Glömde fråga lackfirman...

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
...vilket tryck man ska köra 2k slipgrunden med.
Dessutom, skall den spädas med thinner eller något annat lösningsmedel? Fick bara "färgen" och härdare vilket skulle blandas 1 till 4.

Ska lacka nu till helgen så snabba tips uppskattas:tummenupp

3 bars arbetstryck använde iaf. jag mig av.

Har du inte redig kompressor så brukar trycket gå ner en bit när du belastar. Min lilla skitkompressor ställde jag på 3,5-4 bar. Gick ner till 3 bar när jag belastade.

3 bars arbetstryck använde iaf. jag mig av.

Har du inte redig kompressor så brukar trycket gå ner en bit när du belastar. Min lilla skitkompressor ställde jag på 3,5-4 bar. Gick ner till 3 bar när jag belastade.

Lånar tråden lite lätt.

Vad har du för kompressor? Luftmängd/min, hur många hästar?

...vilket tryck man ska köra 2k slipgrunden med.
Dessutom, skall den spädas med thinner eller något annat lösningsmedel? Fick bara "färgen" och härdare vilket skulle blandas 1 till 4.

Ska lacka nu till helgen så snabba tips uppskattas:tummenupp

Slipgrund ska helst inte spädas, bara du får ut den ur sprutan så 2,5-3 mm munstycke blir lagom kör på 3,5-4 bar du

Lånar också in mig i tråden

Behöver lackhjälp i Sth trakten. Något tips om en duglig. En original Kat skall återfå originalfärgen. Även ramen som nu är i svart pulverlack i bra skick, men fel kulör.

/Uffe

Jag kör 2 bar ,iofs beronde på hur effektiv spruta du har.

Jag tycker man skall späda slipgrunden en skvätt annars blir det lätt för tjockt och torrsprut.

Jag kör 2 bar ,iofs beronde på hur effektiv spruta du har.

Jag tycker man skall späda slipgrunden en skvätt annars blir det lätt för tjockt och torrsprut.

Tack för alla tips!
Körde på ca 3 bar arbetstryck, testade lite olika. Tyckte det blev bäst.

Fick en liten tendens till "apelsinskals-struktur" i lacken. Blev dock nästan helt perfekt efter slipning. Hade inte i någon thinner, kan det vara det som gjorde att det blev lite apelsin?

Sprutan är förövrigt den gröna från JULA (ca 400 spänn) och kompressorn är en mellan varaiant från biltema...(2000kr)

Slipgrund ska helst inte spädas, bara du får ut den ur sprutan så 2,5-3 mm munstycke blir lagom kör på 3,5-4 bar du

tycker de vart pefekt med 1,4 munstycke..
stog 1,4-1,8 på min slipgrund men de kanske skiljer :va

Tack för alla tips!
Körde på ca 3 bar arbetstryck, testade lite olika. Tyckte det blev bäst.

Fick en liten tendens till "apelsinskals-struktur" i lacken. Blev dock nästan helt perfekt efter slipning. Hade inte i någon thinner, kan det vara det som gjorde att det blev lite apelsin?

Sprutan är förövrigt den gröna från JULA (ca 400 spänn) och kompressorn är en mellan varaiant från biltema...(2000kr)

Kan lika gärna bero på hur du har ställ sprutan (luft/material) eller för tunnt skikt.

I vilket fall så blev det ju bra när du slipat.

Det här med hobbylackering består mycket av att prova sig fram och lära sig hur det blir (många sliptimmar har det blivit)

Oavsett hur dyr spruta/kompressor man har så blir det skit om man inte vet vad man gör :)

slipgrund ska visst spädas ut annars blir den väldigt tjock o tar väldigt lång tid att torka. ja e själv lackerare:tummenupp

Kan lika gärna bero på hur du har ställ sprutan (luft/material) eller för tunnt skikt.

I vilket fall så blev det ju bra när du slipat.

Det här med hobbylackering består mycket av att prova sig fram och lära sig hur det blir (många sliptimmar har det blivit)

Oavsett hur dyr spruta/kompressor man har så blir det skit om man inte vet vad man gör :)

Många olika bud om hurvida slipgrunden ska spädas eller ej:va

Visst är det så att man får träna/prova sig fram. Det var ju trots allt första gången jag körde med riktig lack:tummenupp

Tycker att det verkar finnas två sätt att lacka, vilken är "bäst"
1. Många tunna lager (5-6 stycken) där färgen inte "flyter ut".
2...eller lite färre antal lager där färgen flyter ut (men inte rinner)

Många olika bud om hurvida slipgrunden ska spädas eller ej:va

Visst är det så att man får träna/prova sig fram. Det var ju trots allt första gången jag körde med riktig lack:tummenupp

Tycker att det verkar finnas två sätt att lacka, vilken är "bäst"
1. Många tunna lager (5-6 stycken) där färgen inte "flyter ut".
2...eller lite färre antal lager där färgen flyter ut (men inte rinner)

Jag brukar lägga ett (eller fler,beronde på täckning) tunnt(a) lager som får lufta ut lite ,sen ett tjockare på det.

Fördelen är att det första tunna blir som en klibbig "film" som man "hänga" det sista tjockare lacklagret i.

Då kan man med lite övning få ovanligt fina och jämna resultat med minimalt med apelsinhud på.

Där med inte sagt att det är bäst ,men det funkar bra för mig.

Bifogat

• TLTank.JPG
    TLTank.JPG
    32.6 KB · Visningar: 81
  • CIMG0927 (Large) (2).JPG
    CIMG0927 (Large) (2).JPG
    100.8 KB · Visningar: 90
  • CIMG0925 (Large).JPG
    CIMG0925 (Large).JPG
    75.8 KB · Visningar: 90
Last edited:
Och nu blir det topplack...

Topplacken skall köras idag är det tänkt. Såklart blev jag nu osäker på med vilket tryck jag ska köra samt om även den ska spädas med thinner:va

Tur att sporthoj.com aldrig sover (inte ens en söndagmorgon:D )

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT