Gixxer går bara på 2 (?) burkar

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
efter allt regnande nu under ett par dagar så märkte jag idag att hojen bara vill gå på 2 (?) burkar istället för alla 4:a och låter just nu ungefär som en HD (lite hoppigt hackigt och puttrigt, ja ni vet :) ):/

så då till frågan: Hur ser man lättast vilka cylindrar som inte går? Skruva bort tändstiftena och kolla om de är blöta eller hur felsöker man lättast?
Säkert en massa fukt som trängt in någonstans bara men det kan ju vara kul att leta fram vad som orsakar detta mindre delikata problem. :mad:

Har förslag på vad som kan vara problemet så kom gärna med uppslag. Kan tillägga att den gick bra senast i förrgår kväll och att jag fullkomligt dränkt in tändspolarna i silikon så där kommer ingen fukt in.

Over and out :va

Starta hojen när den är kall också känner du på avgasrören direkt från toppen vilka som blir varma direkt. Den eller de cylindrar som den inte går på blir inte så varma lika snabbt.

Jag vet inte om det är bra för elektroniken, men jag brukar rycka av tändhattarna en och en. Rycker du av en hatt och motorgången inte ändras, så går den ju inte på den cyllen.

herge skrev:
2375281 efter allt regnande nu under ett par dagar så märkte jag idag att hojen bara vill gå på 2 (?) burkar istället för alla 4:a och låter just nu ungefär som en HD (lite hoppigt hackigt och puttrigt, ja ni vet :) ):/

Skönt att höra att du fått ordentlig sång i spisen! Låt allt vara precis som det är, njut av den härliga HD-tomgången: "potato-potato-potato"!

Skämt åsido så säger jag som de andra, starta med kall motor och känn på krökarna. Ta isär anslutningarna i tändsystemet och blås rent och spraya 556 och montera ihop igen. Kolla även efter fukt innanför tändkåpan. På en del nipponhojar med radmotor kan det samlas vatten som står i tändstiftsbrunnarna. Blås rent isf.

Mvh
Jörgen

Om den bara går på 2 cyl så lär det väl vara något med den ena tändspolen kanske???

sådär då var det ordnat. :tomten

Kände på alla grenrör precis som ni sa och 3:an var mycket riktigt kall så det var ju inte speciellt svårt.

Tog bort tanken lyfte upp tändhatten och mycket riktigt där var det minsan extremt "fuktigt". Hur det sen har kunnat komma in vatten dit det vet ifan men det dumma är att "hattarna" på tändhattarna som ska täcka resten av hålet, saknade såna där små hål så fukten höll sig kvar inuti cylindern.

Blåsa av och sen på med lite 5-56 så spann den som en katt igen!

herge skrev:
2375671 sådär då var det ordnat. :tomten

Kände på alla grenrör precis som ni sa och 3:an var mycket riktigt kall så det var ju inte speciellt svårt.

Tog bort tanken lyfte upp tändhatten och mycket riktigt där var det minsan extremt "fuktigt". Hur det sen har kunnat komma in vatten dit det vet ifan men det dumma är att "hattarna" på tändhattarna som ska täcka resten av hålet, saknade såna där små hål så fukten höll sig kvar inuti cylindern.

Blåsa av och sen på med lite 5-56 så spann den som en katt igen!
Kanon :tummenupp Skönt att det inte var värre. Har inte din hoj dräneringshål vid tändstiftshålen? Så att vatten kan rinna ut? Jag har för mig att iaf gammelgixxrarna har det och de hålen sätts lätt igen med skit.

lahi skrev:
2375688 Kanon :tummenupp Skönt att det inte var värre. Har inte din hoj dräneringshål vid tändstiftshålen? Så att vatten kan rinna ut? Jag har för mig att iaf gammelgixxrarna har det och de hålen sätts lätt igen med skit.

där ser man det kan vara värt att ta en titt på det då. har aldrig sett några men å andra sidan så har jag ju heller inte letat efter dem :)

herge skrev:
2375824 där ser man det kan vara värt att ta en titt på det då. har aldrig sett några men å andra sidan så har jag ju heller inte letat efter dem :)

Åsså syns dom ju inte om dom är igensatta!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg