Gjuta bordsskiva

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu har jag kollat runt efter soffbord, men det finns fan inga som är bra. Antingen ser de ut som stryk eller så kostar de mer än 10k.

Har istället bestämt mig för att gjuta en skiva i betong och lägga på ett befintligt underrede jag har.

Har hittat en hel del info på finja.se, men inte allt.

1. Vad för pigment använder man? Jag vill att slutresultatet skall bli mörkgrått.
2. Skillnad på att behandla med olja eller såpa? Ser man skillnad?

Nån som gjort det här och som kan komma med tips?

Pigment köper du enkelt och billigt i Sjöstaden hos BetongIndustri. Fråga efter Jan-Erik Laggar så får du all hjälp du behöver. Men tänk på att betong har en densitet på ~2400kg, det blir fort tungt om den ska vara stor/tjock.

Lågkonjunkturen slår hårt i Vasastan. :(
Vad kommer härnäst:
Hur sy egen kostym?

Finns en butik på Birger Jarlsgatan som säljer exakt sådana bord du beskriver, mörk betong på en stålställning.
Assnyggt, rått fast ändå stilfullt.
Walles och Walles heter inredningsbutiken och ligger vid korsningen odengatan/birger jarlsgatan, invid 7eleven.
Kolla in det först innan du börjar härja och kleta och leka Ernst Kirschsteiger.

Kusinen har gjutit en hel del grejer åt sig själv och polare då han jobbar som betongare på vardagarna. Nu härnäst ska han bygga en bänkskiva till köket, och slipa till ytan så den blir blank o fin. Sett ett bord han gjorde där han slipade ytan fan vad blank och snygg den vart.

Lågkonjunkturen slår hårt i Vasastan. :(
Vad kommer härnäst:
Hur sy egen kostym?

Ja, dessa tider är fan inte att leka med.
Kostymsyeriet har jag outsourcat till min skräddare i Hongkong.

Finns en butik på Birger Jarlsgatan som säljer exakt sådana bord du beskriver, mörk betong på en stålställning.
Assnyggt, rått fast ändå stilfullt.
Walles och Walles heter inredningsbutiken och ligger vid korsningen odengatan/birger jarlsgatan, invid 7eleven.
Kolla in det först innan du börjar härja och kleta och leka Ernst Kirschsteiger.

Ptja, jag har viss fallenhet för såna här hempysslargrejjer (till skillnad från vissa andra i tråden:rofl ) och tycker dessutom att det är kul. Att sen ha ett bord som man gjort mer eller mindre själv är ju också trevligt om det nu blir ok.

Har kollat in såna bord på stan. Med stålunderrede och enkel betongskiva kostar de minst 6-7k och det lockar faktiskt inte när jag kan göra det själv för mindre än en tusing.

Kusinen har gjutit en hel del grejer åt sig själv och polare då han jobbar som betongare på vardagarna. Nu härnäst ska han bygga en bänkskiva till köket, och slipa till ytan så den blir blank o fin. Sett ett bord han gjorde där han slipade ytan fan vad blank och snygg den vart.

Jopp, slipning är a och o. Men vad blir skillnaden
mellan om man oljar in eller såpar? Kanske ska gjuta några extrabitar och ge dom lite olika behandlingar för att se hur det blir.

Last edited:
Jopp, slipning är a och o. Men vad blir skillnaden
mellan om man oljar in eller såpar? Kanske ska gjuta några extrabitar och ge dom lite olika behandlingar för att se hur det blir.

Är ingen expert men jag tror mer på olja än såpa då det kan bli väldigt kladdigt ifall man ska torka bordet eller nåt emd en våt trasa. eller för fuktig trasa så börjar det löddra haha.

Varför inte lägga en klarlack över? 2k eller nåt så blir det ännu blankare och snyggare :D

Är ingen expert men jag tror mer på olja än såpa då det kan bli väldigt kladdigt ifall man ska torka bordet eller nåt emd en våt trasa. eller för fuktig trasa så börjar det löddra haha.

Varför inte lägga en klarlack över? 2k eller nåt så blir det ännu blankare och snyggare :D

Well, oavsett vad man behandlar med så sugs det upp av betongen och bildar efter en tid en hård kristallin yta. Det finns faktiskt de som lackat också, men jag är nog ute efter en lite mattare yta. Tydligen så måste betongen kunna andas också av nån anledning jag inte förstår........

Well, oavsett vad man behandlar med så sugs det upp av betongen och bildar efter en tid en hård kristallin yta. Det finns faktiskt de som lackat också, men jag är nog ute efter en lite mattare yta. Tydligen så måste betongen kunna andas också av nån anledning jag inte förstår........

hmm i see som sagt jag är ingen expert.

Om detta blir av så får du se till att slänga upp en byggtråd, alternativt fortsätta i denna tråden.

Blev nämligen själv sugen på exakt det du pratar om... :)

Edit: skulle man inte kunna tänka sig ben, botten och kant i mörkt trä, och sedan helt enkelt fylla upp med cement/betong? Sedan kan man ju alltid ta bort kanterna, beroende på smak.

Ernst, Ernst, Enrst... :banana

Last edited:
Om detta blir av så får du se till att slänga upp en byggtråd, alternativt fortsätta i denna tråden.

Blev nämligen själv sugen på exakt det du pratar om... :)

Det blir av, men inte förrän jag flyttat till min nya lya. Tänker inte släpa i onödan. Det verkar faktiskt inte alls vidare svårt att gjuta. Kolla in finja.se, där ligger massor med tips/dokument. Tror inte man ska krångla till det i onödan. Bygg form, armera, häll i betong, vänta, slipa, olja.

Hur svårt kan det va :va

Tänkte ändå höra om nån annan gjort det. Lär mig helst av andras misstag :)

Edit: skulle man inte kunna tänka sig ben, botten och kant i mörkt trä, och sedan helt enkelt fylla upp med cement/betong? Sedan kan man ju alltid ta bort kanterna, beroende på smak.

Ernst, Ernst, Enrst... :banana

Du menar typ bygga en form på ben och sen ev ta bort kanterna på formen?
Njaee. Låter inte skitsnyggt. Eller?

Last edited:
Tänkte ändå höra om nån annan gjort det. Lär mig helst av andras misstag :)

Samma här så sätt igång nu. :hihi

Du menar typ bygga en form på ben och sen ev ta bort kanterna på formen?
Njaee. Låter inte skitsnyggt. Eller?

Inte? Tanken är (enligt mig...) att man helst bara ska se betongskivan. Träställning väljer jag istället för metall så att skapelsen inte blir för "kall".

Jag skulle nog avråda från att klarlacka skivan med 2k lack, den fäster nog inget vidare på betong..

Annars ett koolt projekt!
Jag är nyfiken på hur mycket en 20 mm (mkt tjockare än så kan man nog inte ha den om man ska orka lyfta in skiten sen) betongskiva håller för om man har fyra punkter som den vilar på?

Kan man sätta sig på mitten utan att den går av?

Jag är nyfiken på hur mycket en 20 mm (mkt tjockare än så kan man nog inte ha den om man ska orka lyfta in skiten sen) betongskiva håller för om man har fyra punkter som den vilar på?

Kan man sätta sig på mitten utan att den går av?

Har du armerat den ordentligt så kommer den inte gå av, men är den bara 20mm kommer den nog spricka om du sätter dig på den.

Betong i all ära, men varför inte köpa en stenskiva istället?

Syrran har ett betongbord så som du beskriver... med ställning.

Jag som hjälpt henne flytta kan intyga att det kommer väga satan.
Men annars är det ganska snyggt bara man har liknande stil i resten av rummet också... passar inte så bra i till en rokokkosoffa precis.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back