Gixxer k6 lite ojämn i starten

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Symptom: Vissa dagar så startar hojen(kall) galant och reglerar tomgången själv tills den blivit varm precis som den ska. MEN ibland så startar jag hojen men så vill den bara dö genom att hosta till och det låter som att den inte orkar...Jag startar hojen igen med lite gaspådrag och håller den kring 1500-2000 varv tills motorn gått ca 2-3 min men så släpper jag gasen och då dör den igen....:va

startar hojen igen och lägger i ettan och drar iväg och efter att ha kört 2 min så går den fint på tomgång precis som vanligt när jag kommer fram till ett rödljus eller dylikt och lägger i neutralen..

någon som känner till liknande problem? eller har en ide på vad det kan vara? har försökt kolla i forumet/google men kan inte hitta något :va

låter som om kallstartsventilen är problemet.

är hojen modifierad på något sätt?
har du kontrollerat om du får några felkoder?

MVH Phille

låter som om kallstartsventilen är problemet.

är hojen modifierad på något sätt?
har du kontrollerat om du får några felkoder?

MVH Phille

Ok, har du någon aning om vart den ventilen sitter? annars får jag börja leta i rep. handboken :)

ang. felkoder hur läser jag av dem? går det att göra själv eller måste jag glida förbi en verkstad och få det kollat där?

den är inte modifierad så vitt jag vet mer än att jag har satt på en ny ljuddämpare och tagit ut db killern men det borde väll inte påverka?

Last edited:
Min är också kass när den är kall... var också lite orolig i början. Kollade upp det tydligen så är auto choken på k5/k6 värdelös:P antagligen inget att vara orolig över dock så har min aldrig dött men låter som om den ska när somhelst när den är kall

det står var den sitter i verkstadshandboken. frågan är om det är själva kallstartsventilen som krånglar eller om det är kablarna till den. man kan säkert mäta sig fram till det, t.ex. hur pass stor resistansen är i ventilen eller liknande.
jag hade inne en 750 k4 som alltid gick oroligt på tomgång, men det var p.g.a. dålig mappning i Power Commandern.
nja, byter man ljuddämparen så brukar det inte bli alltför stora ändringar i hojens karaktär. oftast så kan den tveka lite när man gasar, t.ex. ut ifrån svängar eller så.

om kallstartsventilen brukar vara ett bekymmer på k5/k6 vet jag inte, men kan stämma. bara att googla lite om det och förhoppningsvis så kan man även hitta lösningen på det.

MVH Phille

Ok :)

jag testade att skruva upp tomgången pytte lite i morse och det hjälpte faktiskt :tummenupp

men det är skönt endå att höra att det är fler som har liknande symptom, då behöver jag inte vara speciellt orolig utan då får man se till att hjälpa motorn att bli varm de dagar den håller på att dö vid start :)

samma på min den startar helt ok men när autochocken slår av eller vad man ska säga låter den som att den ska stanna vilken sekund som helst. sen när man har kört en stund så är den hur lugn som helst på tomgång

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman