Glömde låset la hojen =/

Mr.Clean

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Ninja
Nån mer som varit med om detta roliga att glömma plocka bort skivbromslåset och dratt iväg.. sen lagt hojen efter 5 meter =P jag var med om det förra veckan.. som tur var så fick jag bara en lite repa *pust* har hört att det finns nått man ska kunna sätta i tänningslåset så man inte ska glömma plocka bort låsen? eller finns det något annat smart för oss glömska människor :)

Såg i en katalog med MC-grejer (glömt vad den heter, men den ser nästan ut som en serietidning i A4-format på framsidan) att det finns en liten grej man sätter på skivbromslåset och sedan drar upp ett snöre (som vanligtvis gömmer sig inne i plastgrejen man sätter vid låset) och trär det över tex styret. För att hjälpa dig komma ihåg det låset. Kostade typ 50spänn eller något vill jag minnas.

Du kan troligen hitta någon sådan grej hos nästan vilken MC-handlare som helst (katalogen jag hittade i har jag sett hos nästan alla jag varit hos).

Nej jag vet! Sätt tändningsnyckeln med ett snöre på skivbromslåset, då kan du INTE glömma det! :hihi

Mr.Clean skrev:
Nån mer som varit med om detta roliga att glömma plocka bort skivbromslåset och dratt iväg.. sen lagt hojen efter 5 meter =P jag var med om det förra veckan.. som tur var så fick jag bara en lite repa *pust* har hört att det finns nått man ska kunna sätta i tänningslåset så man inte ska glömma plocka bort låsen? eller finns det något annat smart för oss glömska människor :)

Vilka jättehjul du måste ha om du lyckades köra 5 meter innan de tog stopp! :tungan :)

Själv har jag inte glömt låset...än.

Krippa skrev:
Vilka jättehjul du måste ha om du lyckades köra 5 meter innan de tog stopp! :tungan :)

Själv har jag inte glömt låset...än.

bakhjulet :yoparty

Själv så sätter jag fast mc nyckeln tillsammans men skiv lås nyckeln när jag kört färdigt... och när jag ska ut å ta en sväng så håller jag i båda nycklarna å på så sätt är de aldrig några problem å komma ihåg skivlåset..

du har redan lärt dig, :huvet ,förhoppnings vis är det lagrat i hjärnan nu.... :tummenupp

Mr.Clean skrev:

Och skivan är ok? Själv har jag pajat 2 skivor i år.

Jag sätter en liten magnet över tändningslåset varje gång jag sätter på skivbromslåset, det funkar för mig som en påminnelse. :tomten

tassen skrev:
du har redan lärt dig, :huvet ,förhoppnings vis är det lagrat i hjärnan nu.... :tummenupp

Japps... jag lärde mig den hårda vägen jag med... Numera glömmer jag aldrig skivbromslåset.... :3freak

Learning by doing... Glömmer inte längre.

Om inte annat så ställ hojen så du måste backa ut den. Blir billigare skador då. :tummenupp

Paroxyst skrev:
Ni har ju Alzheimer allihopa. :fatta!

Enklast är att minnas(!) att man har hojen låst.

Sätt en post-it lapp på insidan av visiret med ordet ALZHEIMER på så lär ni er nog.

Men då undrar man varför man har skrivit de och slänger lappen sen. :3freak

Exakt! Hellre än att mecka med nån vajer mellan skivan och styret och annat bök så gör man såhär. När man låser skivbromslåset måste man ta av slangen från skivbromslåsnyckeln och sätter då slangen på tändningsnyckeln. När man kommer tillbaka sitter slangen kvar på tändningsnyckeln så då kommer man ALLTID ihåg att "- Aha, jag måste låsa upp låset!". Slangen byter bara plats och sitter ALLTID på en av nycklarna (aldrig lös i fickan etc.).

Maciver skrev:
Klassikern är en bit slang på tänningsnycklen, man undrar varför sitter den där de första gångerna. :tummenupp

Bifogat

• keys.jpg
    keys.jpg
    4.7 KB · Visningar: 391
Har lyckats med det en del gånger, dock med moppen. Och eftersom den inte ahde någon skivbroms pratar vi bygellås på bakhjulet. Som var ekrat... Ni får gissa er till resultatet själva :brinnerup ....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT