Gjorde RISK 1 och RISK 2 för mc idag.

Risk 2 är det inte det man redan får göra på uppkörning?
Känns som dom bara har hittat på ett sätt att tjäna några kronor.:va
Vilka är det som håller i testet? Mc skolan?

Tror det är rätt bra det där med kurvtagning.
Vet att många som kör upp i Tullinge (sthlm) kuggar på just landsvägskörningen pg a dålig kurvteknik, man kör ju slingerbulten om man kör upp där, och då svänger det.

Körde där själv på min uppkörning, och hade jag inte varit där å övningskört privat massor med gången så hade jag aldrig kunnat hålla 70 där som helt grön på tung hoj.

Jobbar i receptionen på en bilskola i Eskilstuna. Vi har inte prissättning klar på Risk 1 och 2 men bör landa på runt 700 kr för ettan och mellan 2-3000 kr för 2:an. Än så länge finns bara 2 godkända banor i Sverige för Risk 2:an men fler är på G, kan dock inte köras varsomhelst då det krävs utrymme. Kanske något för dig Blomkvist_86? Våra lektioner börjar om ca 4 veckor.

Jag hade viljat se dig "Victor L" göra en skarp kurva över 60kmh då kurv-diametern endast var ca 20meter......=)

Japp, körproven när man ska ta kort är det bara nybörjare som klarar av. Nybörjare och Rossi. Men bara om han har en riktigt bra dag.

:rolleyes:

• Gilla
Reaktioner: ft
det mest fantasktiska med detta är ju att mc-skolorna verkar sätta vilka priser de känner för.

Jobbar i receptionen på en bilskola i Eskilstuna. Vi har inte prissättning klar på Risk 1 och 2 men bör landa på runt 700 kr för ettan och mellan 2-3000 kr för 2:an. Än så länge finns bara 2 godkända banor i Sverige för Risk 2:an men fler är på G, kan dock inte köras varsomhelst då det krävs utrymme. Kanske något för dig Blomkvist_86? Våra lektioner börjar om ca 4 veckor.

Jag kommer att fortsätta på Krekolas i Eskilstuna då jag hört riktigt mycket gott om de och efter att ha pratat med honom jag ska köra med så fick jag ett sånt bra intryck så jag nästan ville åka och betala i förskott. Risk 1 bokad 13 april, sen 2 körlektioner veckan efter. Tänkte boka Risk 2 efter första körlektionen om körskoleläraren tycker jag hanterar motorcykeln tillräckligt bra.

I grund och botten tror jag både Risk 1 och Risk 2 kan vara bra för de som ska ta körkortet. Visst kan summan det kostar kännas lite larvigt men det dör på tok för många på MC varje år så förstår hur de tänker. Det finns även mycket annat man kan föra för de som kör MC men de måste börja någonstans.

Vilka jävla påhitt.....kommer dom införa samma sak för B kort också? eller är det som vanligt motorcyklisterna som ska straffas.

Man går en riskutbildning för B numera plus halka.. Så även bilförarna har råkat ut för detta..

kan knappt beskriva hur gött det känns att man som 18-åring tog körkortet precis innan snön kom i höstas! Också speciellt med tanke på reglerna som träder i kraft 2013 :-)

R2

Den 4/5 drar Risk2:an i Tullinge igång.kortare köer än Gillinge.

Går det att boka risktvåan på fartvindens körskola fast man inte är inskriven där? Man kör med deras hoj och utrustning va?
Allt beror på körskolan. Jag ska enligt uppgifter ha med mig eget ställ, handskar, ryggskydd, stövlar och hjälm

Priset bestäms beroende på efterfrågan. Många som vill göra risk1/2 där = billigare pga att det kostar för körskolan.

Angående risk2an, vilket är i princip samma sak som du gör på uppkörningen, då kommer den skippas från uppkörning i framtiden, om du klarat den på skolan såklart.

...det vore fan så mycket enklare att använda sig av SMC och deras "knix"-koncept på kartbanor, det svänger såpass att vanliga krokiga 70-vägar ter sig som rena landsvägarna (oavsett vilken bana det rör sig om).

Duktiga instruktörer har de med, det är ju en färdig organisation, med konceptet färdigt, 150-250:-/dag kostar det med, och det är ok att komma och spaka med handledare med i de flesta fallen.

Förmodligen lär man sig mer via en sådan dag, än vad man gör via skolans risk 2:a...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT