Glöm kamphundar

Och att det blir allt vanligare med okopplade hundar i tätbebyggelse bidrar till den allmänna idiotförklaringen av hundägare, för att inte tala om att de tydligen får pissa vart dom vill. En promenad på vintern får en att vilja kräkas.
Jamen, dom måste ju få markera sina revir, de säger ju sig självt :gnissla Å inte blir det bättre när det börjar töa och alla bruna högar tinar fram i vårsolen :zpy

Nej, ska du följa statistik är det Golden Retriver som gör flest utfall.
"Kamphundar" finns inte. En hund med mycket kamp är bara bra om du tänkt jobba med den.

Sätter på BB.King´s låt; "same old story..."

Ingen verkar ha lärt sig nåt, och samma skiva vevas igen, och hacket i skivan är kvar....

- " finns inga kamphundar..." Man tar sig för pannan.... Nej för varje gång man korsar dessa redan korsade gatukorsningar så uppstår ju hela tiden en HELT NY ras (iaf enl. er kamphundsförespråkare), med absolut HELT nya egenskaper. Går absluuuuut inte att jämföra med den staffen eller bullen den kommer ifrån, nej nu har den blivit en knähund på en generation...
Att den sen avlats från den hund som dödade flest oxar/hundar/råttor/pensionärer eller elefanter eller vad de nu gör, det hör såklart inte ALLS hit. O nej.
ALLT beror på uppfostran. INGET på gener och arv...
Ni borde väl veta bättre. Det finns väl tiotusentals VETENSKAPLIGA studier, ds inte ert enträgna steriodtyckande, som bevisar att ni har FEL.
Men fakta biter som bekant inte på fanatiker.

- " Golden gör flest utfall " ja t.o.m DU fattar nog skillnaden på en irriterad golden´s sätt att nibba till ett envist oupppfostrat barn, än när ett kamphundsgrodyngel sliter ut en köttbit stor som en tournedos ur arslet på dig den dag det händer...

Men...kamphundsägarnas närmast religiösa enögdhet, för att inte säga blindhet inför fakta är förstummande.
Faktiskt mer envis och dogmatisk än vilken religiös kamp i mellanöstern som helst.
Och att ha jobbat "hela livet" med hundar utan att ha lärs sig något så elementärt som just raslära är berömvärt.

Last edited:
Hoztic: Missuppfattade dig kanske och då ber jag om ursäkt. Men jag läste det till att du menade att jag var av den typen som behöver hunden som statussymbol. I övrigt kan jag inget annat än att hålla med dig. Det finns tyvärr mycket få som verkligen använder sin hund och ser till att den får den stimulation som behövs. I mina ögon ska man då inte ha en hund överhuvudtaget. Har aldrig förstått varför man köper något som man inte ämnar ta hand om som den/det ska och förtjänar.

Dr.Bike: Till att börja med äger jag ingen kamphund, men då personer som du är så trångsynta och tror sig veta allt genom att läsa aftonhoran så kanske det kan låta så. Jag är inte rädd för det jag vet mycket lite om, men jag går inte och säger att det är tokfarligt och borde förbjudas pga min okunskap.

Hur vet DU vad skillnaden på en goldens och en annans hund bettstyrka är? Javisst har en större hund bättre bettstyrka, men vad har bettstyrka och tryck per cm med benägenhet att slita sönder det den biter att göra?

Sen bör du även lära dig att läsa, bildad som du är. Jag har skrivit otaliga ggr att en vad "bildade män" som du säger är "kamphund" (antar det är staff, amstaff o.s.v) INTE finns representerade som RENRASIGA hundar i anfallen. Självklart kommer avel att föra vidare egenskaper såsom kamplust (INTE döda som du tror), höfter/leder, vakt o.s.v men jag kan få en vakthund att inte vakta alls, jag kan få en tax att attackera barn o.s.v o.s.v

Du är mycket välkommen att hälsa på så kan jag ta med dig till uppfödare, veterinärer och forskare. Då kanske vi kan rensa bort lite av det som bensinångorna skadat och öppna upp för ny, riktig och saklig information.

Appropå kamp, så skulle jag vilja se kamper mellan olika djur. Typ en varg mot en kamphund, en tiger mot ett lejon... Det skulle vara intressant... Tänk att i stället för att gå på bio en afton så kan du gå och avnjuta en kamp i stället o käka popcorn så klart! Mer kamper åt folket! :banana

Jag tycker det blir lite orättvist mot vissa raser när dom döms ut som farliga bara p g a att en massa miffon köper hundar för att vara coola.
Ni som är tillräckligt gamla för att minnas hur det var med schäfern för ca 30 år sedan förstår vad jag menar. Då var det mördarhunden nummer ett som slet människor i stycken bara för skojs skull.
Sen var det Riesen, Rottis och Dobberman som tog över mördarhundstastusen.
Nu har det kommit nya coola raser som råkar ut för samma elände. Aveln på hundarna blir ett sätt för mindre intelligenta kreatur att tjäna lätta pengar och sen säljs valparna till idioter som ska ha en häftig hund att spela tuff med.

Statistik i all ära men den fungerar inte i praktiken eftersom inte alla utfall från hundar polisanmäls. Hur många anmäler att nån minihund har nafsat dom i benet?

Statistik i all ära men den fungerar inte i praktiken eftersom inte alla utfall från hundar polisanmäls. Hur många anmäler att nån minihund har nafsat dom i benet?

Jag är rätt säker på att fler blir skjutna med slangbella varje är än med pistol ändå är påföljderna mycket hårdare för att ha pistol. Hur kan det komma sig? Slangbellaproblemet är ju mycket värre och drabbar dessutom ofta barn och unga vilket är en grupp i samhället som vi borde skydda extra noga....

Läs statistiken från USA som länkas in tidigare i tråden. Det är tre-fyra raser som står för den absoluta merparten för dödsfallen och med säkerhet motsvarande mängd allvarliga skador. En av orsakerna är just EFFEKTEN när de biter.

Cockel Spaniel stod för 1 dödsfall under perioden.
RENRASIG Pitbull och Rotweiler stod för 105 dödsfall.

Vad beror det på ENLIGT DIG:
1. Det finns nästan inga Cockel Spaniel i USA
2. Cockel Spaniel bits inte.
3. Skadorna när en CS biter är oerhört mycket mindre än när en PB eller Rottis biter.... (Lite som skillnad i effekt mellan pickadåll och slangbella)

Jag är rätt säker på att fler blir skjutna med slangbella varje är än med pistol ändå är påföljderna mycket hårdare för att ha pistol. Hur kan det komma sig? Slangbellaproblemet är ju mycket värre och drabbar dessutom ofta barn och unga vilket är en grupp i samhället som vi borde skydda extra noga....

Läs statistiken från USA som länkas in tidigare i tråden. Det är tre-fyra raser som står för den absoluta merparten för dödsfallen och med säkerhet motsvarande mängd allvarliga skador. En av orsakerna är just EFFEKTEN när de biter.

3. Skadorna när en CS biter är oerhört mycket mindre än när en PB eller Rottis biter.... (Lite som skillnad i effekt mellan pickadåll och slangbella)

4. Ghettotuffingar tränar sina locohundar till attack & hets, de har sällan Cockel spaniorer som jyckar? :va

Oavsett vilka statistiska uträkningar du kommer med så kvarstår det faktum att det är hundens FÖRARE som är den farliga. En pistol är inte farlig så länge den inte används av en galning.
Hundar är djur och måste ha rätt vägledning för att passa in i människans värld. När tidningarna skriver om livsfarliga Rottisar eller kamphundar(?) så finns det alltid människor i bakgrunden som har ansvar för dessa hemska bestar.
Den stackars lilla pojken som blev biten av en Rottis i ansiktet, hur gick det till?
Jo, hunden hade dragit sig undan till övervåningen med sitt ben, den ville vara ifred och det är en rättighet hundar faktiskt har. En grannfamilj kommer på besök, dom tillhör alltså inte flocken för hunden även om dom känner hunden. Ungen går upp till hunden och leker "näsamotnos"????
Med en hund som verkligen visar att den vill vara ifred från början...vad i helvete tänkte ägarna med?
Han säger att hunden inte morrade, men en Rottis som varnar morrar väldigt lågt och då "från magen". Dessutom visar dom med hela kroppen om det är allvar.
Ingen vuxen tog ansvar för ungen och därför är det 100% deras fel att hunden sen tillrättavisade ungen med ett nafs. Den har bara utdelat ett relativt lätt bett, för hade hunden huggit på riktigt hade ungen inte funnits längre.
En annan stackars Rottis fick sätta livet till för att ägaren släppte ut sin 10 åriga son och hans kompis med hunden???
Hunden högg kompisen i armarna. "Helt oprovocerat"!!??
Helt jävla sjukt, ursäkta språket, men hur kan någon vara så förbannat dum att han släpper ut småbarn med en Rottis utan sällskap av en vuxen?
Oavsett ras på hunden så är det alltid ägaren som bär ansvaret. Så istället för kamphundar kan vi ändra det hela till kampägare, för det är närmare sanningen.

Nej, ska du följa statistik är det Golden Retriver som gör flest utfall.
"Kamphundar" finns inte. En hund med mycket kamp är bara bra om du tänkt jobba med den.

Om det nu inte är hunden det är fel på så kan man säga att människor som vill ha en kampvillig hund är av sådan sort att dom oftare hetsar sina hundar än Labrador ägarna. Man kan väl inte förneka att vissa hundraser avlas i syfte att vara aggressiva och orädda dit hör väl knappast Golden Retriver. Det som är statistiskt signifikant vore hur utfallet skulle bli om man ser till den Relativa risken med en viss ras va person tex med ett kriminellt beteende.

Last edited:
Om det nu inte är hunden det är fel på så kan man säga att människor som vill ha en kampvillig hund är av sådan sort att dom oftare hetsar sina hundar än Labrador ägarna. Man kan väl inte förneka att vissa hundraser avlas i syfte att vara aggressiva och orädda dit hör väl knappast Golden Retriver. Det som är statistiskt signifikant vore hur utfallet skulle bli om man ser till den Relativa risken med en viss ras va person tex med ett kriminellt beteende.

Håller med dig i det mesta.
Precis som man väljer t.ex en Porsche när det ska gå snabbt i bil och inte en Lada väljer antagligen idioterna en hund som skulle kunnat ge mer skada.

Min sambo kan berätta det så mycket bättre i detalj då hon har orken till det, jag har mest gett upp då svenskar överlag verkar så fruktansvärt skrämda för allt som hamnar lite utanför normen. Eller som potentiellt sett kan göra skada.

En hund kan avlas så att den lättare kan plocka fram aggressioner o.s.v (precis som människor) MEN det är ägaren som väljer att träna fram detta eller inte. Kan man inget om hundar, har man inte viljan att arbeta med hunden eller liknande skall man inte ha hund alls från början. Det är väldigt viktigt hur man fostrar sin hund då den ter sig helt till det, vilket dem "pålästa" här inte verkar förstå.
Att sedan tro att de idioterna som hetsar sina stackars hundar till kamp är dem som går runt överallt med dem är befängt. Titta på lite dokumentärer (inte aftonbladet) om hur det verkligen går till, hur dem blir slagna, utsvultna och hetsade dagarna i ändan för att till slut tända till precis på allt som Husse vill, men det kanske också är hundens fel?

Nah, alltså rasen amstaff/yada yada bred käke är i sig inte problemet. Eller det beror på hur man ser det. Det är en terrier inblandad och en terrier har mentaliteten att ständigt testas gränserna. Skillanden är att en terrier av jack-russel mm är mer "hanterbar" för sin ägare. Dessa stor-terriers är makalöst krävande och 99% av idioterna bor i stan(läs;lägenhet av mindre nogräknad storlek) med dem. En terrier i den miljön får inte tillräcklig stimulans, såvida inte ägaren/skötaren är arbetslös och lägger 70% av sin vakna tid på att "arbeta" med hunden.

Krök spiken.

Oavsett vilka statistiska uträkningar du kommer med så kvarstår det faktum att det är hundens FÖRARE som är den farliga. En pistol är inte farlig så länge den inte används av en galning.
Precis. Inför licens på hundägande med förarprov. Ge även polisen större befogenhet att omhänderta/avliva hundar på plats. Lagstadga sen om att hundar måste vara kopplade så kanske man kan få bukt med lite av problemen.

[YOUTUBE-ID]Zvqw6d_KS8Q[/YOUTUBE-ID]

Norrland goes german

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!