Gixxer750 startar ej (varm)

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hej

Jag körde med min hoj i staden, stod stilla länge och "gasade upp den" stannade sen vid en mack, sen fick jag inte igång den.

Kollade sen kylningen, vattenkylningen var i sin ordning. Fläktarna gick i gång vid 105 C som de skulle.

När den blir över 100 grader så blir den så varm så man inte kan starta den. Är det normalt för en sådan här hoj?

Batteriet är ganska kass. Får man igång den med ett bättre batteri när den är varm?

Är inget stort problem egentligen men undrar ändå liksom om detta är normalt för en sådan här hoj

Är detta normalt för en lite äldre sporthoj?

Nej, det är inte normalt.

Mät ventilspel, testa att springa igång den och testa att kabla/nytt batteri till att börja med.

När den blir över 100 C, och fläktarna går igång ,stänger man av den då startar den inte helt enkelt. Batteriet är inte de bästa precis kan ju vara det.

Se till att få sett över förgasare. Kan vara så att nålventiler inte håller tätt när det blir varmt i systemet och trycket ökar, då kan de flöda över och surar ner hojen.

Sen kan det i nästa steg vara på sin plats att se över laddningen; Inte ett helt ovanligt fenomen på äldre hojar med den typen av laddningssystem.

Vanligt sporthojsfenomen är att insugsventilerna tappar sitt ventilspel. Första varningen är att den blir svårstartad varm.
Gör inga förgasarjusteringar förrän du vet att ventilspelet är OK.

Mats

Last edited:
Min 750 betedde sig likadant. Skitkul när den stannade mitt i stan efter uppkörningen... Behövdes nytt batteri, nya stift samt förgasarrengöring. Kan vara så att när motorn är varm och batteriet halvkasst så hinner soppan "dunsta" i cylindrarna eftersom gnistan inte är den bästa när startmotorn jobbar. Min ville inte alls med startmotorn men gick att springa igång.

min gsx750f betedde sig på detta vis. Var som någon redan sagt för tight ventilspel då jag slarvat med intervallerna. 11 ventiler stod fel varav 2 inte hade spel alls. Dvs den tappa komp ju varmare den blev. Fick köra startmotorn minst 10sek och ge mkt gas. Har du orolig tomgång när den väl går?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT