Gixxer som tappar effekt. "igen"

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har problem med att Gixxern dör mellan 7-9000 varv ibland. Inga problem om man segdrar från låga varv på ex 3-4:ans vxl, då drar den genom mellanregistret. Men om man ligger på ca5-6000varv på 2:an och sen ger fullt, så blir det som att man tappar 110hk tills den kliver över 10000varv då sticker den igen.. När jag hade nya stift i hojen så gick den kanon i några mil "om det inte var en ren tillfällighet" sen kom problemet tillbaks :huvet

Hojen är helt original "förutom slipon". Ventiler och insprutning är justerat.

Kanske inte så lätt att veta med min beskrivning :rolleyes: Men har ni minsta lilla tips på vad det kan vara, så skulle jag bli enormt glad :Bugar För det här problemet gör mig tokig!!

/Micke

Låter precis som luftfiltret är tätt!

Hade samma problem på min Gsxr 1100... då var det luftfiltret som hade blivit för tätt, motor fick inte tillräckligt med luft på mellan varven men sen när den kom upp på högre varv orkade den suga igenom luft i allafall. Testa med att ta bort luft filtret helt först o testa en snabb sväng... inte för länge kan bränna kolvarna då.... lycka till!

Rammstein skrev:
Har problem med att Gixxern dör mellan 7-9000 varv ibland. Inga problem om man segdrar från låga varv på ex 3-4:ans vxl, då drar den genom mellanregistret. Men om man ligger på ca5-6000varv på 2:an och sen ger fullt, så blir det som att man tappar 110hk tills den kliver över 10000varv då sticker den igen.. När jag hade nya stift i hojen så gick den kanon i några mil "om det inte var en ren tillfällighet" sen kom problemet tillbaks :huvet

Hojen är helt original "förutom slipon". Ventiler och insprutning är justerat.

Kanske inte så lätt att veta med min beskrivning :rolleyes: Men har ni minsta lilla tips på vad det kan vara, så skulle jag bli enormt glad :Bugar För det här problemet gör mig tokig!!

/Micke

Kolla upp TPS sensorn.
Den sitter pp insprutningsbryggan på höger sida, du kollar enkelt funktionen genom att bygla testuttaget under kutsen, då ska ett streck visa sig på displayen och det ska vara placerat i mitten, är det högt eller lågt är det vingel med TPS:en.

Prova att ljustera, går inte det så prova att smörja upp den med teflonspray eller något liknande, det fungerade för mig då jag hade problem förra sommaren och fick då det tipset (hade en gsxr 99:a då).

Igensatt bensinfilter kanske, eller nån annan strypning av bränsleflödet?
Fast då skulle den ju inte sticka igen på topp väl....? :va

Ska kolla dom här sakerna... om någon kommit på en lösning så kommer den personen vara min idol 2005 :)

Tackar för svaren!

/Micke

Har samma problem med min hoj på tvåansväxel, dör när jag drar på för fullt vid 6-7000 varv. Upptäckte problemet före jag ställde undan den för vintern så jag har inte hunnit kolla så mycket, bytte luftfilter men det var inte det som var problemet. Ska byta stift o kablar i vinter så får se om problemet kvarstår då

Exakt samma problem för mig.. vore guld om nån visste va de kunde va för skit.. el du kanske vill köpa min hoj? hehe

Rammstein skrev:
Problem hos Suzuki stallet! Hur byglar jag Uttaget?

Bygla med en vanlig kabel.
Uttaget är under kutsen och har ett gummilock.

Jag hade liknande problem och då var det tps:en som var orsaken.

PCJ skrev:
Har samma problem med min hoj på tvåansväxel, dör när jag drar på för fullt vid 6-7000 varv. Upptäckte problemet före jag ställde undan den för vintern så jag har inte hunnit kolla så mycket, bytte luftfilter men det var inte det som var problemet. Ska byta stift o kablar i vinter så får se om problemet kvarstår då

Inte sitter det väl vanliga tändkablar på din hoj?
Visst sitter tändspolen direkt på stiftet, kan ju ändå vara problem med någon spole, men det blir nog dyrt att testa på chans.

Hoppas det löser sig!

norrlansguld skrev:
Inte sitter det väl vanliga tändkablar på din hoj?
Visst sitter tändspolen direkt på stiftet, kan ju ändå vara problem med någon spole, men det blir nog dyrt att testa på chans.

Hoppas det löser sig!

Det vet jag faktiskt inte, har inte tänkt på det

:corn har samma problem jag med.. jag hoppas dock på att problemet ska vara borta när tändstiften e bytta
- Hur ofta/många mil ska man byta till nya stift?

haft det problemet på 125an.. vem vet kanske funkar likadant.. för mig var det tändningen i alla fall. lycka till. :)

TPS sensorn har en tendens att gå trögt då o-ringen sväller.
Prova med att smörja med ett spray som är gjort till gummi eller byt ut den.
Samma problem finns även på GSXR1000.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...