electronaut
Wooo Hooo!
Köpte nytt drivpaket till min xr650 igår och då fick jag ett gjutjärnsdrev (48 kuggar). Brukar det inte vara stål? Är detta något att ha eller ska jag byta det? Jag är inte ute efter att jaga hekton.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gjutjärn KAN vara sprött men det finns gjutjärn som är segt också. Aducergods kallas det för ibland. Tror det handlar om lägre kolhalt.tobbeviking skrev:Låter märkligt, gjutjärn är väl ändå ganska skört?
Hårt men sprött lixom...
Gjutjärn är väl desutom inte möjligt att härda? Eller är jag ute och cyklar nu?
//Tobbe
Ok, det var kolhalten jag tänkte på, därav sprödheten.Robban_C skrev:Gjutjärn KAN vara sprött men det finns gjutjärn som är segt också. Aducergods kallas det för ibland. Tror det handlar om lägre kolhalt.
Gjutjärn kan, såvitt jag vet, inte härdas.
Men är ståldreven härdade? Jag har aldrig kollat men tvivlar. Härdning kostar extra och det är väl ingen tillverkare som lägger ut extra stålar om det inte absolut behövs.
Mm..lite åt det hållet vill mina tankar med, måste vara billigare att stansa ur plåt än att gjuta.Robban_C skrev:Kan alldeles för lite frö att uttala mig om det är möjligt att gjuta drev. Men det verkar vansinnigt i vilket fall. Ståldreven måste vara billigare. Gjutformar är svindyra saker!
PacMan skrev:Tror mitt bakdrev ser ut lite som en gammal spis, om ni förstår vad jag menar. Kan det va så att killen drog slutsatsen att "ser det ut som gjutjärn, så är det gjutjärn"?
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|