land, din trohet till döden vill jag svära.
Din rätt, skall jag värna, med håg och med hand, din fana, högt den bragderika bära. Din fana, högt den bragderika bära.

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd, för Sverige, den kära fosterjorden. Jag byter Dig ej, mot allt i en värld. Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden. Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

Dom två två sista är inte en del av nationalhymnen. Och dessutom har dom tillkommit efter att den ursprungliga texten skrevs.

Last edited:

Måste bara fråga om den sista versen! Vad har gud med sverige att göra? :va

Vad är fosterland för någonting då? Det land man föds i eller det land man vuxit upp i?

Ponera att en turkisk invandrarfamil flyttar till Sverige. Barnet är typ ett år gammalt, växer upp i Sverige, med svenska värderingar, svensk kultur, svenskt beteende, etc. etc.

Kan barnet kalla Sverige för sitt fosterland när det blir vuxet, eller är barnets fosterland för alltid Turkiet, även om barnet när det vuxit upp inte kan ett ord turkiska och känner sig helt svensk? :va

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back