Glad! fick ersättning för vurpan!

elfuego

Elfuego håller stumt!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1:a -00
I dag fick jag reda på att jag får full ersättning från ok's försäkrningsbolag för vurpan som jag gjorde där i slutet av juli. :banana Vägverket hade varit och lagat hål på ok och sedan glömt att sopa bort det överblivna gruset som låg utspritt över hela utfarten. Så jag gick omkull och skrapade upp både kåpor och kläder. Men nu får jag iaf allt ersatt, känns så himla skönt. ,, Som tur var så var min flickvän nere på macken och fotade allt grus efter min vurpa. Tror inta att jag hade fått någon ersättning om det inte vore för dom bilderna. Så nu ska det firas :fyllisar

Gött :tummenupp

Så kanske VV kan börja ta gruset på allvar så småningom...

Glad för din skull,men samtidigt är det väl ändå ditt fel att du vurpade o inte grusets.På min körskola fick man iaf lära sig att köra på grus oxå. :)

ktmjacke skrev:
Glad för din skull,men samtidigt är det väl ändå ditt fel att du vurpade o inte grusets.På min körskola fick man iaf lära sig att köra på grus oxå. :)

På grusväg ja,det är oftast lite lättare då när man faktiskt förväntar sig grus på vägen..

Helt rätt! Är man klumpig och inte tar bort grus ska man få pejja! :tummenupp

P@trik skrev:
På grusväg ja,det är oftast lite lättare då när man faktiskt förväntar sig grus på vägen..
Korrekt,men man ska ju vara observant o kunna stanna inför alla förekommande hinder heter det ju.Jag hajar situationen han var i o skulle säkert dragit på näsan själv oxå,men i förlängningen så är det ju trots allt bristen på uppmärksamhet som orsakar vurpan.Ser man gruset i tid så ger man ju fan i att bromsa just där t.e.x.

ktmjacke skrev:
Korrekt,men man ska ju vara observant o kunna stanna inför alla förekommande hinder heter det ju.Jag hajar situationen han var i o skulle säkert dragit på näsan själv oxå,men i förlängningen så är det ju trots allt bristen på uppmärksamhet som orsakar vurpan.Ser man gruset i tid så ger man ju fan i att bromsa just där t.e.x.

Jo,det är sant.

Ska man hårddra det så är i princip alla olyckor förarens fel(kan finnas några undantag).

P@trik skrev:
Jo,det är sant.

Ska man hårddra det så är i princip alla olyckor förarens fel(kan finnas några undantag).
Jo det stämmer ju,samt att man kan påstå att det ALLTID är farten som orsakar olyckor.För om alla fordon stod helt stilla skulle inget kunna ske ju :)

Nu har ju du redan fått ersättning så grattis! För framtida problem för andra som råkat ut för dåliga vägar eller grus kan det här vara till hjälp att hänvisa till.

Paragraf 30 i Plan och Bygglagen (1987:10) samt paragraf 26 i väglagen (1971:948). Den senare inleds med: "26 § Väg skall hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder." I paragraf 45 vägkungörelsen definieras drift av väg:
45 § Drift av väg innefattar åtgärder som
1. säkerställer att trafiken kan komma fram, såsom snöplogning, halkbekämpning, reparation av mindre skador samt hyvling och dammbindning på grusvägar (servicearbeten),
2. vidmakthåller vägens standard, såsom förnyelse av slitlager och vägmarkeringar samt dikning (underhållsarbeten), 3. förbättrar vägens standard genom smärre åtgärder, såsom beläggning av grusväg, förstärkning av bärigheten och punktåtgärder för att öka trafiksäkerheten (förbättringsarbeten), 4. håller vägen ren, såsom sopning, borttagande av skräp och smuts samt ogräsbekämpning (renhållning), eller
5. på annat sätt håller vägen i ett för samfärdseln tillfredsställande skick. Förordning (1987:461).

Kan hålla med KTMJacke om att man kanske borde kunna hålla sig på hjulen trots lite grus men nu finns det ju möjlighet att få ersättning om man står på näsan å det är ju bra. Samtidigt kanske det kan få vägverket att sluta grusa våra vägar eller åtminstone skylta ordentligt.

Kreuger skrev:
Nu har ju du redan fått ersättning så grattis! För framtida problem för andra som råkat ut för dåliga vägar eller grus kan det här vara till hjälp att hänvisa till.

Paragraf 30 i Plan och Bygglagen (1987:10) samt paragraf 26 i väglagen (1971:948). Den senare inleds med: "26 § Väg skall hållas i ett för samfärdseln tillfredsställande skick genom underhåll, reparation och andra åtgärder." I paragraf 45 vägkungörelsen definieras drift av väg:
45 § Drift av väg innefattar åtgärder som
1. säkerställer att trafiken kan komma fram, såsom snöplogning, halkbekämpning, reparation av mindre skador samt hyvling och dammbindning på grusvägar (servicearbeten),
2. vidmakthåller vägens standard, såsom förnyelse av slitlager och vägmarkeringar samt dikning (underhållsarbeten), 3. förbättrar vägens standard genom smärre åtgärder, såsom beläggning av grusväg, förstärkning av bärigheten och punktåtgärder för att öka trafiksäkerheten (förbättringsarbeten), 4. håller vägen ren, såsom sopning, borttagande av skräp och smuts samt ogräsbekämpning (renhållning), eller
5. på annat sätt håller vägen i ett för samfärdseln tillfredsställande skick. Förordning (1987:461).

Kan hålla med KTMJacke om att man kanske borde kunna hålla sig på hjulen trots lite grus men nu finns det ju möjlighet att få ersättning om man står på näsan å det är ju bra. Samtidigt kanske det kan få vägverket att sluta grusa våra vägar eller åtminstone skylta ordentligt.
He he,bra många vägar som skulle få stängas omgående om de där paragraferna verkligen blev följda.

Grus kan ju ibland ha precis samma färg som asfalten. På en väg med "grov" vägbana syns ju inte gruset alls. Då spelar det inte nån roll hur fort man kör, om man ändå inte SER gruset.

Mark skrev:
Grus kan ju ibland ha precis samma färg som asfalten. På en väg med "grov" vägbana syns ju inte gruset alls. Då spelar det inte nån roll hur fort man kör, om man ändå inte SER gruset.
Kanske är därför det gäller att va beredd på det mesta hela tiden,speciellt på vägar med "osynligt" grus :)

ktmjacke skrev:
He he,bra många vägar som skulle få stängas omgående om de där paragraferna verkligen blev följda.

Vore ju tråkigt om de började stänga av vägarna för att slippa underhålla dem men det är väl tyvärr så det skulle bli om man börja ställe högre krav på vägarnas skick.

Det jag hoppas på är att folk som råkar ut för tråkigheter pga hål i vägen, grus som vägverket själva fixat dit och inte skyltat om och liknande verkligen dumma saker inte bara är tysta om saken utan ligger på vägverket och får dem att fatta att om de gör fel så kostar det. På det viset kanske vi kan slippa några RIP trådar och onödiga avvåkningar.

Man får ju ha en viss förståelse för att skogsvägar är fulla av tjälskador på våren och att det är grusigt i samband med vägreparationer ibland men då är det väl ett krav att det skyltas ordentligt.

Här i Uppsala såg många vägar för otäcka ut långt in på försommaren. Stora hål mitt i vägbanan över decimetern djupa. Sånt tycker jag att alla våra skattepengar ska räcka till att fixa.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025