Gjuta bordsskiva

Syrran har ett betongbord så som du beskriver... med ställning.

Jag som hjälpt henne flytta kan intyga att det kommer väga satan.
Men annars är det ganska snyggt bara man har liknande stil i resten av rummet också... passar inte så bra i till en rokokkosoffa precis.

Skivan kommer bli ca 120x60x4 cm, dvs 0,0288 m3.

Betong väger ca 2700 kg/m3, dvs min skiva skulle väga ca 80 kilo.
Det är tungt, men hanterbart.

Påminner om storleken på syrrans bord... fast den skivan är nog nånstans runt 2-3cm tjock "bara".

Glöm inte att bjuda rikligt på öl till de som hjälper dig flytta när du har det bordet bara. ;)

Hoppas det blir av, nyfiken på resultatet.

Men det är ju lite jobb, gjutform svetsning slipning osv.. :3freak

Det blir av, men inte förrän jag flyttat till min nya lya. Tänker inte släpa i onödan. Det verkar faktiskt inte alls vidare svårt att gjuta. Kolla in finja.se, där ligger massor med tips/dokument. Tror inte man ska krångla till det i onödan. Bygg form, armera, häll i betong, vänta, slipa, olja.

Hur svårt kan det va :va

Tänkte ändå höra om nån annan gjort det. Lär mig helst av andras misstag :)

Inte svårt, bara lite pyssel..

- Några säckar finbetong (hur du blanda etc står på påsen)
- Ifall använda färg pulver, så ska du göra hela batchen på en gång, du riskerar annars olika färgbatcher på skivan.
-Formplyfa som gjutform (finns i närmsta byggvaruhus)
- Armeringsnät (ev.stav)
- silikon (i gjutformens kanter så får du en svag rundning)
- Använda eventuell list (typ allmogestil eller vad som man tycker är snyggt) finns ju diverse varianter. På så sätt kan du skapar mönster i kanterna (listerna måste oljas in, innan gjutningen)

- Ett måste, är vibrera betongen för att få bort luftbubblor. Kan du göra med nån slipmaskin mot formen t ex (alternativt använda tjejens massagstav :gnissla )

När du är färdig med gjutningen. Täck gjutningen med nån plast så att fukten behålls. Eftervattna gjutningen under några dagar framåt. (det ska härda relativt långsamt så slipper du gjutsprickor o blir starkare)

Tja, sen har du ju lite pyssel med att slipa...

Yes. Meckigt att blanda betongen själv bara. En blandare blandar ju såklart bättre. En sån borde man kunna hyra nånstans för ingenting, men det är ett jävla släpande.

Inte svårt, bara lite pyssel..

- Några säckar finbetong (hur du blanda etc står på påsen)
- Ifall använda färg pulver, så ska du göra hela batchen på en gång, du riskerar annars olika färgbatcher på skivan.
-Formplyfa som gjutform (finns i närmsta byggvaruhus)
- Armeringsnät (ev.stav)
- silikon (i gjutformens kanter så får du en svag rundning)
- Använda eventuell list (typ allmogestil eller vad som man tycker är snyggt) finns ju diverse varianter. På så sätt kan du skapar mönster i kanterna (listerna måste oljas in, innan gjutningen)

- Ett måste, är vibrera betongen för att få bort luftbubblor. Kan du göra med nån slipmaskin mot formen t ex (alternativt använda tjejens massagstav :gnissla )

När du är färdig med gjutningen. Täck gjutningen med nån plast så att fukten behålls. Eftervattna gjutningen under några dagar framåt. (det ska härda relativt långsamt så slipper du gjutsprickor o blir starkare)

Tja, sen har du ju lite pyssel med att slipa...

Yes. Meckigt att blanda betongen själv bara. En blandare blandar ju såklart bättre. En sån borde man kunna hyra nånstans för ingenting, men det är ett jävla släpande.

Mjaa, såå mycket ska du ju inte blanda så en hink modell större tillsammans med en borrmaskin och lämplig visp (som finnes på Biltema) så går det nog ganska fort.

Upp med bilder här sen!

Mjaa, såå mycket ska du ju inte blanda så en hink modell större tillsammans med en borrmaskin och lämplig visp (som finnes på Biltema) så går det nog ganska fort.

Upp med bilder här sen!

Sant... Jag behöver typ 30 liter, borde ju funka med en stor hink eller nåt.

Att blanda med vanlig borrmaskin är inte så bra, har hänt fler än en gång att maskinen brunnit upp då den inte har rätt utväxling för det.

Edit: skulle man inte kunna tänka sig ben, botten och kant i mörkt trä, och sedan helt enkelt fylla upp med cement/betong? Sedan kan man ju alltid ta bort kanterna, beroende på smak.

Använda separat gjutform är nog att rekomendera, för att sedan bygga en ram i mörkt trä i efterhand. Man kommer spilla och greja på gjutformen, så den kommer se ut lite som fan..
Btw så är cement det du har i säcken, batong det du får när du blandar det med vatten och annat kul :tummenupp

Med stålunderrede och enkel betongskiva kostar de minst 6-7k och det lockar faktiskt inte när jag kan göra det själv för mindre än en tusing.

Tror inte man ska krångla till det i onödan.
Bygg form, armera, häll i betong, vänta, slipa, olja.
Tänkte ändå höra om nån annan gjort det.
Lär mig helst av andras misstag :)

http://www.blocket.se/vi/20113446.htm?ca=11_s

http://www.blocket.se/vi/18903852.htm?ca=11_s

Använda separat gjutform är nog att rekomendera, för att sedan bygga en ram i mörkt trä i efterhand. Man kommer spilla och greja på gjutformen, så den kommer se ut lite som fan..
Btw så är cement det du har i säcken, batong det du får när du blandar det med vatten och annat kul :tummenupp

Nja. Får du batong så har du nog varit lite bråkig med polisen. :rofl
(Kunde inte låta bli)

Ja, dessa tider är fan inte att leka med.
Kostymsyeriet har jag outsourcat till min skräddare i Hongkong.

Ptja, jag har viss fallenhet för såna här hempysslargrejjer (till skillnad från vissa andra i tråden:rofl )

:rofl

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...