Glömt stänga bensinkranen-vart hamnar soppan?

Inte helt ovanligt problem de där

Hojar utan soppapump som har självfall till förgasarna så händer det offta att det flödar över om man glömmer kranen

bensinen rinner då ner å fyller cylindrarna (läcker även förbi ringarna ner i tråget)

Har man riktig otur så står det så mycke soppa i nån av cylindrarna att den hinner tända på några av dom andra cylindrarna vid startförsök

Vätska går ej att komprimera som bekant effekten av detta brukar resultera i väldigt krokiga vevstakar

Har själv köpt en hoj med detta haveri för länge sedan

en GPZ 900 dom hadde desutom den finurliga konstruktionen att luftburkens nedersta del va förbunden med vevhusventilationen
och fyllde på så sätt även motorn med bensin denna väg

gammla ägeren hadde undrat lite då han som han tyckte fick mer olja i motorn för varje dag utan att fylla på HAHAH

Elgasen skrev:
Jag använder endast bensinkranens läge on och res, räcker gott och väl för mig iaf... :3freak

Japp, samma här, sätter den på off endast när tanken ska av hojen.... :)
ja min kille alltså: ):):) :)

Ludde78 skrev:
Tack för alla spekulationer :Bugar
hrc-så du har alltid din kran på "on"?
Lite bakgrunds historik; jag köpte hojen för några dagar sedan, det är en 93:a. Jag hade kollat på hojen en vecka tidigare och den gick fin-fint. Jag anlitade en fraktfirma som skulle frakta hojen, och det var dom som hade glömt kranen på. När jag hämtade hojen i det garage som dom hade fraktat hojen till, så var det en pöl under hojen. När jag såg att soppakranen stod på "on" så utgick jag ifrån att pölen bestod av soppa. Men kanske kan det ha varit vanligt smältvatten.?! (om dom har dragit hojen genom lite snö från fraktbilen-garaget, som sedan smälte..) Hur som helst, hojen luktar bensin nu, hur den luktade innan vet jag inte.

Du kan vara lung. Hojar luktar alltid bensin och om det skulle vart bensin i pölen så skulle den ha avdunstat snabbt som fan.
Och under vintern kan man tömmar förgasarna, det kräver inte att man är raketforskare. Lite tålamod på sin höjd. Eller en händig kille om man är tjej.

Johan skrev:
Hur kan man glöpmma PRI? Ska ju endast användas under startförsök och aldrig annars. Hela grejen med PRI är ju att man flödar fuggarna.
PRI och kranen styrd via vacumslang är samma sak!
Det är flottörventilen som reglerar inflödet i förgasaren.
Syftet med PRI är att kunna fylla på bensin i din förgasare när
du till ex kört soppatorrt eller om hojen stått länge.
Du behöver då inte dra runt på startmotorn så länge för att
först få fram bensin till förgasaren, motorn startar inte utan bensin!

andersson turbo skrev:
Inte helt ovanligt problem de där

Hojar utan soppapump som har självfall till förgasarna så händer det offta att det flödar över om man glömmer kranen

bensinen rinner då ner å fyller cylindrarna (läcker även förbi ringarna ner i tråget)

Har man riktig otur så står det så mycke soppa i nån av cylindrarna att den hinner tända på några av dom andra cylindrarna vid startförsök

Vätska går ej att komprimera som bekant effekten av detta brukar resultera i väldigt krokiga vevstakar

Har själv köpt en hoj med detta haveri för länge sedan

en GPZ 900 dom hadde desutom den finurliga konstruktionen att luftburkens nedersta del va förbunden med vevhusventilationen
och fyllde på så sätt även motorn med bensin denna väg

gammla ägeren hadde undrat lite då han som han tyckte fick mer olja i motorn för varje dag utan att fylla på HAHAH
Fattar inte det här! Det finns väl alltid ett överfyllningsrör i varje flottörhus?
Om flottörventilen inte tätar så fylls flottörhuset på tills det börjar rinna ut ur
slangen = pöl på golvet.

Ok, den här tråden gör mig orolig.

Hade ruskigt brådis när jag ställde av hojen så den står så klart med kranen i ON-läge om jag inte minns fel.

Så har den stått sen oktober, och jag kommer inte åt den än på ett tag eftersom jag är i Sydafrika.

Alltså undrar jag några saker, och en del kanske har blivit besvarade redan tidigare i tråden. Men jag är osäker, så jag frågar så här: Hur stor är risken att jag har en katastrof att ta hand om när jag kommer hem? Och hur märker jag om soppan runnit dit den inte ska? Vad kan jag kolla när jag kommer hem?

På minigixxer sitter en vanlig kran (icke-vakum) och den surar ner motorn rejält om man glömmer den på.
Alltid lika roligt om man inte har verktyg att plocka bort tändstiften...

Sjödda skrev:
Ok, den här tråden gör mig orolig.

Hade ruskigt brådis när jag ställde av hojen så den står så klart med kranen i ON-läge om jag inte minns fel.

Så har den stått sen oktober, och jag kommer inte åt den än på ett tag eftersom jag är i Sydafrika.

Alltså undrar jag några saker, och en del kanske har blivit besvarade redan tidigare i tråden. Men jag är osäker, så jag frågar så här: Hur stor är risken att jag har en katastrof att ta hand om när jag kommer hem? Och hur märker jag om soppan runnit dit den inte ska? Vad kan jag kolla när jag kommer hem?

Byt olja ta ur stiften kör runt motorn

Inga problem

Wunder skrev:
På minigixxer sitter en vanlig kran (icke-vakum) och den surar ner motorn rejält om man glömmer den på.
Alltid lika roligt om man inte har verktyg att plocka bort tändstiften...
Byt nålventiler då så är problemet ur världen. Man behöver ingen kran alls om förgasarna är som dom ska.

hp skrev:
Byt nålventiler då så är problemet ur världen. Man behöver ingen kran alls om förgasarna är som dom ska.

Kan vara bra att sätta på oFF om man fraktar hojen på en släpkärra.
Det finns risk att gupp i vägen gör så att flottörerna rör sig och öppnar upp bränslet även om nål ventilen funkar som den ska.

Trådlyft deluxe.

På min VTR 1000 ligger soppakranen under tanken, måste demontera tanken alltså.

Är det så att jag måste demontera tanken varje gång? :3freak Känns som om att det är något man helst gör så sällan som möjligt!

Last edited:
Trådlyft deluxe.

På min VTR 1000 ligger soppakranen under tanken, måste demontera tanken alltså.

Är det så att jag måste demontera tanken varje gång? :3freak Känns som om att det är något man helst gör så sällan som möjligt!

Den ska vara vakumstyrd såvitt jag minns, så du behöver inte stänga den manuellt.

Aldrig stängt av kranen på min smiskade gammel CBR600.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman