Gixxer 96, 97 eller 98???

Waiden skrev:
Vad fick du ge för dina -99: or? Och var i Tyskland hämtade du dem?
Funderar själv på att hämta en, men tycker inte att priserna är så bra så det är värt att åka ner. Har mest kollat på Mobile.de och där ligger priserna bara 5-10000:- under de priser som finns i Sverige. Och då känns det lite meningslöst att åka ner dit om det i slutänden blir nästa samma peng.

En -99 vore ju nog bäst då kamkedjesträckaren är fixad på garantin. Har eventuellt en -98 på gång till hösten iofs...

Det är inte lönt att hämta dom längre...
om du inte hittar nåt för typ 45000.
du ska inte ge dig fan på att den är bytt bara för att det är en garanti grej... Vet minst 2 killar om inte har fått dom bytta med följd att toppen har rasat. En av dom topparna har jag hemma just för att renovera efter raset.

:( Aldrig får man vara glad är man det så regnar det ute
 
Gix skrev:
Men, det är altså bara en kabel som ska klippas, undrar bara när du säger att du klippt dina KABLAR :confused:

Brun/svart, lilla stöpseln, verkar vara längst till höger...

Å inte kan ju denna kabel vara standard på alla GSX-R 750:s, ja menar, inte ska dom ju vara 98 hästar, utan 135!?!? Varför denna kabel :confused:

Kan du förklara vad detta tre mod ingrepp är?

Så här var det...
Jag köpte min 99 :a
tyckte den var slö, kollade då på min polares 98:a
Hans kabel var avklippt jag testade att klippa min och Viola...
Jag har haft 2 99: or och båda hade oklippta kablar.
inte vet jag om det är standart på alla 750 men det är det dock på 98 - 99
det är iaf samma elschema till dom så...

Kolla på kgksuzuki i arkivet på 99: orna där står att effekten ligger på 98 hästar
http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Document.Show?CID=214&MID=155
 
Gildemeister skrev:
Så här var det...
Jag köpte min 99 :a
tyckte den var slö, kollade då på min polares 98:a
Hans kabel var avklippt jag testade att klippa min och Viola...
Jag har haft 2 99: or och båda hade oklippta kablar.
inte vet jag om det är standart på alla 750 men det är det dock på 98 - 99
det är iaf samma elschema till dom så...

Gick direkt ut å kolla, för ja har minsann inte tyckt min varit slö, å de var den inte heller för kabeln var nog klippt :D

Hur ofta bör man byta kamkedjesträckaren då, vet att min är bytt, men inte när, hojen har gått 1500 mil...

Och, detta tre-mod... förklara gärna...!!!
 
Gildemeister skrev:
Det är inte lönt att hämta dom längre...
om du inte hittar nåt för typ 45000.
du ska inte ge dig fan på att den är bytt bara för att det är en garanti grej... Vet minst 2 killar om inte har fått dom bytta med följd att toppen har rasat. En av dom topparna har jag hemma just för att renovera efter raset.

:( Aldrig får man vara glad är man det så regnar det ute

Nä, det är verkligen inte lönt att hämta en sån längre. Hittade hojar för runt 50-lappen mest. Det fanns vissa som var lite billigare men då var de helt original, och då lär man ju få lägga ut ca 5000:- på att få till en schysst look på den. Ett slip-on är ju en självklarhet också!!

-98:orna kommer ju ner i pris ordentligt nu här hemma i Sverige, även om vissa tror sig kunna ta ut hur mycket som helst. Med de försäkringar som är idag så är det mer en köpares marknad. :D

Så att åka till Tysklan och hämta nåt lär nog inte bli av för min del. Blir till att vänta in priserna här hemma istället...
 
Gix skrev:
Gildemeister skrev:
Så här var det...
Jag köpte min 99 :a
tyckte den var slö, kollade då på min polares 98:a
Hans kabel var avklippt jag testade att klippa min och Viola...
Jag har haft 2 99: or och båda hade oklippta kablar.
inte vet jag om det är standart på alla 750 men det är det dock på 98 - 99
det är iaf samma elschema till dom så...

Gick direkt ut å kolla, för ja har minsann inte tyckt min varit slö, å de var den inte heller för kabeln var nog klippt :D

Hur ofta bör man byta kamkedjesträckaren då, vet att min är bytt, men inte när, hojen har gått 1500 mil...

Och, detta tre-mod... förklara gärna...!!!

Man lurar Boxen att tro matt man ligger på 6 :ans växel och därmed så backar inte ECM av på tändningen på 1 till 4 växel.
Det gör man genom att sätta ett motstånd (15Kohm) mella 2 kabar från GPS:en (gear position sensor), Se bild
Kolla som sagt på gixxer.com
sök efter "tre mod" där
ECU = ECM
 

Bifogat

  • tre mod.gif
    tre mod.gif
    7.8 KB · Visningar: 376
Gildemeister skrev:
Man lurar Boxen att tro matt man ligger på 6 :ans växel och därmed så backar inte ECM av på tändningen på 1 till 4 växel.
Det gör man genom att sätta ett motstånd (15Kohm) mella 2 kabar från GPS:en (gear position sensor), Se bild
Kolla som sagt på gixxer.com
sök efter "tre mod" där
ECU = ECM

Så att om man gör den där tremodden så får man ännu mer klös i motorn än om man bara klipper av den svart-bruna kabeln?
Eller har jag blandat ihop det nu igen?? :confused:

Om det inte är så att jag blandat ihop det, hur mycket mer effekt ger tremodden?
 
TRE-mod:en igen??

Men det är ju digital tändning på min 96:a också, så då borde väl denna "växel-effekt- TRE-mod funktion" fungera även på denna årsmodell?? Om det nu bara är en tändnings "historia" eller har den direkt samband med insprutningen? Eller har jag också blandat ihop det hela?
 
Men man måste väl inte kombinera de två ??

Utan jag kan först testa att bara klippa kabeln och sedan ordna TRE modifiering senare, right ??

om jag fattat det hela rätt så vinner jag endast lite effekt på 1an och 2an med tre modden då dessa är "effekt strypta" av outgrundlig anledning.

//Tobias
 
Man får inte mer klös med tre mod:en
den fixar bara att den går bättre (mindre ryckigt) på låga växlar och varv (1:an - 4:an / 0-4500 rpm).
Tre mod:en är bara direkt relaterad till insprutning.

Jag tycker att man ska först klippa kabeln sedan testa tre mod:en

Den andra kabeln är en ren strypning.
 
Last edited:
Stort tack för alla förklaringar Gildemeister ! :tummenupp , nu ska jag som sagt hem o frisera mina kablar.


Återkommer med resultat :squid

//T
 
Jaha då har man testat att klippa kabeln...... och resultatet.....

Märker faktiskt ingen större skillnad ??!!, möjligtvis drar den lite bättre efter 10k

Då återstår nog bara tre alternativ:

1. Jag har klippt fel kabel, klippte den brun/svarta på lilla kontakten (längst ner till höger), troligtvis inte detta alternativ...

2. Den är även strypt i insuget vilket nu begränsar...

3. Den var / är inte strypt.

(Jag drar jämt med polarens 96:a med slipon / dynoj o bänkad har för mig 115hk på slangen, det borde jag inte klara med 98hk motoreffekt......)

Ja, vad tror ni ??
 
Tobias skrev:
Jaha då har man testat att klippa kabeln...... och resultatet.....

Märker faktiskt ingen större skillnad ??!!, möjligtvis drar den lite bättre efter 10k

Då återstår nog bara tre alternativ:

1. Jag har klippt fel kabel, klippte den brun/svarta på lilla kontakten (längst ner till höger), troligtvis inte detta alternativ...

2. Den är även strypt i insuget vilket nu begränsar...

3. Den var / är inte strypt.

(Jag drar jämt med polarens 96:a med slipon / dynoj o bänkad har för mig 115hk på slangen, det borde jag inte klara med 98hk motoreffekt......)

Ja, vad tror ni ??

Du har inte klipp fel kabel

Det är efter 10000 rpm som man märker det mest...

Kolla insuget... och nu undrar jag lite, drog du jämt med polaren innan också???
 
Yepp jag drog jämt med honom innan också, inte testat efter iofs.

Men det är som sagt frågan om den inte blivit liiiite rappare efter 10k, men det är väldigt svårt att säga.

Märkte du/ni stor skillnad direkt ?
 
Tobias skrev:
Yepp jag drog jämt med honom innan också, inte testat efter iofs.

Men det är som sagt frågan om den inte blivit liiiite rappare efter 10k, men det är väldigt svårt att säga.

Märkte du/ni stor skillnad direkt ?

Jaaa du...
Jag märke en skillnad, ganska så markant sådan.
Innan så drog hojen en del efter 10k, efteråt så drog hojen betydligt bättre dessutom så gick det framför allt fortare till 10k.
Till saken hör ju att jag körde ganska länge innan jag klippte kabeln, jag menar... hade jag gjort det samma dag som premiär turen så kanske man inte hade uppfattat skillnaden. Eftersom
jag hade kört kanska länge och dessutom hade en 98 att jämföra
med så blev skillnaden ganska så uppenbar.
Hur som haver... Om du nu inte tycker att det blev så stor skillnad så gör det väl inget att du klippte kabeln, du har ju iaf inte förlorat nåt på det :)
 
Exakt, mentalt har jag ju iaf 40hk mer :D

Stort tack för hjälpen iaf Gildemeister !!

Nu är det bara TRE moden som skall implementeras osså.

//Tobias
 
Tobias skrev:
Exakt, mentalt har jag ju iaf 40hk mer :D

Stort tack för hjälpen iaf Gildemeister !!

Nu är det bara TRE moden som skall implementeras osså.

//Tobias
Lycka till med tre modden
Hör av dig om resultatet...
Jag tycker att du inte ska klippa på den kabeln
utan modifiera vid kontakten, den hittar du bakom bakre sidokåpan på vänster sida.

BTW Det finna färdiga moddar att köpa också,
typ plug and play modellen. Motospeed har sådana tror jag.
 
Last edited:
Hmmm

Jag måste bara kommentera detta med att dra jämnt :confused:
Eftersom det mig det gäller, så har det dragits sida vid sida en gång och då startade inte jag nedräkningen d.v.s jag kom aningens efter, men togs snabbt in och kom förbi med STOR skillnad, det var nog det som gjorde oss bägge fundersamma.
:squid
Hur som helst så verkade inte denna kabel klippning göra så mycket väsen av sig, faktiskt helt obetydligt enligt min uppfattning, så något mer är det som finns strypt på denna 98:a

/ Anders :fakta
 
Kan ju vara insuget precis som min polare.
Han bytte insugsplattan då den har hål som var som Mcd-sugrören...
Kolla det då.
 
När man gör TRE modden så tycke jag mih läst att det e "bättre" att simulera att hojjen ligger på 5te växeln hela tiden då man slipper att den e spärrad i hastighet!
 
Jonne_boy skrev:
När man gör TRE modden så tycke jag mih läst att det e "bättre" att simulera att hojjen ligger på 5te växeln hela tiden då man slipper att den e spärrad i hastighet!

Det gäller bara på gsxr 1000 och 1300 Hayabusa efter -99
Dom har en hastighetsspärr på 300 km/t och 600 och 750 har ingen hastighetsreglering.
Då skall man inte använda 15k ohms motstånd utan ett på 5,8k ohm
för att få bort hastighetsspärren
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top