L.I.L.L.E.M.A.N
Ny medlem
Har en GSXR1000 -01 som inte vill varva mer än ~6000rpm och FI lampan lyser!
När jag kopplade hojen i Dealer mode fick jag upp felkoderna _C29 och _C46.
C46 indikerar problem med spjället i avgassystemet och har nu slocknat efter att jag smort med 5-56.
C29 indikerar problem med "Secondary Trottle Position Sensor". Efter att ha läst trådar här på Sporthoj angående felkod C29 och pratat med en kompis som ägt ett par GSXR 1000 -01 har jag förstått att ett standardproblem på just GSXR 1000 -01 är att TPS-sensorn spökar och att man då kan tex smörja med Teflon spray för att lösa detta. Men å andra sidan, är det fel på TPS-sensorn så dör oftast hojen vid snabbt avslag från ~4000rpm, eller går ryckigt.
Dom problemen har jag ej, och sedan är det väll skillnad på STPS och TPS eller?
EDIT: Dessutom brukar väll inte FI lampan tändas bara för att TPS sensorn går trögt? (Har ändå lossat på den och den går som smort!...)
Alltså måste problemet vara nått annat. Har läst nån tråd på Gixxer.com nu och har fått för mig att sprillans nya eftermarknads luftfilter kan ställa till det om dom är för rikligt oljade, eller släpper igenom för mycket luft?!!?? (Har precis monterat ett BMC Race luftfilter och ska testa att montera tillbaka orginalfiltret för att se om det gör någon skillnad. Återkommer med info om detta senare...)
Visst, det är kul att skruva, men desto roligare att åka!
Så, är det ingen som har nått tips på hur jag skall gå vidare med detta problem nu?
Ända tråden jag hittat på sporthoj.com med liknande problem på Suzuki är denna: http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-80405.html
När jag kopplade hojen i Dealer mode fick jag upp felkoderna _C29 och _C46.
C46 indikerar problem med spjället i avgassystemet och har nu slocknat efter att jag smort med 5-56.
C29 indikerar problem med "Secondary Trottle Position Sensor". Efter att ha läst trådar här på Sporthoj angående felkod C29 och pratat med en kompis som ägt ett par GSXR 1000 -01 har jag förstått att ett standardproblem på just GSXR 1000 -01 är att TPS-sensorn spökar och att man då kan tex smörja med Teflon spray för att lösa detta. Men å andra sidan, är det fel på TPS-sensorn så dör oftast hojen vid snabbt avslag från ~4000rpm, eller går ryckigt.
Dom problemen har jag ej, och sedan är det väll skillnad på STPS och TPS eller?
EDIT: Dessutom brukar väll inte FI lampan tändas bara för att TPS sensorn går trögt? (Har ändå lossat på den och den går som smort!...)
Alltså måste problemet vara nått annat. Har läst nån tråd på Gixxer.com nu och har fått för mig att sprillans nya eftermarknads luftfilter kan ställa till det om dom är för rikligt oljade, eller släpper igenom för mycket luft?!!?? (Har precis monterat ett BMC Race luftfilter och ska testa att montera tillbaka orginalfiltret för att se om det gör någon skillnad. Återkommer med info om detta senare...)
Visst, det är kul att skruva, men desto roligare att åka!
Så, är det ingen som har nått tips på hur jag skall gå vidare med detta problem nu?
Ända tråden jag hittat på sporthoj.com med liknande problem på Suzuki är denna: http://www.sporthoj.com/forum/archive/index.php/t-80405.html
Last edited: