Gixxer750 -96 El-fel?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Hastighetsmätaren slutade funka ett tag efter att jag bytt drvpkt, det sitter ju en givare vid framdrevet, så jag antog efter ett tag att det hade samband..

Idag så luktade det bränt när jag kört lite aktivt och trodde först det var bromsarna, men såg sen att det rök lite från kablaget under instrumenten, och så så funkade inte tempmätaren längre, ej heller någonting i vänstra lcd-fönstret med trippmätare och så!

Så nån som har haft något problem som liknar detta, eller har jag bara helt enkelt kassa kablar som måste bytas?

Vad skall man börja? riva ner allt eller var skall jag starta?

Tips mottages tacksamt!
 
Jag har diverse givare etc om du behöver.
Dock inte kablage eller instrument till din årsmodell. Har skrotat en -98:a men det är delvis andra grejor som du vet. Men givarna är nog samma.
Lycka till!
 
Robban_C skrev:
Jag har diverse givare etc om du behöver.
Dock inte kablage eller instrument till din årsmodell. Har skrotat en -98:a men det är delvis andra grejor som du vet. Men givarna är nog samma.
Lycka till!
Vad är givarna för nåt då?
Jag är inte så haj på detta än! men lär mig ;-)
Jag är klart intresserad!
 
Givare = mojar som mäter olika saker. Ex vis tempgivare till motortemp (sitter i termostathuset) respektive kylfläkt (i kylaren), givaren till hastighetsmätare (i kåpan över främre drevet).

Givare är alltså ett samlingsnamn på mojar som omvandlar nån form av fysisk företeelse till elektriska signaler/impulser/spänningar.
 
Om det luktade illa och rök från instrumenteringen så kan det ju vara ide att kolla hur det ser ut bland kablarna som går dit. Förhoppningsvis är det bara ett par kablar som nötts sönder mot varann och det blivit kortslutning.

Lycka till! :)
 
Robban_C skrev:
Givare = mojar som mäter olika saker. Ex vis tempgivare till motortemp (sitter i termostathuset) respektive kylfläkt (i kylaren), givaren till hastighetsmätare (i kåpan över främre drevet).

Givare är alltså ett samlingsnamn på mojar som omvandlar nån form av fysisk företeelse till elektriska signaler/impulser/spänningar.

Okaj,jo det visste jag ju.. Doh..
Men kan det vara givarna bara?
Det verkar snarare vara något annat, att alla givare bara lägger av verkar ju inte troligt..
Skulle nog behöva en hel ny kabelhärva..
Plockade ner kåpor och så i går kväll.. Hittade inga avbrända kablar eller söndriga kablar..
Vart börjar man sen att felsöka då?
 
Börja leta dig från just instrumenteringen och vidare längs kabelstammarna.
Kolla noga på kabelstammen där den böjs, tex vid styret ( finnsd et fler ställen :va ).
Men som sagt börja med en okulär undersökning och skruva dig sedan vidare.
Iom att det är elektronik du har att göra med så är det ju inte omöjligt att ngt brunnit upp pga att du fått en kortis ngnstans, men låt oss hoppas på att det inte är så och att det "bara" är ett par trådar du behöver byta.
//Tobbe

EDIT: :huvet Hur vore det om man läste som folk!. Börja kolla där röken uppdagades helt enkelt. :Edit
 
tobbeviking skrev:
Börja leta dig från just instrumenteringen och vidare längs kabelstammarna.
Kolla noga på kabelstammen där den böjs, tex vid styret ( finnsd et fler ställen :va ).
Men som sagt börja med en okulär undersökning och skruva dig sedan vidare.
Iom att det är elektronik du har att göra med så är det ju inte omöjligt att ngt brunnit upp pga att du fått en kortis ngnstans, men låt oss hoppas på att det inte är så och att det "bara" är ett par trådar du behöver byta.
//Tobbe

EDIT: :huvet Hur vore det om man läste som folk!. Börja kolla där röken uppdagades helt enkelt. :Edit
Japp jag kollade där det rök, men där är det inga märken alls..
Förstår inte vart röken kom ifrån..
Tack för hjälpen i alla fall!
Jag får leta vidare i kväll..
 
