Glömt att hälla i kylarvätska!

Det finns bara ett sätt att förvissa sig om vad man har för fryspunkt på kylvätskan:glykolprovare.
Har du ingen sån så ta med dig några droppar till närmaste mack, och kolla där,.

Tack för tipset! Jag får göra det. Men kan den lilla mängden kylarvätska i mcn göra skada under vintern?

Tack för tipset! Jag får göra det. Men kan den lilla mängden kylarvätska i mcn göra skada under vintern?

Vad menar du?
Att nivån är låg?
Antar att du menar det, men det gör ingenting om nivån är låg i expansionskärlet, det viktiga är att veta vilken fryspunkt kylvätskan har.
Det kolllar du som sagt med en glykolprovare, är du osäker på när kylvätskan är bytt senast, så byt i vår innan du börjar åka, då vet du att den är fräsch och har möjlighet att varmköra motorn så att du luftar ur systemet på rätt sätt.
Kolla fryspunkten NU, imorrn senast, många lata hojåkare har ångrat sig för att dom somnade om :)

Last edited:
Vad menar du?
Att nivån är låg?

Ja precis! Kan knappt se någon vätska alls i expansionskärlet, bara lite. Ligger långt under "lower" enligt markeringen.

Ett problem kommer dock bli att få upp dom där dropparna kylvätska, det står ju extremt lågt!

Ja precis! Kan knappt se någon vätska alls i expansionskärlet, bara lite. Ligger långt under "lower" enligt markeringen.

Svar ovan.

Ett problem kommer dock bli att få upp dom där dropparna kylvätska, det står ju extremt lågt!

Det finns ju ett lock på kylaren, lossa det.

Last edited:
Batteriet BÖR ligga på 13,3 obelastat. hade det legat över 14,8 så är något fel.
12,8 efter en full laddning är snarare i underkant om det var obelastat vid tillfället. Under 12,4 vid fulladdning är oftast ett sjukt batteri.

Sätt i det i bågen på med ljuset så skall du se att det droppar en bit... Inte för att det har någon betydelse ;) När du drar igång bågen laddar generatorn med 13,8 - 14,4v ca.

Mitt tips är att alltid slå ett par dl kranvatten till glykolen när man blandar för då slipper man jonvandring om batterivattnet/avjoniserade/destillerade vattnet är för aggresivt. Bara en snäll sak att göra för kylsystemet. De flesta mc tillverkare verkar förespråka batterivattnet/avjoniserade/destillerat.

I regel räcker den "smutsen" som är i glykolen men man förlorar inget på att slänga i en slatt kranvatten om man har bra vatten i hemmet. Dvs inga extrema salter eller hårdare vatten än ca 6-7 tyska hårdhetsgrader. Det är lugnt i våra största städer. Till och med Uppsala har på senare år fått ordning på vattnet ;)

Det förstår jag inte hur det kan vara möjligt?

Jag vet ju inte vad det är för blandning i, inte heller om kylaren är fylld. Vet inte hur man kollar mängden i kylaren och är rädd för att något ska paja om det skulle visa sig vara för lite!

Skulle inte vilja vara med om din upplevelse Gröön!

Lägger till en bonusfråga, tog hem batteriet laddade det och nu visar den spänning på 13.3 volt, är det inte väldigt mycket? Mitt andra batteri visar endast 12.8 efter laddning.

Det är ju julafton! Fast såklart, hondan vill också vara med och fira.

Batteriet BÖR ligga på 13,3 obelastat. hade det legat över 14,8 så är något fel.
12,8 efter en full laddning är snarare i underkant om det var obelastat vid tillfället. Under 12,4 vid fulladdning är oftast ett sjukt batteri.

Sätt i det i bågen på med ljuset så skall du se att det droppar en bit... Inte för att det har någon betydelse ;) När du drar igång bågen laddar generatorn med 13,8 - 14,4v ca.

Mitt tips är att alltid slå ett par dl kranvatten till glykolen när man blandar för då slipper man jonvandring om batterivattnet/avjoniserade/destillerade vattnet är för aggresivt. Bara en snäll sak att göra för kylsystemet. De flesta mc tillverkare verkar förespråka batterivattnet/avjoniserade/destillerat.

I regel räcker den "smutsen" som är i glykolen men man förlorar inget på att slänga i en slatt kranvatten om man har bra vatten i hemmet. Dvs inga extrema salter eller hårdare vatten än ca 6-7 tyska hårdhetsgrader. Det är lugnt i våra största städer. Till och med Uppsala har på senare år fått ordning på vattnet ;)

Tack för infon! Det var bra att veta! Det gamla batteriet är trots allt 5år gammalt. Men den startar motorcykeln fan så mycket bättre än det nästan helt nya biltema batteriet.

Hoppar på kylarvätskan imorrn! Bra grej det där med lite kranvatten!

Mitt tips är att alltid slå ett par dl kranvatten till glykolen när man blandar för då slipper man jonvandring om batterivattnet/avjoniserade/destillerade vattnet är för aggresivt. Bara en snäll sak att göra för kylsystemet. De flesta mc tillverkare verkar förespråka batterivattnet/avjoniserade/ ;)
Är det någon skillnad på avmineraliserat vatten och avjoniserat? bara frågar
Jag förmodar att det inte är nån skillnad...

Pga egna problem har jag fått ett intresse för batterier, spänning, laddning och temperatur. Tillfredställt på webben. Enkelt uttryck ett fulladdat batteri har ca 12,7V spänning vid +20C temperatur. Spänningen ändras -0,022V/C, dvs vid +30C är den ca 12,48V och vid +10C är den 12,92V. Bifogar en fil av typ .doc med spänning vid olika temperatuer och laddningar. För att den säkert ska gå fram bifogas med ändrad ändelse .txt Du får ändra tillbaka till .doc

Vad det gäller glykoler så har blandningarna med vatten en sk fryspunkt.
Vad som händer vid fryspunkten för tex 25% propylenglykol är att en liten del av blandningen fryser till iskristaller bestående av rent vatten. Det betyder att den återstående blandningen innehåller en högre koncentration av glykol => dvs har lägre fryspunkt. Detta pågår ( i teorin ) ända tills blandningen har nått den eutektiska punkten. Vilken ligger med propylenglykol vid 61% PG och 39% vatten, med etylenglykol vid 65% EG och 35% vatten (viktsprocent) och en temperatur på ca -60C. Med 50% glykol är fryspunkten (dvs när det börjar bildas iskristaller) för PG ca -35C och för EG ca -33C. Det går därför för de som har hojen i uppvärmt garage att ha mindre än 50% glykol och mer vatten. MEN. Det finns en annan sida av saken och det är inhibitorerna. Mer vatten minskar koncentrationen av inhibitorer så en leverantör av glykol för industriell användning rekommenderade mig att inte ha mindre än 30% glykol. För med lägre glykolkoncentration än 30% ökar korrosionen snabbt. Eftersom glykol är tyngre än vatten uppfylls det här kravet av den enkla blandningen 1 flaska koncentrerad glykol, 2 flaskor vatten. För att minska korrosionen är idealet att använda vanligt kranvatten som man kokar upp för att få ut så mycket syre som möjligt ur vattnet. Det är ytterst viktigt att ordentligt blanda glykolen med vatten innan den hälls i kylaren. För det är finns en risk att detta inte sker i fordonet. (Jag har gjort detta på sommaren, först en hink glykol, sedan 2 hinkar vatten osv till vi fått i de ca 200 literna det var fråga om i den här värmepumpen. Det hade inte blandat sig när vintern kom utan ett antal rör utomhus frös.....lär av mina misstag, de är gratis) För fryspunkten på glykolblandningar sök på Google efter
eutektisk punkt propylenglykol
och ladda hem pdf filen från Statens vegvesen glykoler är på sid 69

Bifogat

Last edited:
Grabben lilla, jag sa till dig att du kunde ringa och fråga mig....
Det var jag med verktygen.
Jag vet hur hojen funkar eftersom jag haft ett par. Seriöst bara ring så hjälper jag dig.

Stefan

JA om vattnet är bra där du bor... inte alla som har så bra koll här. Salthalt och hårdhet är en bra början.

Annars kan man köra en större del "destvatten" och en mindre skvätt kranvatten så är det inte lika känsligt om du har sämre vattenkvalite.. Ett tips ;)

"RENT" destvatten kan dock vara väl så korrosivt som dåligt kranvatten.

"För att minska korrosionen är idealet att använda vanligt kranvatten som man kokar upp för att få ut så mycket syre som möjligt ur vattnet"

Pga egna problem har jag fått ett intresse för batterier, spänning, laddning och temperatur. Tillfredställt på webben. Enkelt uttryck ett fulladdat batteri har ca 12,7V spänning vid +20C temperatur. Spänningen ändras -0,022V/C, dvs vid +30C är den ca 12,48V och vid +10C är den 12,92V. Bifogar en fil av typ .doc med spänning vid olika temperatuer och laddningar. För att den säkert ska gå fram bifogas med ändrad ändelse .txt Du får ändra tillbaka till .doc

Vad det gäller glykoler så har blandningarna med vatten en sk fryspunkt.
Vad som händer vid fryspunkten för tex 25% propylenglykol är att en liten del av blandningen fryser till iskristaller bestående av rent vatten. Det betyder att den återstående blandningen innehåller en högre koncentration av glykol => dvs har lägre fryspunkt. Detta pågår ( i teorin ) ända tills blandningen har nått den eutektiska punkten. Vilken ligger med propylenglykol vid 61% PG och 39% vatten, med etylenglykol vid 65% EG och 35% vatten (viktsprocent) och en temperatur på ca -60C. Med 50% glykol är fryspunkten (dvs när det börjar bildas iskristaller) för PG ca -35C och för EG ca -33C. Det går därför för de som har hojen i uppvärmt garage att ha mindre än 50% glykol och mer vatten. MEN. Det finns en annan sida av saken och det är inhibitorerna. Mer vatten minskar koncentrationen av inhibitorer så en leverantör av glykol för industriell användning rekommenderade mig att inte ha mindre än 30% glykol. För med lägre glykolkoncentration än 30% ökar korrosionen snabbt. Eftersom glykol är tyngre än vatten uppfylls det här kravet av den enkla blandningen 1 flaska koncentrerad glykol, 2 flaskor vatten. För att minska korrosionen är idealet att använda vanligt kranvatten som man kokar upp för att få ut så mycket syre som möjligt ur vattnet. Det är ytterst viktigt att ordentligt blanda glykolen med vatten innan den hälls i kylaren. För det är finns en risk att detta inte sker i fordonet. (Jag har gjort detta på sommaren, först en hink glykol, sedan 2 hinkar vatten osv till vi fått i de ca 200 literna det var fråga om i den här värmepumpen. Det hade inte blandat sig när vintern kom utan ett antal rör utomhus frös.....lär av mina misstag, de är gratis) För fryspunkten på glykolblandningar sök på Google efter
eutektisk punkt propylenglykol
och ladda hem pdf filen från Statens vegvesen glykoler är på sid 69

Är det någon skillnad på avmineraliserat vatten och avjoniserat? bara frågar
Jag förmodar att det inte är nån skillnad...

Rätta mig någon om jag har fel. Men avminimeraliserat vatten är nog mer ett samlingsbenämning.

Avjoniserat är vanligtvis vatten som gått genom jonbrytarmassa
Destvatten är destilerat vatten
Omvänd osmos är ytterligare en variant. alla har sina egenskaper men leder ström väldigt dåligt. Vilket är mestadelspositivt i kylvatten och batterier.

Man brukar dessutom dela dem i typ 1 och 2 vatten. typ 2 är renare och är ca 18mohm eller mer i ledning.

WFI är ytterligare en variant som är godkänd för injektioner. Water For Injektion. Behöver dock inte vara mindre ledningsförmåga än typ 2 utan har andra krav på sig...

Tack för ännu mer intressant läsning! Konstigt nog har batteriet endast gått ner till 13.2 volt och då har det gått mer än en dygn sen jag slutade ladda det. Värdelöst är det också, som sagt tidigare, mitt 5 år gamla batteri startar hojen bättre!

Grabben lilla, jag sa till dig att du kunde ringa och fråga mig....
Det var jag med verktygen.
Jag vet hur hojen funkar eftersom jag haft ett par. Seriöst bara ring så hjälper jag dig.

Stefan

Tänkte att jag inte skulle behöva störa dig för denna lilla grej! ;P

Men jag tar nog gärna erbjudandet och slår en signal till efter jul när jag kommer hem igen! Har lite andra funderingar också. Tack så mycket!

Expansionskärlet är den behållare i plast som man fyller på igenom väl? Där finns lite vätska kvar som skvalpade runt på botten.

Jaså det var expansionskärl på hojen :) Då har du ingen vidare bråska.
Jag trodde att du hade nästan slut på kylarvätska i hela systemet, inte
bara i exp.kärlet. my bad :glömdet

Expansionskärlet är den behållare i plast som man fyller på igenom väl?

Både och. Man fyller främst på i kylaren.

Funktionen på en mc-kylare är såhär:

- Kylaren och motorn (inte exp-kärlet) är ett system där vätskan cirkulerar. I locket på kylaren finns en fjäderbelastad ventil och om det uppstår övertryck i kylsystemet så öppnas ventilen och vätska kan sippra ut, denna samlas i exp-kärlet, när trycket sjunker så sugs vätskan tillbaka (om ventilen i locket på kylaren är öppen av trycket).

Så normalt "cirkulerar" inte vätskan genom expkärlet, som det gör på en bil.

Man kan med andra ord inte fylla på kylvatten till kylaren genom exp-kärlet utan det måste man göra i kylaren speciellt om exp-kärlet sitter lägre än locket på kylaren vilket det ofta gör.

Känner man för det så kan man skita i att ha ett exp-kärl och låta spill-kylvattnet rinna ut på gatan till sina mottrafikanters glädje.

Så nivån du har i exp-kärlet är egentligen helt ointressant. Men eftersom tillverkaren orkat sätta ut max/min så tippa i lite glykol tills nivån är över min så är alla glada men det har ingen som helst påverkan på den kylvätskan som är i motorn för tillfället tills då startat den och kört motorn så varm att den trycker ut kylvätska i exp-kärlet.

/Fredde

*/ ?>
Back