Gixxer 750 -99 Kolvbultslager?

Har ju haft två MC-verkstäder till att lyssna och de sa kolvbults eller vevstakslager. Hojjen är en 97 med bytt motor och jag antar samt verkstaden att det är en 98 eller 99. Förgasare till 97 tror jag så den är iaf nyare än så. Hur ser det hela ut där inne då? det knackar när den blir varm samt upp till 3000rpm. (hör ju visserligen ej om det knackar vid 9000rpm).
Man känner även i tanken att det knackar. dock borde ju kolvarna gå fortare än vad det knackar... men men.
 
Har ju haft två MC-verkstäder till att lyssna och de sa kolvbults eller vevstakslager. Hojjen är en 97 med bytt motor och jag antar samt verkstaden att det är en 98 eller 99. Förgasare till 97 tror jag så den är iaf nyare än så. Hur ser det hela ut där inne då? det knackar när den blir varm samt upp till 3000rpm. (hör ju visserligen ej om det knackar vid 9000rpm).
Man känner även i tanken att det knackar. dock borde ju kolvarna gå fortare än vad det knackar... men men.

Den har inga kolvbultslager .Vevstakslagren är det troligen men då borde du ha sett en blinkande oljelampa ibland??.Oljan är tjock när den är kall så när den blir varm så blir den vattnigare därav knackandet tror jag.Men att byta dom är ju enkelt i så fall,bara att vända upp & ned på motorn & dela den behövs ej tas bort topp & cylle men kammarna kan man ju plocka bort det underlättar när man ska plocka ur veven & att sen få alla märkningar rätt.Hoppas bara att veven klarat sej utan repor./wachen.
 
Den har inga kolvbultslager .Vevstakslagren är det troligen men då borde du ha sett en blinkande oljelampa ibland??.Oljan är tjock när den är kall så när den blir varm så blir den vattnigare därav knackandet tror jag.Men att byta dom är ju enkelt i så fall,bara att vända upp & ned på motorn & dela den behövs ej tas bort topp & cylle men kammarna kan man ju plocka bort det underlättar när man ska plocka ur veven & att sen få alla märkningar rätt.Hoppas bara att veven klarat sej utan repor./wachen.

Nu ska vi se... sa du BARA!?

Lyssnade med ett styck stetoskop(läkarhalsband) och det låter på höger sida... så fort hojjens temp gått upp till ca 80-85grader. låter endast upp till 3-4000 varv sen verkar det tystna. Men det knackar som sagt var på höger sida, i den höjd där jag antar att vevstaken sitter.

Så hur gör man lättast för att få bort motorn och till sist veven?
Plockar man underifrån eller över?
Avgas och dyl fattar jag ju att man ska plocka men...


Har även haft bort sträckarn vilken verkade fungera som den skall... samt att jag spände den när motorn var igång men knackandet fortsatte. OBS det är knackande ej rasslande.

Sitter här som på nålar och inväntar svar... kanske skall fota det hela så att nästa stackare som skall ge sig på ett sådant här projekt kan få lite hjälp.

Gla påsk på er!

Ingen blinkande oljelampa... har hört detta ljud i flera år men verkstaden där jag servat hojjen hörde ingenting... förutom nu sist! Aj Aj Aj sa han då.
Men borde de inte sett nåt i oljan? filtret? tänkte att jag nu skulle ut och tömma den på olja å se vad man kan hitta!

I'll be back
 
Last edited:
Ingen blinkande oljelampa... har hört detta ljud i flera år men verkstaden där jag servat hojjen hörde ingenting... förutom nu sist! Aj Aj Aj sa han då.
Men borde de inte sett nåt i oljan? filtret? tänkte att jag nu skulle ut och tömma den på olja å se vad man kan hitta!

I'll be back

I oljan fanns bara olja... likaså i filtret. Har nu plockat bort kåpor, avgas, filter och lite annat, nu tar vi resten.
 
Staklager

I oljan fanns bara olja... likaså i filtret. Har nu plockat bort kåpor, avgas, filter och lite annat, nu tar vi resten.

Kolla efter kopparfärgade flingor /partiklar i oljan,men iofs då har det gått långt.
Du kan ju alltid plocka ur motorn ur ramen och lämna den till verkstad om du inte vill byta själv,du lär ju kunna använda plasticguage och dra stakarna med rätt moment samt kunna sätta dit kammar rätt etc om du ska skruva själv(spänn aldrig kamkejespännaren med motorn igång dra runt motorn på svänghjulssidan med spärrskaftet dra in spännbulten med endast fingerkraft lås sedan med låsmuttern) .Din motor är förhållandevis lätt att plocka ur genom att du ej har några undre ramben att trixa dej runt.Börja med att hälla ur alla vätskor vatten /olja.Plocka veck alla elanslutningar fuggar ev sprut/burk kylare kedja etc.Palla sedan upp motorn på tråget med en domkraft alt klossar samt ev säkra med några spännband i ramen på lämpligt ställe så att motorn ej vickar framåt när du släppt motorfästena.Börja med att släppa bultarna som sitter i toppen och in i ramen släpp sedan bultarna/axeln baktill i svingen sedan ska det bara vara att lura ut den neråt.Lycka till./wachen:)

Nu ska vi se... sa du BARA!?

Lyssnade med ett styck stetoskop(läkarhalsband) och det låter på höger sida... så fort hojjens temp gått upp till ca 80-85grader. låter endast upp till 3-4000 varv sen verkar det tystna. Men det knackar som sagt var på höger sida, i den höjd där jag antar att vevstaken sitter.

Så hur gör man lättast för att få bort motorn och till sist veven?
Plockar man underifrån eller över?
Avgas och dyl fattar jag ju att man ska plocka men...


Har även haft bort sträckarn vilken verkade fungera som den skall... samt att jag spände den när motorn var igång men knackandet fortsatte. OBS det är knackande ej rasslande.

Sitter här som på nålar och inväntar svar... kanske skall fota det hela så att nästa stackare som skall ge sig på ett sådant här projekt kan få lite hjälp.

Gla påsk på er!

Ingen blinkande oljelampa... har hört detta ljud i flera år men verkstaden där jag servat hojjen hörde ingenting... förutom nu sist! Aj Aj Aj sa han då.
Men borde de inte sett nåt i oljan? filtret? tänkte att jag nu skulle ut och tömma den på olja å se vad man kan hitta!

I'll be back

Det borde rassla om sträckaren är dålig?! Sträckaren till 750r brukar ju ge upp ganska fort(ett par tusen mil) det är vanligt.Hade annons på en sådan det var många som ringde..Lycka till./wachen:)
 
Last edited:
Motorn är nu bortplockad med hjälp av en st verkstadsmanual samt verktyg...
Kastade in den i bilen och nu ligger den hemma i källaren för närmare inspektion.

Hur svårt är det att plocka bort resten? Tycker ju att det är kul samt att man är väl inte helt ovan vid att skruva...

Var kan man köpa delar till det hela? Mc-handlarn hjälper nog gärna till men de priserna blir man ju nästan rädd för!

De pratade om 10 000:- och uppåt för att göra jobbet samt delarna.

OBS! Tack för all hjälp hittills, det uppskattas.
 
Kolla efter kopparfärgade flingor /partiklar i oljan,men iofs då har det gått långt.
Du kan ju alltid plocka ur motorn ur ramen och lämna den till verkstad om du inte vill byta själv,du lär ju kunna använda plasticguage och dra stakarna med rätt moment samt kunna sätta dit kammar rätt etc om du ska skruva själv(spänn aldrig kamkejespännaren med motorn igång dra runt motorn på svänghjulssidan med spärrskaftet dra in spännbulten med endast fingerkraft lås sedan med låsmuttern) .Din motor är förhållandevis lätt att plocka ur genom att du ej har några undre ramben att trixa dej runt.Börja med att hälla ur alla vätskor vatten /olja.Plocka veck alla elanslutningar fuggar ev sprut/burk kylare kedja etc.Palla sedan upp motorn på tråget med en domkraft alt klossar samt ev säkra med några spännband i ramen på lämpligt ställe så att motorn ej vickar framåt när du släppt motorfästena.Börja med att släppa bultarna som sitter i toppen och in i ramen släpp sedan bultarna/axeln baktill i svingen sedan ska det bara vara att lura ut den neråt.Lycka till./wachen:)



Det borde rassla om sträckaren är dålig?! Sträckaren till 750r brukar ju ge upp ganska fort(ett par tusen mil) det är vanligt.Hade annons på en sådan det var många som ringde..Lycka till./wachen:)



På min gixxer srad 750 1996 så hade jag en automatisk kamkedjespännare som inte spände rätt. Den tog jag ut, vände på, skurva in. Sedan när motorn var igång spände jag ytterligare med plattmejsel och vips var all missljud från kamkedjan borta. Dock hjälpte jag ju bara till att spänna lite ytterliga. Skulle inte rekomendera att ta en helmanuel under motorgång. den kom väl 98dock? Om det inte är bytt dock... :hihi
 
Testade att spänna den ett kvartsvarv medan motorn var igång men det hände ingenting med ljudet. Ljudet är ju som jag skrev ovan ett knackande ej rasslande. Knackar inte så jäkla mycket... inte ens säkert att folk tänker på det om man ej säger till dem att lyssna. Nu är ju iaf motorn bortplockad från hojjen så då är det väl inte så jäkla jobbigt att öppna upp å kika, eller?
 
Den har inga kolvbultslager .Vevstakslagren är det troligen men då borde du ha sett en blinkande oljelampa ibland??.Oljan är tjock när den är kall så när den blir varm så blir den vattnigare därav knackandet tror jag.Men att byta dom är ju enkelt i så fall,bara att vända upp & ned på motorn & dela den behövs ej tas bort topp & cylle men kammarna kan man ju plocka bort det underlättar när man ska plocka ur veven & att sen få alla märkningar rätt.Hoppas bara att veven klarat sej utan repor./wachen.

Nu har jag skruvat!
men nu börjar jag bli lite smått osäker på vad jag gett mej in på...

Har iaf plockat bort så mycket så att jag har vevstaken synlig, nu till frågorna.

Måste jag plocka bort kamkedjan?
generatorn (magneterna) verkar ha fått en smäll, det sitter nåt orange matrial på sidorna av magneterna(antar att det finns där för att magneten ej ska flisa sig). hur som helst så har en bit av detta material lossnat och jag fann det i oljan, filtret. vad göra?

som det ser ut nu så sitter kamkedja+ resten runt omkring denna+ vevstaken/axlen + generatorhjulet ihop, hur kommer jag vidare därifrån?!
 
Back
Top