Hultan skrev:
Japp jag kollade där det rök, men där är det inga märken alls..
Förstår inte vart röken kom ifrån..
Tack för hjälpen i alla fall!
Jag får leta vidare i kväll..
hmm....kan det vara ngt under tanken, eller har du haft väck den med?
Elfel är klurigt att hitta ibland.
En stunds hård körning skrev du, du har väl elfläkt på den biken, det är inte så att den ville starta och inte kunde? Dvs lagerfel eller liknande i fläkten och den står och ryker ist för att snurra.....
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
hmm....kan det vara ngt under tanken, eller har du haft väck den med?
Elfel är klurigt att hitta ibland.
En stunds hård körning skrev du, du har väl elfläkt på den biken, det är inte så att den ville starta och inte kunde? Dvs lagerfel eller liknande i fläkten och den står och ryker ist för att snurra.....
//Tobbe
Humm, ja, jag har fläkt, men jag trr inte det kom därifrån, dessutom så slutade ju båda lcd-fönstrena på "instrumentpanelen" funka i och med röken.. Det som är lurigt är att röken sipprade ut ganska tydligt från kabelhärvan som gick till intrumenteringen, anledningen till att det var tydligt var att det satt en svart "hylsa" runt dom och vid öppningen på den så kom röken ifrån..
Jag får kolla lite till rökan kan ju kommit från nån annanstan förstås, man vet ju aldrig, skall kolla under tanken i eftermiddag, är det bara att ta bort dom två skruvarna längs fram mot styrhuvudet?
Eller är det mer meck?
Jaja, jag kommer nog på det..
 
Hultan skrev:
Humm, ja, jag har fläkt, men jag trr inte det kom därifrån, dessutom så slutade ju båda lcd-fönstrena på "instrumentpanelen" funka i och med röken.. Det som är lurigt är att röken sipprade ut ganska tydligt från kabelhärvan som gick till intrumenteringen, anledningen till att det var tydligt var att det satt en svart "hylsa" runt dom och vid öppningen på den så kom röken ifrån..
Jag får kolla lite till rökan kan ju kommit från nån annanstan förstås, man vet ju aldrig, skall kolla under tanken i eftermiddag, är det bara att ta bort dom två skruvarna längs fram mot styrhuvudet?
Eller är det mer meck?
Jaja, jag kommer nog på det..
Hur tanken sitter på en gsx kan jag inte säga, men kom röken ur den hylsan som du kallade det så har du garanterat kabelbrand inne i härvan.
Bara till att köpa en rulle el-tejp och börja sprätta härvan skulle jag tro...
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Hur tanken sitter på en gsx kan jag inte säga, men kom röken ur den hylsan som du kallade det så har du garanterat kabelbrand inne i härvan.
Bara till att köpa en rulle el-tejp och börja sprätta härvan skulle jag tro...
//Tobbe
Nej ok, glömde kolla vad du körde och antog att det var gixxer, trodde alla hade gixxrar ;-)
Skämt o sido, jag har kollat den härvan och den ser hel o fin ut, det är det som är knepigt..
 
Robban_C skrev:
Jag har diverse givare etc om du behöver.
Dock inte kablage eller instrument till din årsmodell. Har skrotat en -98:a men det är delvis andra grejor som du vet. Men givarna är nog samma.
Lycka till!
Du robban, har du "lamphuset", mitt har fästena gått sönder på pga lite väldsamma hjulningar,samt kolfiberluftgångarna som du vill göra dig av med, det kanske passar på min?
 
Nej, jag tror inte heller att alla givarna sagt upp sig men skrev att jag har sådana ifall att.

Om det rök ur kabelhärvan så kan du med stor säkerhet misstänka att du har elfel innei kabelhärvan. Som Tobbe skrev så luktar det sprättning härnäst, om inte annat så för att vara säker.

Om jag minns rätt:
Tanken sitter i framkant med några skruv och sen sitter det ett "gångjärn" i bakkant. Under passagerarsadeln ska det finnas (ofta bortslarvad) en pinne (av ca 6 mm rundjärn) som du kan sätta mellan styrhuvudet och ena skruvhålet i framkant på tanken när du fäller upp tanken.
 
Robban_C skrev:
Nej, jag tror inte heller att alla givarna sagt upp sig men skrev att jag har sådana ifall att.

Om det rök ur kabelhärvan så kan du med stor säkerhet misstänka att du har elfel innei kabelhärvan. Som Tobbe skrev så luktar det sprättning härnäst, om inte annat så för att vara säker.

Om jag minns rätt:
Tanken sitter i framkant med några skruv och sen sitter det ett "gångjärn" i bakkant. Under passagerarsadeln ska det finnas (ofta bortslarvad) en pinne (av ca 6 mm rundjärn) som du kan sätta mellan styrhuvudet och ena skruvhålet i framkant på tanken när du fäller upp tanken.
Ok, tack skall du ha!
Som sagt, där det rök så är det helt.. det kanske innefrån instrumenteringen, det är det enda jag kan tänka mig..
Ang. tanken så stämmer det bra, lyckades lösa det ;-)
 
Dennis75 skrev:
Ta bort hela elsystemet o skaffa en kick :tungan
sen en dynamo till lyset.
Dennis, ditt luder, :gnissla infektera inte min seriösa tråd med dina småaktigheter nu!! :banana

:) :)
 
Back
Top