Gla´ gixxer 1100W -94 med 4 000 varv vid tomgång!??

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Kastade i ett nytt batteri och startade upp pärlan efter vintersömnen. Med full choke gick den igång direkt men varvräknarnålen letade sig sakta uppåt för att stanna på 4000 varv. Antar att det är choken som hängt sig eller?

Ryckte i choken och i vajern på alla ställen jag kunde komma åt men utan resultat. Chokereglaget känns inte "dött" så vajern kan knappast ha gått av men hur fixar man det permanent? Helst vill jag slippa ta av tanken men det kanske är en önskedröm?

Har samma problem!

Titta på vänster sida under tanken. Ser du förgasarna. Försök att lokalisera chockreglarget på förgasaren. Tryck tillbaka det med tummen och varvtalet minskar. Problemet kommer att var kvar om du inte tar av tanken och smörjer.

fazerfun skrev:
Kastade i ett nytt batteri och startade upp pärlan efter vintersömnen. Med full choke gick den igång direkt men varvräknarnålen letade sig sakta uppåt för att stanna på 4000 varv. Antar att det är choken som hängt sig eller?

Ryckte i choken och i vajern på alla ställen jag kunde komma åt men utan resultat. Chokereglaget känns inte "dött" så vajern kan knappast ha gått av men hur fixar man det permanent? Helst vill jag slippa ta av tanken men det kanske är en önskedröm?

Richard Östmark skrev:
Titta på vänster sida under tanken. Ser du förgasarna. Försök att lokalisera chockreglarget på förgasaren. Tryck tillbaka det med tummen och varvtalet minskar. Problemet kommer att var kvar om du inte tar av tanken och smörjer.

Tack. :tummenupp Det är inte ratten under fuggen (inställning av tomgång?) som jag ska röra utan något på själva förgasaren? sitter den på sidan eller framför förgasaren? :confused:

När jag tar bort soppakranen o dyl, måste jag byta några packningar eller o-ringar? Repmanualen rekommenderar det.

Last edited:
fazerfun skrev:
Tack. :tummenupp Det är inte ratten under fuggen (inställning av tomgång?) som jag ska röra utan något på själva förgasaren? sitter den på sidan eller framför förgasaren? :confused:

När jag tar bort soppakranen o dyl, måste jag byta några packningar eller o-ringar? Repmanualen rekommenderar det.

Se bild tryck innåt.
Soppakran behöver du inte ta bort för att lyfta tank.

Bifogat

• Ple förg pil.JPG
    Ple förg pil.JPG
    67.7 KB · Visningar: 116
gsxr1200 skrev:
Se bild tryck innåt.
Soppakran behöver du inte ta bort för att lyfta tank.

Tack :tummenupp :tummenupp

Ok, fick för mig att manualen sa det. Men tanken sitter väl med fler skruvar än de under sadeln eller??

Sorry att jag ställer dumma frågor men jag har precis börjat plocka med grejorna....

fazerfun skrev:
Tack :tummenupp :tummenupp

Ok, fick för mig att manualen sa det. Men tanken sitter väl med fler skruvar än de under sadeln eller??

Sorry att jag ställer dumma frågor men jag har precis börjat plocka med grejorna....
Om jag inte missminner mig är det bara de två under sadeln, sen får du nog dra tanken lite bakåt..om jag inte missminner alltså

Två m6 skruvar under sadel sen är det bara att dra tanken bakåt sen upp och ta bort slangarna + kabel till tankmätare du får också ta bort plastvredet på bensinkran en stjärnskruv.
Tror att det var allt men det ger sig nog när du börjar och skruva.
Men det går nog att komma åt att smörja utan att ta bort tanken.

gsxr1200 skrev:
Två m6 skruvar under sadel sen är det bara att dra tanken bakåt sen upp och ta bort slangarna + kabel till tankmätare du får också ta bort plastvredet på bensinkran en stjärnskruv.
Tror att det var allt men det ger sig nog när du börjar och skruva.
Men det går nog att komma åt att smörja utan att ta bort tanken.

man bugar :Bugar :Bugar .....jag går ut och testar direkt!

ja då var det jag igen....chokereglaget på styret verkar funkar lika bra som förut (dvs inte alls) men jag lyckades få ned tomgången genom att manuellt trycka in choken på fuggen. Men jag tycker den går ojämnt, den vill gärna kliva upp över 2000 varv. Jag micklade lite med inställningsvredet för tomgången men det hjälpte bara delvis. När jag kör så går den bra på de högre växlarna men vid rödljus med friläge i tex så kroknar den direkt när man ger den lite varv. Efter det är den svårstartad, tänder men är ovillig. När den till sist går igång så puffar det friskt ur pipan (svart).

Jag kan inte komma på någon annat att den får för mycket soppa. Kanske är dags att rengöra och ställa in fuggarna?

Ställa in fuggar gör man bara om man ändrat något så som helrör etc. Rengöra fuggen o smörja upp choken låter vettigare. Är det inte på dom där som dom där rören i fuggen kan bli slitna på? Brink har skrivit det typ 100 ggr på forumet. Det bör ju inte hända över en natt(över en vinter) dock.

Rent spontant skulle jag gissa på skit i förgasarna. Nr 2 skulle helt klart vara tändstiften. Det är väll det mest vanliga så här efter vinterdvalan.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D