glödande "grenrör"

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Tjena har fått ett litet problem och behöver lite vägledning :kocko

Jag har bytt motor och förgasarbrygga på min r1-98
till en r1- 99 motor

problemet är att när jag provstartat och kört motorn ( i garaget) så har övre delen av grenrören blivit glödande på ettan ,tvåans och treans cylinder ej fjärde

Motorn går bra och misständer inte och det sitter helt nya stift i den , jag har inte synkat förgasarna och jag vet inte om förgasarbryggan jag köpt är ombestyckad ( köpt genom en mc skrot )
jag har även kollat så exupen fungerar och det gör den
tips och ideer mottages gärna
per

En anledning kan ju vara att du stog still, inomhus... :rolleyes: :tungan

Att bara 3/4 glöder kan ju mycket väl hänga ihop med att bryggan behöver synkas, går dom för magert blir det för varmt och rören glöder!

Oftast när det blir så varmt beror det på alldeles för mager blandning. Kolla stiften innan det kan bli dyrt.

Qwerty skrev:
Oftast när det blir så varmt beror det på alldeles för mager blandning. Kolla stiften innan det kan bli dyrt.

Stiften var ju helt nya! Men det är inte att rekommendera att köra runt med hojen sådär, risken är stor att ventilerna inte trivs, och det blir dyrt! :skrämd

Hur ofta kör man inomhus? Det var nog därför du såg att dom glödde. Är ganska vanligt att det gör så. Att den inte var röd på en cylinder beror nog helt enkelt på att förgasarna är osynkade.
Det är kanske lite skrämmande att se, men tänk själv. Hur mycket effekt utvecklar motorn när du torrgasar. Kanske 30 hk för att varva upp vevaxeln till 10'000rpm på en halv sekund. Tänk på dom stackars kolvarna och ventilerna när du ligger på fullt skaft på 5an. Då är det energi som ska ut ur rören. :yoparty

min gissning e för mager blandning... brukar ju ge upphov till missfärgade / glödande grenrör.. kompisen yama wr 450 gick magert och hans grenrör blev glödande.. märkte de en dag då vi var ute och tränade och gräset som kom åt började brinna..

Kan vara sen tändning också. Kolla om skruvarna till pick-up:en lossnat.

Annars låter mager blandning troligt.

Är det förgasare av vakuumtyp eller är det flatslide? Hursom är det kanske läge att låta göra en förgasarjustering i bänk. De flesta motortrimmare brukar lägga groteskt fet blandning på låg och mellanregister har jag märkt. Det är sällan man behöver choka en sån motor när den är kall.

Såna här problem är skitsvåra att lösa som lekman med "trial by error" -metoden. Jag hade beställt tid för en bänkning hos en motortrimmare.

pilsner

Mats757 skrev:
Hur ofta kör man inomhus? Det var nog därför du såg att dom glödde. Är ganska vanligt att det gör så. Att den inte var röd på en cylinder beror nog helt enkelt på att förgasarna är osynkade.
Det är kanske lite skrämmande att se, men tänk själv. Hur mycket effekt utvecklar motorn när du torrgasar. Kanske 30 hk för att varva upp vevaxeln till 10'000rpm på en halv sekund. Tänk på dom stackars kolvarna och ventilerna när du ligger på fullt skaft på 5an. Då är det energi som ska ut ur rören. :yoparty

På en CRF 450 glöder röret efter 6 min tomgångskörning och den börjar att trycka ur sig vatten efter ca 9 min tomgångskörning.

Jag testade bara för att veta, de händer ju att man får vänta på startplattan.

Du har nog bara osynkat som gör att den som inte glöder bara "följer med", vilket gör att den inte låter 3 cylindrig.

Problemet ärnog den cylindern vars rör inte blir glödande.

Låter inte som om det står rätt till med den där motorn.

Jag har då aldrig sett mina grenrör glöda på kawan!!

JB

Varvar man satan i stillaståendes så kan man glödga rör mm. Men är man osäker på blandningen så kan man bränna ventiler väldigt lätt vid samma försök.
Enkelt skruva ur ett stift och kika hur blandförhållandet är innan du fortsätter med ditt varvande. Allt för att inte riskera den nya maskinen. Sen om det är klokt att varva med röda rör är en annan sak.

Qwerty skrev:
Varvar man satan i stillaståendes så kan man glödga rör mm. Men är man osäker på blandningen så kan man bränna ventiler väldigt lätt vid samma försök.
Enkelt skruva ur ett stift och kika hur blandförhållandet är innan du fortsätter med ditt varvande. Allt för att inte riskera den nya maskinen. Sen om det är klokt att varva med röda rör är en annan sak.

missförstå mig inte jag har inte varvat som fan .
hojen har inte varit över 3500 varv och rören blev glödande på det varvet efter en minut ungefär
igår bytte jag stift för att se om det blev någon skillnad vilket det inte blev
tack för alla svar
är det någon som har koll på om det går att ställa ner tändningen på min hoj ??

glömde skriva att hojen är helt orginal såvida inte förgasarbryggan jag köpt är ombestyckad men det känns som den borde få för mycket soppa isåfall

Last edited:
Per r1 skrev:
missförstå mig inte jag har inte varvat som fan .
hojen har inte varit över 3500 varv och rören blev glödande på det varvet efter en minut ungefär
igår bytte jag stift för att se om det blev någon skillnad vilket det inte blev
tack för alla svar
är det någon som har koll på om det går att ställa ner tändningen på min hoj ??

glömde skriva att hojen är helt orginal såvida inte förgasarbryggan jag köpt är ombestyckad men det känns som den borde få för mycket soppa isåfall

Bytte stift? Men hur såg dom gammla ut??? Om dom blir röda på någon minut så är något galet. Jag tror inte att det är strul med tändningen, varför skulle det komma helt plötsligt? Fota stiften (alla 4) och lägg upp här så får du ett garanterat svar.

Edit: Ska prova idag och stå still i ca 1-3min och varva up till ca 4k och se hur min hoj beter sig.

Qwerty skrev:
Bytte stift? Men hur såg dom gammla ut??? Om dom blir röda på någon minut så är något galet. Jag tror inte att det är strul med tändningen, varför skulle det komma helt plötsligt? Fota stiften (alla 4) och lägg upp här så får du ett garanterat svar.

Edit: Ska prova idag och stå still i ca 1-3min och varva up till ca 4k och se hur min hoj beter sig.

har tyvärr ingen kamera så jag kan ta kort på dom men det är något som inte står rätt till
, det har inte kommit helt plötsligt utan som jag skrev innan så har jag bytt motor på hojen och så jag vet inte vad som har hänt med den ..
stiften bytte jag efter ett råd av min den lokala mc verkstaden

Är det bara mager blandning som kan ge glödande grenrör? När jag har hojen ståendes på tomgång (men chokad, c:a 2500-3000 rpm) så glöder röret en del. När den är chokad borde ju blandningen vara extremt fet.

Coola Ola skrev:
Är det bara mager blandning som kan ge glödande grenrör? När jag har hojen ståendes på tomgång (men chokad, c:a 2500-3000 rpm) så glöder röret en del. När den är chokad borde ju blandningen vara extremt fet.

Kan vara tändningen också som nån skrev. Hur man ställer den på en R1 vet jag inte.
Om motorn går trögt alstras mycket värme också, det borde också kunna göra sånt här. Det är ju en ny motor så man vet ju inte om det är nåt strul med den...
Men tror mest på förgasarna som de flesta andra.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back