gixxer som ej startar

WT_Rickard@

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
gt 250 och 2st gsx-r 1100 -89
Som det står i rubriken, har gnista på alla fyra, den går runt(jippie:P ) och vägrar tända.
Den gick fin fint i morse och sedan så har ja slängt på org system från ett med lite mulligare burk, som också var ett org system.
Men nu när ja skulle ha igång den efter monteingen så vill den inte gå igång, gick först dåligt lät det som( typ på tre) och ja kollade så ja hade gnista o komp o hela baletten.
har även provat att pytsa i lite bensin i cyllarna, men den startar ej.


några idéer?
 
Byt tändstift. Kolla så du inte råkat dra ur någon vakumslang eller elsladd. Den borde ju funka om gick tidigare idag. Fast en gixxer kan vara sur ibland. Sista utvägen är att dra hojen efter en bil och starta på det sättet. Funkar inte det heller så dra hojen efter bilen igen, den här gången liggandes....
 
Min gixxer är j-ligt kinkig och vill inte starta om tändstiften blir 'sura' (när man kört runt motorn med full choke för länge) Lättast avhjälpt genom att ta ur stiften och göra rent dom (eller byta till reservstiften som man har ligger hemma)

//B
 
Det där låter väldigt suspekt! Antar att du har ett 4-1 på och bara bytt ljuddämpare. Alltså så borde du inte ha råkat komma åt någonting annat. Men kolla efter skadade elkablar, det ligger väl nämast till hands. Soppa ledningen borde du verkligen inte kunnat ha veckat när du bytt dämp, men koll det med för säkerhets skull. Sen kan du ju ha råkat sura ner den som tidigare nämnts och det är väl det mest troliga. Testa med att stänga av soppakranen och starta den med startgas, går det så har du troligtvis inte några elproblem, utan problem med soppa eller luft tillförsel. Och bara för att du har bra gnista i det "fria" så innebär inte det att du har bra gnista när stiftet är monterat och det jobbar under kompression.
 
Hm jag kan ha en gissning.

Det är inet stopp i den ljuddämparen du monterade ditt? För är den ingentäpt så lär den inte starta.
 
Har du bytt kamkedjespännaren mot manuell?
Min rappade pga av den automatiska pajjade vilket är ganska vanligt på gixxern.
Kollade soppapump och dyl. Men så gav tändstiften gnista i fel läge. Klarade dock ventilerna.
 
Har själv haft Gixxer 1100 i många år, den va känslig som fan på stiften..
Prova skifta..
Annars får du väl ta av dämp och pröva utan..
 
Som tidigare sagts, byt stift, låta cyllarna torka ur en stund OCH ladda batteriet.
Bara för att det vevar runt och ger gnista i det fria så kan spänningen vara för låg för att spolarna ska orka ge en riktig gnista.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top