Glömde fyrverkerierna

• Thread starter Thread starter KGK
  • Start date Start date
Är 50 gram verkligen så farligt? Jag vet inte, men "Bomben kunde ha skadat människor på upp till 300 meters avstånd."
Men om den utlösts och exploderat i påsen kunde den ha skadat människor på ett avstånd av tio meter.
Om den den inneslutits i till exempel en plåtbehållare kunde den ha skadat människor, byggnader på ett avstånd av 200 till 300 meter, enligt Marie-Louise Nilsson, som pratat med bombteknikerna.
Jisses :3freak

Last edited:
Vafan, 50 gram. Ska man spränga nått kan man väll gjöra det ordentligt.

MikkE skrev:
2052789 Är 50 gram verkligen så farligt? Jag vet inte, men "Bomben kunde ha skadat människor på upp till 300 meters avstånd."

Tja, om man packar en glasburk med 50g så kan nog en glasbit flyga 300m och träffa ögat på någon.....

MikkE skrev:
2052789 Är 50 gram verkligen så farligt? Jag vet inte, men "Bomben kunde ha skadat människor på upp till 300 meters avstånd."

Svenska försvarets sprängkort börjar på 100 gram, 50g är mindre än en halv stav m/46, är vad som räcker för att spränga av en trästav med 5cm diameter eller ett stålrör på 2cm diameter. Dvs ingen atombomb direkt.

Nu är det så att 3 gram C4 kan vara en bomb. Tänk om man står med huvudet rakt ovanför och den smäller. Det kan göra rätt ont :näsblod visa mäniskor är mer nyfickna en andra :rolleyes:

Man kanske tror att spräng degen är en bulldeg och äter den!

Seriöst nu... Allt är en möjlig bomb enligt kvällstidningarna, deras 200-300 meter är i verkligheten 20-30 meter. :fakta

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg