Gixxerproblem

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Hej,

Problemet är att hojen dör vid högre varv under acceleration. Alltså hojen går som den ska upp till cirka 10 000 rpm där den plötsligen dör, den tvärdör ungefär som om soppatillförseln stryps. Och om man slår av på gasen och motorbromsar i någon sekund som drar motorn gång igen.:va

Hojen i fråga är en gixxer 600 -97. Tyskimport med 72kw i reg.beviset.

Kan den vara strypt eller var är problemet? :confused:

Hoppas att någon kan hjälpa mig!! :huvet

MVH Sebastian Öberg

EDIT: Glömde tillägga att när motorn drar igång efter att den dött så blir det en rejäl "förgasarsmäll"

Last edited:
Hej,

Problemet är att hojen dör vid högre varv under acceleration. Alltså hojen går som den ska upp till cirka 10 000 rpm där den plötsligen dör, den tvärdör ungefär som om soppatillförseln stryps. Och om man slår av på gasen och motorbromsar i någon sekund som drar motorn gång igen.:va

Hojen i fråga är en gixxer 600 -97. Tyskimport med 72kw i reg.beviset.

Kan den vara strypt eller var är problemet? :confused:

Hoppas att någon kan hjälpa mig!! :huvet

MVH Sebastian Öberg
Låter som igensatt bensinfilter eller stopp någonstans i rören från tanken och förgasarna (förgasare på 97:an va?). Det åtgärdas genom att du tar bort och rengör bränslefiltret, kollar bensinslangarna etc.

Har den stått länge, utan att köras alltså?

Okey, ska kolla detta imorgon!

Ja, den har stått ett par månader.

Tack för det snabba svaret :)

EDIT: Ja, det är förgasare på min moppe

Last edited:
kolla så det inte är fukt mellan kontakterna....så inget har erjat...lätt hänt när den börjar få aktad ålder....

Om den dör TVÄRT, totalt och på ett specifikt varv, borde det inte vara soppatillförseln.
Låter som vajsing på varvtalsbegränsare.

Om den dör TVÄRT, totalt och på ett specifikt varv, borde det inte vara soppatillförseln.
Låter som vajsing på varvtalsbegränsare.
Nja, varvtalsbegränsaren går in mycket mjukare. Den dödar ju inte motorn.

@ Öberg, om den har stått ett par månader så kan det ha bildats kondensvatten inne i tanken. Då får man precis de symptom du beskriver - den tvärdör när man skaftar och kommer upp i lite varv för att ögonblicket därpå komma igång igen. Tanka hojen full och testa sedan igen. Om det är kondens så försvinner problemet.

Hejsan,

Tack för svaren.

Ska ut och kolla bränslefiltret och bensinslangarna. Sen kollar jag ev. kontakterna.

Jag tror inte att det är kondens i tanken jag tankade den fullt när jag började köra.

Tackar återigen för hjälpen.

MVH Sebastian Öberg

Halloj,

Det löste sig, problemet var att stödet satt lite "löst".
Stödet åkte ner en bit under acceleration och bröt tändnigen(?), svårare än så var det inte.

Tack ska ni ha iaf.

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard