Gixxerbromsarna mjuknar

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Jag har problem med mina bromsar jag måste fixa. När man kört en runda och stannar ex vid rödljus och håller in bromsen så ger den efter och bromshandtaget kommer efter ett tag ända in till gasrullen/handtaget. Det är den inte i närheten av när man bara trycker till några sekunder vid normal bromsning. Vad är det frågan om? Är gixxerbromsarna skit?

Jag har gsxr 1000 K3 bromsok, de med 4 belägg/ok och en bromspump från gsxr 1000 K6. Slangarna är stålomspunna av okänt märke, en till höger ok och sedan en vidare till vänster ok. Jag har luftat relativt noga.

Eftersom jag antar att det inte kommer bromsvätska från någon nippel eller koppling så borde det vara bromspumpen som "läcker".
Hur du kolla det har jag inte en aning om, byt till en annan och se om problemet kvarstår?

Låter som det är nåt i pumpen som är otätt ja.
Demontera och inspektera samt byt o-ringar. (finns ju oftast renoveringssatser för en billig slant).
(hade exakt samma fel på en gammal ford sierra, och efter byte av o-ringar i huvudcylindern funka allt perfekt igen.)

gixxer bromsar är inte skit.

det kan vara så att dina bromsskivor är ojämna. det som händer då är att skivans ojämna punkt trycker ifrån beläggen, och då blir man tvungen att pumpa med bromsen( väldigt läskigt o farligt). när skivan blir varm då försvinner detta, just för att skivan blir jämnare.
kan också vara för att dina slangar e skit, men frågan är om det kan ha en så kraftig effekt att du blir tvungen att bromsa ända in i rullen...

testa byt fälg så du kan känna hur bromsen blir med andra skivor.

lycka till

gixxer bromsar är inte skit.

det kan vara så att dina bromsskivor är ojämna. det som händer då är att skivans ojämna punkt trycker ifrån beläggen, och då blir man tvungen att pumpa med bromsen( väldigt läskigt o farligt). när skivan blir varm då försvinner detta, just för att skivan blir jämnare.
kan också vara för att dina slangar e skit, men frågan är om det kan ha en så kraftig effekt att du blir tvungen att bromsa ända in i rullen...

testa byt fälg så du kan känna hur bromsen blir med andra skivor.

lycka till

Öhh nä så e det nog inte, om skivan är ojämn skall väl inte handtaget gå hela vägen in för det. Man har ju kolvar på båda sidor om skivan och om skivan skulle vara ojämn så bör den ena kolven kompensera den andra. Det man får är vibrationer när man bromsar.
Till trådskaparen är nog det bästa rådet att packa om huvudcylindern. Inre läckage ger just detta fenomen.

Öhh nä så e det nog inte, om skivan är ojämn skall väl inte handtaget gå hela vägen in för det. Man har ju kolvar på båda sidor om skivan och om skivan skulle vara ojämn så bör den ena kolven kompensera den andra. Det man får är vibrationer när man bromsar.
Till trådskaparen är nog det bästa rådet att packa om huvudcylindern. Inre läckage ger just detta fenomen.

Vid ojämna bromsskivor så puttas kolvarna in i oken(när skivorna snurrar), för att få ut dem vid en inbromsning så måste man då pumpa ut dem. Då kan man nå ända in till styret med bromshantaget, men när man pumpat ut dem så blir det normal igen, dvs att bromshantaget ej när ända in till styret. Jag tror inte att detta är ditt problem dock, men visst kan ojämna bromsskivor göra så att bromshantaget går in till styret..

Att du tappar tryck är helt klart och vanligtvis beror detta på att packningarna i pumpen börjar bli slitna. Köp ett renoveringskit för en hundring och byt dem.

Ok, jag drog först samma slutsats som de flesta här - att det läcker inuti pumpen. När jag surfade lite på det så visade det sig dock att flera andra hade liknande probs med gixxer, alla möjliga och omöjliga teorier diskuterades i det forumet. Det jag möjligen trodde på var bromsbelägg som när de blir varma böjer sig något och då trycker tillbaka kolvarna i oken, när man sedan trycker in vid stillastående (utan ytterligare friktionsvärme) så går de tillbaka och pumpen går ända in. Låter dock långsökt, i synnerhet när jag har 4 belägg som är väldigt korta. Dessutom hade nog bromsen känt svampig även vid kortare "tryck" när man kör.

Tack för hjälpen - jag satsar på en repsats till pumpen först!

Vid ojämna bromsskivor så puttas kolvarna in i oken(när skivorna snurrar), för att få ut dem vid en inbromsning så måste man då pumpa ut dem. Då kan man nå ända in till styret med bromshantaget, men när man pumpat ut dem så blir det normal igen, dvs att bromshantaget ej när ända in till styret. Jag tror inte att detta är ditt problem dock, men visst kan ojämna bromsskivor göra så att bromshantaget går in till styret..

Okej jag förstår nog hur du menar, dock tror jag nog att skivorna måste vara ordentligt skeva för att det skall påverka i så fall. Men att handtaget skulle gå hela vägen in faller för mej ganska otroligt i det läget.

Okej jag förstår nog hur du menar, dock tror jag nog att skivorna måste vara ordentligt skeva för att det skall påverka i så fall. Men att handtaget skulle gå hela vägen in faller för mej ganska otroligt i det läget.

Ja så skeva skivor kan man inte köra med, det handlar ju om sjukt små avvikelser för att det ska bli vibrationer i höga farter. Jag kör med Brakingskivor som inte är skeva :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år