Glödgade grenrör. Varför?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
KillerSukkan glödgar grenrören för mig vid varmkörning (tomgång ca1500)och menar jag inte 600 grader så man kan se ett rött skimmer i mörker utan RIKTIGT glödgar dom.
Jag undrar:
- Vad beror det på?
- Härstammar det i ett fel, bra flöde eller bara det att Akrasystemet är mycket tunnväggigt?

Jag bara gissar i det här läget, hojen går som en kanonkula med ett fantastiskt register och jag är tveksam till att det ens är ett fel MEN jag vet inte.

Mina alternativ
Bra teorin:
Maskinen andas bra och det bara blir så. Hot Stuff!

Dålig teori:
Korkat mappad PC3'a som går åt h.e tunt på tomgång??!?!?! Känns inte trovärdigt....

Kan vara för sen tändning vi dom förutsättningarna,

för sen tändning= hög avgastemperatur, lägre motoreffekt och sämre förbränning.

För tidig tändning= knackrisk.

sEiKo skrev:

för sen tändning= hög avgastemperatur, lägre motoreffekt och sämre förbränning.

För tidig tändning= knackrisk.

Du missar mitt själsliga :) problem. Knackningar känner jag till, men kan den höga avgastempen skada tex ventiler/säten el dyl?

Självklart, en hög avgastemperatur på en sugmotor som inte borde ha det är alarmerande(F1 bilars grenrör är så varma att dom är genomskinliga, visserligen inconel-rör men ändå).
Mer än 750 grader bör man inte ha det är en skaderisk för kolvar som kan brännas m.m.

Krökarna på min KTM:er blir glödröda efter 30sek tomgångskörning. I det fallet har det inget med blandning / tändning att göra utan dom är i så tunnt material att det blir upphettat så fort om det inte får kylning av fartvinden.

/HW

Chrille skrev:

Dålig teori:
Korkat mappad PC3'a som går åt h.e tunt på tomgång??!?!?! Känns inte trovärdigt....

Om du ändå har en PC varför inte mappa tomgången???
Ge motorn lite mera soppa på 1000-1500 rpm.
Det ska göra att den går lite fetare men samtidigt lite kallare.
Du har ju inte direkt nåt att förlora på en lagom fet tomgångsblandning eller?

Jag har lekt med tanken, men först vill jag ju veta om det är något fel. Att stå och kola under varmkörning i onödan känns inte nödvändigt.

Chrille - du vet vem du ska kontaka för oslagbar mappning va? Om inte, fråga Xeno.

McB skrev:
Chrille - du vet vem du ska kontaka för oslagbar mappning va? Om inte, fråga Xeno.

Med tanke på min hojs geografiska hemhörighet, innan mig, så skulle jag tro att det är samma nisse som har trixat... Vi får se i vinter...

Chrille skrev:
Med tanke på min hojs geografiska hemhörighet, innan mig, så skulle jag tro att det är samma nisse som har trixat... Vi får se i vinter...

Om jag känner Thomas rätt så har han nog micklat en del själv med den där mackapären.

Re: Re: Glödgade grenrör. Varför?

sEiKo skrev:

Min första tanke också.

sEiKo skrev:
Självklart, en hög avgastemperatur på en sugmotor som inte borde ha det är alarmerande(F1 bilars grenrör är så varma att dom är genomskinliga, visserligen inconel-rör men ändå).

Det kan våra gjutna avgassamlare i rostfritt bli också när man kör hårt i cell, man kan se gasen flöda från utsidan...

Mer än 750 grader bör man inte ha det är en skaderisk för kolvar som kan brännas m.m.

Vi kör en bit över 900 grader, och så där jättehäftiga grejor har vi väl inte. Men natriumkylda ventiler tror jag vi kör på Aeron...

Gildemeister skrev:
Ge motorn lite mera soppa på 1000-1500 rpm.
Det ska göra att den går lite fetare men samtidigt lite kallare.

Jo, fast om du har en väldigt låg tändning så ser du till att bränna det extra bränslet i avgassamlaren... Så en fet blandning behöver inte nödvändigtvis betyda att det blir kallare avgastemperaturer, det beror helt på tändningen och förbränningen.

/J

En originaltändning har en väldigt låg tändförställning på låga varvtal. Det innebär att blandningen fortfarande brinner rätt rejält när avgasventilerna öppnas. Helt ofarligt för motorn och ventilerna.

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

rg500snubben skrev:

Vi kör en bit över 900 grader, och så där jättehäftiga grejor har vi väl inte. Men natriumkylda ventiler tror jag vi kör på Aeron...

Svaret:

Men det är ju en bil, en rätt ny bil och som från början är gjord för turbo och höga temperaturer.
En sugmotor oavsett om det är bil eller mc är ju inte gjord efter dom förutsättningarna.
Men natriumkylning borde det finnas på den hojen iallafall.

Så till vida att det inte glöder när han kör borde det inte vara nåt att oroa sig för som sagt. det är ju då det inte får vara så höga temperaturer helst.

Men glöder det så mycket som han säger så är det mer än 750 grader iallafall.
Min far jobbar på ett stålverk och han sa att: vid körsbärsröd glöd är det 800 grader, sen om det är högrött eller orange är det mera.
Om du är säker på att blandning är rätt så skulle jag kolla tändningen hur den är inställd.

Mvh Jon

andersbrink skrev:
En originaltändning har en väldigt låg tändförställning på låga varvtal. Det innebär att blandningen fortfarande brinner rätt rejält när avgasventilerna öppnas. Helt ofarligt för motorn och ventilerna.

Det var lite åt det hållet jag lutade med. Just att med orginaltändningen så borde det inte vara någon fara. PC3'an härjar ju bara med bränslet och helsystemet bättrar andningen.

Med tanke på att fler än mig har det här fenomenet så lugnar jag mig ett tag men jag ska se om jag inte kan fota det i mörker nån gång....

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back