Glöm inte att ställa om klockan på din VHS

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hur många har ställt om klockor idag?
Hur många har missat att ställa om en och drabbats av problem?
T.e.x missat att ställa om sin VHS så att den bandat Baywatch istället för Knight Rider?

En gång i tiden var den här dagen ett jätteproblem, nu är den inget problem längre, och nu kanske vi ska avskaffa sommartiden snart.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Håller fortfarande på med programmeringen för vintertid, missade inspelningen av hela säsongen tutti-frutti och fräcka fredag pga det.

Jag är på laget för avskaffandet för övrigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det glömde jag skriva, jag är också på laget för avskaffande.

TuttiFrutti kan jag förstå att du grämer dig över, men Fräcka fredag?
Jag har ett stark minne av att Malena intervjuade Ole Sölltoft i ett avsnitt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför inte skippa vintertiden i så fall?
Solnedgång kl 19 i aug månad kommer kännas så där

För att vintertiden är normaltid i den tidzon vi bor i?
Man kan inte zigzagga tidszoner hursomhelst
Solens upp och nergång beror ju till väldigt stor del var man bor, jag har inget problem med att den går ner 18:00 i augusti här.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker vi kan skrota tidzoner helt och hållet, våra tider har ändå bara en väldigt vag koppling till solens position på himlavalvet. UTC für alles!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En av få bra saker med EU utöver att man fick börja ladda hagelbössan med tre patroner och nu att alla telefoner och bärbara datorer ska ha USB C var att man flyttade fram omställningen till vintertid en månad på hösten. Detta gjorde stor skillnad då man faktiskt nu kan jaga älg efter jobbet I början av hösten.

Jag hoppas för guds skull att man inte tar bort sommartiden om vi ska ha vintertid istället året om, då ställer jag gärna om klocka två gånger per år. Sommartid året om vill jag ha men då bor väl jag på gränsen till nästa tidszon varför inte få lite ljus efter jobbet på vår och höst?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker vi kan skrota tidzoner helt och hållet, våra tider har ändå bara en väldigt vag koppling till solens position på himlavalvet. UTC für alles!

Swatch (klocktillverkaren) gjorde ju ett försök med att införa Internet-tid "Beats" eftersom folk umgicks över tidszonerna på Internet, men det slog aldrig igenom.

Tanken var god, men radioamatörer som har umgåtts över tidszonerna sedan länge löste det genom att UTC/GMT är standard tid för alla.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har bara två klockor som behöver ställas om. Micron och hojen. Hojen står alltid påsommartid och micron går jag och ställer om nu.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De som vill ha sommartid året runt kan väl förhandla med sina arbetsgivare och låta oss övriga gå efter solen och ha Örebrotid.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det jobbigaste med hela proceduren är ju att behöva gå upp mitt i natten och ställa fram respektive tillbaka grillen och utemöblerna varje gång bara för att någon byråkrat bestämt att det skall ske ett visst datum och klockslag. Inatt var det exempelvis snö och kändes helt bakvänt att göra det. :4skrika:huvet

Hade varit mycket bättre om var och en själv fick bestämma när man ville gå över till sommartid utifrån när grillsäsongen de facto startar.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
För att vintertiden är normaltid i den tidzon vi bor i?
Man kan inte zigzagga tidszoner hursomhelst
Solens upp och nergång beror ju till väldigt stor del var man bor, jag har inget problem med att den går ner 18:00 i augusti här.
Uppenbarligen har det fungerat alldeles utmärkt att göra halva året under lång tid, vilket problem skulle uppstå om vi nu gick över till att ha sommartid även på vinterhalvåret menar du?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Justerade faxen och vedklyven...
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top