Glömt skivbromslåset i skivan ??

• Thread starter Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date Start date

Dominator-Rocks

Guest
För er som har glömt eller är rädda för att glömma och ta den skivbrosmlåset, har hört och läst om flera personer som har lyckats förstöra sina skivor och tom klotat pga av att dom har glömt att ta bort låset.

Eftersom jag kan vara lite stressad ibland (tankspridd) så kom jag på den ultimata lösningen idag.

Fixade en laminerad liten skylt som jag placerat vid tändlingslåset, se bild!

Vad tycker ni Good or Anus ?

Edit: Glömde en vicktig funktion med denna lilla skylt, om någon klåfingrig rackare (tjyv) med mindre kunskaper/verktyg skulle få för sig att knycka min Mc så kanske man slipper både söndertrassat tändninglås och förstörd skiva när han inser att det är bökigagare en att bara köra skruvmejseln i tändningen.

Last edited:
bra ide.
men tror inte att det kommer att hjälpa

till slut kommer du inte ens lägga märke till den texten, eftersom du är van att nått gult sitter vid tändningslåset, så kommer det gå obemärkt förbi.

däremot såg jag en hoj idag som dragit upp ett "snöre/spiralsnöre" från skivbromslåser till gashandtaget.

det tror jag hjälper bättre.

vill inte dissa din ide.. men men

Dominator-Rocks skrev:
2303382 För er som har glömt eller är rädda för att glömma och ta den skivbrosmlåset, har hört och läst om flera personer som har lyckats förstöra sina skivor och tom klotat pga av att dom har glömt att ta bort låset.

Eftersom jag kan vara lite stressad ibland (tankspridd) så kom jag på den ultimata lösningen idag.

:tummenupp

Min patentmetod är att jag aldrig låser upp styrlåset med bromsskivelåset i, och jag låser alltid styrlåset innan jag slår i bromsskivelåset.

Rutiner och procedurer är ett vedertaget sätt att lösa sådana här problem.

Min lösning kan licensieras från mig för endast 250:-/år. Grupper kan få rabatt.

Jag hittade en svinbra lösning här på sh för ett par mån sedan. Ta en liten magnet, typ en sån som sitter på kylskåpsmagneter. Sätt den över tändningslåset när låset sitter i skivan, och på låset när låset ligger i cutsen.
Funkar klockrent för mig!! :banana

Min lösning kan licensieras från mig för endast 225:-/år. Grupper kan få rabatt. :hihi

Dominator-Rocks skrev:
2303382 För er som har glömt eller är rädda för att glömma och ta den skivbrosmlåset, har hört och läst om flera personer som har lyckats förstöra sina skivor och tom klotat pga av att dom har glömt att ta bort låset.

Edit: Glömde en vicktig funktion med denna lilla skylt, om någon klåfingrig rackare (tjyv) med mindre kunskaper/verktyg skulle få för sig att knycka min Mc så kanske man slipper både söndertrassat tändninglås och förstörd skiva när han inser att det är bökigagare en att bara köra skruvmejseln i tändningen.

Dominator-Rocks skrev:

Jag har haft tanken att ta ett rosa/rött/nånting-färgat hårband av tjejen och sätta runt låset, när det sedan ska användas sätter man hårbandet runt gashandtaget! Detta kom jag på efter typ 2 dagars mc-körande men nu, 1,5 säsonger senare har det fortfarande inte blivit av!

Dock jag jag kört framskivan lite sne just pga att jag kört iväg med lås!

Jeppa2 skrev:
2303422 Jag hittade en svinbra lösning här på sh för ett par mån sedan. Ta en liten magnet, typ en sån som sitter på kylskåpsmagneter. Sätt den över tändningslåset när låset sitter i skivan, och på låset när låset ligger i cutsen.
Funkar klockrent för mig!! :banana

Min lösning kan licensieras från mig för endast 225:-/år. Grupper kan få rabatt. :hihi
Suverän lösning...

Dominator-Rocks skrev:

Fixade en sådan lapp för ett par år sedan när man gjort om samma misstag ytterligare en gång. Det blev dyrt det. Men en billigare lösning är att alltid parkera så man är tvungen att backa ut. På det sättet tar låset bara emot när man rör sig med egen muskelkraft och då kröker man inte bromsskivor lika lätt. Den lösningen är sk Free-ware(bara att prova utan att betala och fortsätta att använda hur länge man vill)

Jag har alltid låset i den lilla "väskan" som följde med låset när den inte är låst. När jag låser hojen fäster jag den tomma väskan (den har kardborreband) runt kopplingsvajern så att den ligger över tändningslåset.

Annrs hade jag nog glömt det hundra gånger redan.

Jag har en slangstump på nyckeln till skivbromslåset, så att det inte ska repa runt tändningslåset när jag kör.

För att kunna låsa skivbromslåset måste jag ta bort gummislangen från nyckeln, och då sätter jag den på tändningsnyckeln istället.

När jag sen kommer tillbaka till hojen och ska starta den så går inte nyckeln ner i tändningslåset för att det sitter... en gummislang på den!!!!
Då kliver jag av och tar bort bromsskivelåset, flyttar slangbiten till den andra nyckeln och kör iväg...

Det har funkat bra för en kille som annars kör iväg med prylar på biltaket, backar loss motorvärmarsladdar och glömmer allt möjligt...

Detta tips är så kallat provisionstips, varje gång det räddar din bromsskiva kan du skicka ett PM till mig med ett enkelt tack...

Mitt skivbromslås hade redan en lite plastgrej med magnet att sätta på tändningslåset. Har en ögla som håller fast den när man inte använder låset.
Sorry! Magnetidén var bra men den kom för sent.

GuW skrev:
2305405 Jag har en slangstump på nyckeln till skivbromslåset, så att det inte ska repa runt tändningslåset när jag kör.

För att kunna låsa skivbromslåset måste jag ta bort gummislangen från nyckeln, och då sätter jag den på tändningsnyckeln istället.

När jag sen kommer tillbaka till hojen och ska starta den så går inte nyckeln ner i tändningslåset för att det sitter... en gummislang på den!!!!
Då kliver jag av och tar bort bromsskivelåset, flyttar slangbiten till den andra nyckeln och kör iväg...

Det har funkat bra för en kille som annars kör iväg med prylar på biltaket, backar loss motorvärmarsladdar och glömmer allt möjligt...

Detta tips är så kallat provisionstips, varje gång det räddar din bromsskiva kan du skicka ett PM till mig med ett enkelt tack...

Bäst hittills! :tummenupp med två (2) funktioner: glömskydd och skrapskydd.

Gick direkt in på barnens rum och snodde ett lämpligt litet plaströr. Tackar för tipset. :Bugar

Verniax skrev:
2305442 Bäst hittills! :tummenupp med två (2) funktioner: glömskydd och skrapskydd.

Gick direkt in på barnens rum och snodde ett lämpligt litet plaströr. Tackar för tipset. :Bugar

Alla tack och beundrarpost via PM :fatta!

sätter mitt lås alltid så nära stötdämparna det går så att man inte kan rulla hojjen alls framåt, märker man att låset sitter i nästan bara man rätar upp hojjen för att sätta sig på den.

Exakt så här gör jag också :tummenupp

Jag har en krympslang som i en änden passar perfekt för tändnyckeln och den andra passar perfekt för skivbromsnyckeln. Om man hela tiden har krympslangen på respektive nyckel kan inte ens en glömsk person som jag glömma ta bort skivbromslåset :banana

GuW skrev:
2305405 Jag har en slangstump på nyckeln till skivbromslåset, så att det inte ska repa runt tändningslåset när jag kör.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon