Gjuta öppen spis, armeringsjärn?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vintern har gått hårt åt min öppna spis, putsen har spruckit lite här och var, men det värsta är att det ser ut som att stommen så att säga har pulveriserats, som om det har exploderat. Det rasar ut massor med sockerbitsstora bitar, se bilder.

Hur lagar man sånt? Och framförallt, hur undviker man att det händer igen? @moddlaren du var ju en klippa på det här, har du några tips?
 

Bifogat

  • 20230407_104904.JPG
    20230407_104904.JPG
    2.9 MB · Visningar: 15
  • 20230407_104908.JPG
    20230407_104908.JPG
    2.7 MB · Visningar: 15
  • 20230407_104911.JPG
    20230407_104911.JPG
    1.4 MB · Visningar: 15

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vintern har gått hårt åt min öppna spis, putsen har spruckit lite här och var, men det värsta är att det ser ut som att stommen så att säga har pulveriserats, som om det har exploderat. Det rasar ut massor med sockerbitsstora bitar, se bilder.

Hur lagar man sånt? Och framförallt, hur undviker man att det händer igen? @moddlaren du var ju en klippa på det här, har du några tips?

Ja att putsen har släppt kan ju finnas flera orsaker, en vanlig är att vatten trängt in under putsen, sedan gör is hydrauliken sin grej,

Utvändigt så finns bara en sak att göra o det är att knacka loss allt löst o lappa i det som fattas.

Vill du ha det snyggt o slätt så du slipper se lapp o låg för det gör man

Då får du slå på en rödgrund på utsidan det går fint att dra på rödgrund med en gjutesäck en stor svamp eller en stål skånska.

Sedan putsar du ett tunt lager ny puts utanpå 3-5 mm gärna ett A bruk som har mycket cement i sig, blir hårt och tätt..


Invändigt ser det ut som om du har eldat lite väl varmt o det är samma där att vattnet har spräckt materialet.

Skorstenar som ger sig drar man också med A bruk, ett rep ned genom skorstenen o sedan knölar man ihop en gjutesäck så du precis orkar dra upp den.

Man blandar väldigt löst A bruk o häller ned på gjute säcken sedan drar man upp säcken med bruket uppepå o då pressar säcken in bruket i alla sprickor o hålrum,

Detta upprepas några gånger under ett par dagar så man ser att putsen har täckt all yta i skorstenen.

Men täck grillen nästa höst så vatten inte tränger in i materialet, leca brukar tåla att frysa då det är så mycket luft i den.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Hur tjockt lägger man eldfasta kletet??
Håller på med altan o funderat lite på om man skulle ha något liknande "inbyggt" på golvet/ en hörna.

//jj
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur tjockt lägger man eldfasta kletet??
Håller på med altan o funderat lite på om man skulle ha något liknande "inbyggt" på golvet/ en hörna.

//jj
Det är nog bäst att läsa på klet förpackningen, alternativ maila kundsuport brukar stå på säcken.

Jäkligt tråkigt att Göra det jobbet o det inte blir bra.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja att putsen har släppt kan ju finnas flera orsaker, en vanlig är att vatten trängt in under putsen, sedan gör is hydrauliken sin grej,

Utvändigt så finns bara en sak att göra o det är att knacka loss allt löst o lappa i det som fattas.

Vill du ha det snyggt o slätt så du slipper se lapp o låg för det gör man

Då får du slå på en rödgrund på utsidan det går fint att dra på rödgrund med en gjutesäck en stor svamp eller en stål skånska.

Sedan putsar du ett tunt lager ny puts utanpå 3-5 mm gärna ett A bruk som har mycket cement i sig, blir hårt och tätt..


Invändigt ser det ut som om du har eldat lite väl varmt o det är samma där att vattnet har spräckt materialet.

Skorstenar som ger sig drar man också med A bruk, ett rep ned genom skorstenen o sedan knölar man ihop en gjutesäck så du precis orkar dra upp den.

Man blandar väldigt löst A bruk o häller ned på gjute säcken sedan drar man upp säcken med bruket uppepå o då pressar säcken in bruket i alla sprickor o hålrum,

Detta upprepas några gånger under ett par dagar så man ser att putsen har täckt all yta i skorstenen.

Men täck grillen nästa höst så vatten inte tränger in i materialet, leca brukar tåla att frysa då det är så mycket luft i den.
Så, tillbaka från århundradets mancold, så nu kan man ha ångest över det här igen :gnissla

Jo, att jag måste putsa om allt har jag också insett, det blir fort en liten patina på putsen så att det blir helt olika färg på nytt och gammal, i synnerhet ovanför öppningen. Hur manisk behöver man vara när man putsar bort det gamla, det som uppenbart sitter löst, ja, men sen då?

Rödgrund? Vad är det? :va

Jag har ju haft några centimeter eldfast klet i hela konen upp mot skorstenen, nog inte mindre där det har spruckit än på andra ställen, och där borde det inte bli som varmast. Det såg ju också fräscht ut i höstas, men nu är det som krossat knäckebröd, så det känns troligare att cementen har frusit sönder. Hur förhindrar man det?

Jag är ju måttligt sugen på att gjuta om det många gånger, så det vore ju trevligt om det höll längre än 3 år nu :fakta

Hela alltihop är ju 3m högt, så det är inte helt trivialt att täcka in den heller...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Så, nu är takmånglarnas byggställning äntligen borta, så nu kan jag ta tag i det här igen.

@moddlaren, räcker det att knacka loss sånt som är uppenbart löst, eller måste man börja bila och ha sig för att vara säker på att det verkligen är solidt? Det som är betong och leca, behöver man göra något speciellt när man gjuter där det är trasigt, eller är det bara att fylla i?

Eller ska man helt enkelt bara fylla i med eldfast lera rakt av istället? :va
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så, nu är takmånglarnas byggställning äntligen borta, så nu kan jag ta tag i det här igen.

@moddlaren, räcker det att knacka loss sånt som är uppenbart löst, eller måste man börja bila och ha sig för att vara säker på att det verkligen är solidt? Det som är betong och leca, behöver man göra något speciellt när man gjuter där det är trasigt, eller är det bara att fylla i?

Eller ska man helt enkelt bara fylla i med eldfast lera rakt av istället? :va
Allt löst behöver bort sedan skulle jag grunda/samma med ett tunt skikt portland cement som penslas på en vattnade yta.

Portland cement är helt enkelt ren cement utan något mer, finns överallt på alla bygghandlare.

Detta är det enda sättet jag vet att man kan garantera att nästa lager verkligen får fäste, det finns hur många magiska vätskor som kallas primer. men iprincip all primer är typ trälim o binder bara ihop löst damm.

Portlandcement växer ihop med underlaget precis som betong, portland cementen skapar något som skulle kunna liknas som svamp mysel, cementens kalk utväxt tränger in i minsta lilla spricka o ju längre man håller cementens lätt fuktig ju bättre fäste.

När sedan dem våta leran apliseras så kommer cementens kalk utväxt växa ihop med leran.

Bättre går inte få vad jag vet o detta gäller även om man skall gjuta betong mot betong.

Man grundar med att borsta in Portlandcement.. Arbeta in portland cementen så noga det går, blanda väldigt blött så det går att borsta in med en slamborste/diskborste.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Allt löst behöver bort sedan skulle jag grunda/samma med ett tunt skikt portland cement som penslas på en vattnade yta.

Portland cement är helt enkelt ren cement utan något mer, finns överallt på alla bygghandlare.

Detta är det enda sättet jag vet att man kan garantera att nästa lager verkligen får fäste, det finns hur många magiska vätskor som kallas primer. men iprincip all primer är typ trälim o binder bara ihop löst damm.

Portlandcement växer ihop med underlaget precis som betong, portland cementen skapar något som skulle kunna liknas som svamp mysel, cementens kalk utväxt tränger in i minsta lilla spricka o ju längre man håller cementens lätt fuktig ju bättre fäste.

När sedan dem våta leran apliseras så kommer cementens kalk utväxt växa ihop med leran.

Bättre går inte få vad jag vet o detta gäller även om man skall gjuta betong mot betong.

Man grundar med att borsta in Portlandcement.. Arbeta in portland cementen så noga det går, blanda väldigt blött så det går att borsta in med en slamborste/diskborste.
Ska jag då bara bygga igen den lecablandade betongen med ren portlandcement, blanda upp den med leca, eller bara ha den som mellanlager mellan gammal betonglecablandning och ny?

Och vad är egentligen skillnaden på rödgrund och portland? :va

Jag klurar lite på om jag ska klä insidan i tratten så att säga med eldfast tegel, eller om jag ska fortsätta ha eldfast lera där. Det blir ju varmast ovanför elden, men det är ju inte just där det har spruckit mest, det är ju frampå, där det mesta är mysvarmt. Sen kan det ju iofs ha spruckit inifrån och ut också.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ska jag då bara bygga igen den lecablandade betongen med ren portlandcement, blanda upp den med leca, eller bara ha den som mellanlager mellan gammal betonglecablandning och ny?

Och vad är egentligen skillnaden på rödgrund och portland? :va

Jag klurar lite på om jag ska klä insidan i tratten så att säga med eldfast tegel, eller om jag ska fortsätta ha eldfast lera där. Det blir ju varmast ovanför elden, men det är ju inte just där det har spruckit mest, det är ju frampå, där det mesta är mysvarmt. Sen kan det ju iofs ha spruckit inifrån och ut också.
Röd grund är ju ett mellan lager för att säkra att nästa lager får fäste.

Portland cement är basmaterialet i alla cement baserade typer av material oavsett om det är betong eller flytspackel.

Finessen med ren cement är att den bränner i 100 år om den utsätts för vatten. Hur detta är med rödgrund vet jag faktiskt inte, rödgrund på fel ställe är ett elände att få bort ex på fönster, ALU profiler och dylikt. Medan Portland CE ent går att skrubba bort med vatten o rotborste.

Sedan kan du ju dra i en rostfri flex skorsten tub då skyddar du ju skorstenen från direkt värme strålning.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top