Gjuta egna kåpor

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
Efter ett par varv med pressade kinakåpor så börjar man bli ganska less på dålig passform. Jag satt och funderade ett tag och har ingen aning om hur man gör GJUTNA kåpor. Har man en maskin, eller är det nån sorts fodral man häller gegga i?

Kort och gott, skulle det ens i det långa loppet vara lönsamt att kika in i det här privat (givetvis med gott om kompisar som också behöver kåpor till just samma hoj), eller krävs det nån 500.000kr maskin som är rent oköplig? :3freak
 
Jag skulle säga såhär!

Lugna dig ett år eller två så köper ni er en schysst beggad 3D skrivare modell lite större. Få begränsningar, galet mycket möjlligheter!

/C
 
Varför ska du ha gjutna kåpor?:confused:

Tunga som as, och som du säger, omöjliga att göra själv utan sådana investeringar att du måste starta en fabrik bara för att få det att gå ihop.

Varför inte lägga upp kåporna i glasfiber istället?
Det är ju faktiskt någonting man kan klara av själv till en rimlig kostnad.

Då kan du ju dessutom justera kåporna efter eget huvud och smak
 
Jag skulle säga såhär!

Lugna dig ett år eller två så köper ni er en schysst beggad 3D skrivare modell lite större. Få begränsningar, galet mycket möjlligheter!

/C

Ja, tjena... Även om man får maskinen gratis så blir det pris som originalkåpor x2 eller x4 fast sämre kvalitet. Materialet är dyrt.


Ta ett kåpset med bra passform, bygg om, fixa till som man vill ha det och använd det som plugg och tillverka formar. Sen duplicera bladtunna kåpor i glasfiber som är skitlätta. Det är inget man blir rik på dock och det är ett jävla klabb.
 
Nu ja!

Priserna kommer sjunka ORDENTLIGT de kommande åren. Det görs gigantiska framsteg på detta område varje år. Läser på en teknisk högskola där vi har flera varianter av skrivare. Har gjort lite småsaker för skojs skull och är sjukt imponerad av det jag ser. Idag, inte en chans!! Om två-tre år, med all sannolikhet!
 
1972-honda-cb500-3d-print-jonathan-brand-1.png
 
Ta ett kåpset med bra passform, bygg om, fixa till som man vill ha det och använd det som plugg och tillverka formar. Sen duplicera bladtunna kåpor i glasfiber som är skitlätta. Det är inget man blir rik på dock och det är ett jävla klabb.

Exakt, eller gör dem i kolfiberarmerad epoxy. Jäkligt bling-bling
 
Nu ja!

Priserna kommer sjunka ORDENTLIGT de kommande åren. Det görs gigantiska framsteg på detta område varje år. Läser på en teknisk högskola där vi har flera varianter av skrivare. Har gjort lite småsaker för skojs skull och är sjukt imponerad av det jag ser. Idag, inte en chans!! Om två-tre år, med all sannolikhet!

Jag vet, utvecklingen går fort. Använder vår FDM frekvent och beställer utöver det mycket prototyper. Storleken på helkåpor är ett inte helt oöverkomligt problem. Sen finns det alltid ett råvarupris och materialet till 3-d printer är mångfalt dyrare än granulat, det kommer att bli billigare men om tre år tror jag fortfarande att det är dyrt.

Vilken 3d-print metod och vilket material rekommenderar du för ett komplett kåpset till en R6 och vad skulle det kosta idag? Jag gissar på 70-100kkr, inte helt prisvärt. Kommer det ner till 3500kr och bra kvalitet på tre år?
 
I dagsläget, om man inte skall limma bitar, så tror jag det går att komma ner till ca 50-70kkr. Kanske billigare om man får låna en stor skrivare, går att köpa filament av helt ok kvalitet från asien idag.

Jag tror stenhårt på den nya laser 3d tekniken! Där skriver man med en laserstråle i ett sandliknande granulat. Pulvret är återanvändningsbart och relativt billigt (har ingen prisuppgift) se video;
 
I dagsläget, om man inte skall limma bitar, så tror jag det går att komma ner till ca 50-70kkr. Kanske billigare om man får låna en stor skrivare, går att köpa filament av helt ok kvalitet från asien idag.

Jag tror stenhårt på den nya laser 3d tekniken! Där skriver man med en laserstråle i ett sandliknande granulat. Pulvret är återanvändningsbart och relativt billigt (har ingen prisuppgift) se video;

Rätta mig om jag har fel men det där ser ut som vanlig SLS? Känns inte nytt, jag anväde det på Volvo för 12 år sen och det var inte direkt nytt då heller tror jag. Stora tunnare ytor tenderar att dra sig nåt fantastiskt. Har sett bitar på ca 50x60cm och 2-4cm höjd. Godstjocklek för formsprutning på knappt 3mm. Den biten skevade 6cm.

Och vad kostar en sån maskin? Det är knappast nåt för hemmabrukare och inget man kan låna av nån bara sådär. För hemmabruk skulle jag vilja påstå att det fortfarande är varianter av FDM som gäller.

I fallet med helkåpor så är det nog så att det kommer att vara handarbere med spackling, slipning mm som gäller även en bit in i framtiden. Forma och glasfiber med polyestermatris om det skall vara billigt och kol med epoximatris om det skall vara bling. Mtrl cost för ett kåpset om man gör det själv är kanske runt en tusenlapp?

Kanske en tråkig gubbjävel men så tror jag att det är tyvärr.

EDIT: kan tillägga att min gissning på pris är baserad på samma teknik som du föreslår.
 
Last edited:
Sånt dår kommer inte bli billigt vare sig under vår eller våra barns livstid, om ens någonsin! Där finns pengar att tjäna för gigantbolagen!

Tycker det är lite roligt att ts tror att han skulle lyckas få till en bättre passform än kineserna. Lägg all den tid du tycker att det är värt på att jobba extra på ditt jobb istället och köp original. F ö tyckte jag att passformen på kåporna till min hoj var riktigt bra! Vet inte hur många säljare du testat men föreslår att du provar vidare ;)

Btw! När du tillverkat dina perfekta kåpor så ska dom lackas också $$$ :fakta
 
Haha, det tänkte jag aldrig på. Jag har visserligen en farbror med utbildning inom lackering, men material överhuvudtaget blir nog dyrt, för att inte tala om verktyg/maskiner/dyl. som krävs. Men övning ger färdighet, så att försöka tills man lyckas åstadkomma en fin passform kan nog inte vara omöjligt, om man ger det tid och tålamod!

Jag har bara erfarenhet av kinas pressgjutna kåpor, och även om de passar så passar de dåligt. Glapp, oborrade hål, och rent dålig passform. Noskåpan när den sitter på sitter såpass hårt spänt att den nu till slut har spruckit (sprickan uppstod för nån månad sen och släppte EFTER montering igår och nån timmes åkning idag , av och på kanske 5 gånger sen jag köpte dom för 2 år sedan).

2015-05-11 17.44.41.jpg2015-05-11 17.44.20.jpg2015-05-11 17.44.31.jpg2015-05-11 17.45.14.jpg2015-05-11 17.45.26.jpg2015-05-11 17.45.56.jpg

Väger i valet mellan originalkåpor och insprutningsgjutna kåpor, dvs. den bättre kinavarianten.

Man behöver ju inte vara rädd för att borra hål för krashpuckar iallafall
 
Last edited:
Haha, det tänkte jag aldrig på. Jag har visserligen en farbror med utbildning inom lackering, men material överhuvudtaget blir nog dyrt, för att inte tala om verktyg/maskiner/dyl. som krävs. Men övning ger färdighet, så att försöka tills man lyckas åstadkomma en fin passform kan nog inte vara omöjligt, om man ger det tid och tålamod!

Jag har bara erfarenhet av kinas pressgjutna kåpor, och även om de passar så passar de dåligt. Glapp, oborrade hål, och rent dålig passform. Noskåpan när den sitter på sitter såpass hårt spänt att den nu till slut har spruckit (sprickan uppstod för nån månad sen och släppte EFTER montering igår och nån timmes åkning idag , av och på kanske 5 gånger sen jag köpte dom för 2 år sedan).

View attachment 419475View attachment 419476View attachment 419477View attachment 419478View attachment 419479View attachment 419480

Väger i valet mellan originalkåpor och insprutningsgjutna kåpor, dvs. den bättre kinavarianten.

Man behöver ju inte vara rädd för att borra hål för krashpuckar iallafall

Du har ju svaret i tråden. Bara att ta fram stålroller, polyester och lite trevlig glasfiber och börja.
 
Asså jag vet inte hur tillverkningen går till men jag tycker det låter som om du fått det om bakfoten. Den dyrare varianten som de kallar för "injection mold" har som jag uppfattat det endast med att göra att fästena är ingjutna i kåpan istället för ditlimmade! Passformen på dessa ska vara mycket bättre och inte kräva några mods enligt sdom jag köpte av, vilket stämde.. Och det kostar fan inte många kronor extra! Så prova du att beställa ett par sådana först ;) Menar innan du köper en maskin för nån mille :hihi

Mina kåpor beställde jag från Lkkmotor.com Dom finns inte på ebay. 3400kr inkl frakt och singelcutsen.
 
"Injection mold" är formsprutat och det är tillverningsmetoden på i princip alla termoplaster.
 
"Injection mold" är formsprutat och det är tillverningsmetoden på i princip alla termoplaster.

Oavsett är det i kinakåpornas fall infästningarna som avses. Fint illuztrerat med bilder i vissa fall :fakta
 
Oavsett är det i kinakåpornas fall infästningarna som avses. Fint illuztrerat med bilder i vissa fall :fakta

Visa mig med ett par länkar? Oavsett hur staget sitter fast borde tillverkningsmetoden av plaskåpan vara injection molding.
 
Visa mig med ett par länkar? Oavsett hur staget sitter fast borde tillverkningsmetoden av plaskåpan vara injection molding.

Om man gör en snabb sökning på ebay så ser man att majoriteten är injection molding, iallafall på papperet. Dock så har jag sett att många kineser säljer compression molded som injection molded, och vägrar svara på detaljfrågor. Jag köpte exempelvis mina kåpor på bild ovan just som "compression molded", dock var det inget "high-quality" som han lovade...

Här exempelvis kan man se skillnaden på infästning.
insprut.jpg
 
Oavsett är det i kinakåpornas fall infästningarna som avses. Fint illuztrerat med bilder i vissa fall :fakta

Det är inte infästningen i sig som avses, infästningen är ett resultat av vald tillverkningsmetod. Det är tydligen så att det tillverkas kåpor med tillverkningsmetoden compression molding. I. Princip ett ark plast som lite lagom mosigt läggs i en varm formhalva och sen smackar man på med andra formhalvan. Sen får man limma eller plastsvetsa in fästen. Repeterbarheten på en stor kåpa blir minst sagt DÅLIG. Injection mold så trycker man in smält plast i en form och det är fortfarande tillräckligt utmanande att få bra toleranser. Fästen och sånt finns naturligtvis i formarna men kan ställa en del krav på verktygen med backar mm så man inte får undercuts.

Jag trodde faktiskt att alla kåpset var formsprutade men så verkar det tydligen inte vara. Köp för katten aldrig nåt annat än formsprutat om man handlar kåpor på Ebay och vill att det skall passa öht.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top