Gixxer 750 98 ingen gnista!!!

Pearl

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2012
Hoj
98 Suzuki gsxr 750
Tjena! Har en gixxer 750 från 1998. Funkade klockrent sen skar motorn. Har nu bytt motor och allt funkar förutom att den inte för nån gnista. Har provat byta tändplatta/tändkablar utan resultat. Den e helt enkelt tvär död. Även gått igenom alla kablar för att se om jag missat nån men hittar inget som inte sitter rätt! Nån som har nå tips på givare till tändning eller nånting annat som kan vara knas? Nån som vet hur man mäter upp tändplattan och hur många ohm den ska ligga på? Tacksam för snabba svar! Med vänlig hälsning,

kolla så att du har den i neutral, kolla så att brytaren till stödet fungerar.

kanske låter dumt, men du måste givetvis ha kopplingen inne som du säkert redan vet.

går startmotorn runt när du trycker på knappen?

MVH Phille

Allt sånt e kollat! Som sagt. Den går runt och allt sånt men ingen gnista. Stödet e uppe neutral ligger i och kopplingen måste va indragen för att ens startmotorn ska gå runt. Har även kollat runt för att se om nån kontakt e fel kopplad eller glömt att koppla in men verkar stämma (har dook inget elshema att gå efter). Har kopplat på multimeter och ohm mätt tändplattan. Ger ett utslag mellan 11-13...nånting under en secund sen slutar det. Det jag kan tänka mig kvar är tändplattan boxen eller om det finns nån (vevaxel/kamaxel) givare som ska ge den ström för att tända. Ingen som känner igen probleme eller har fler idéer? :huvet

Tippsensor kollad. Får ingen ström till spolarna. Känns som att jag ikväll gör ett sista försök. Hittar jag inget åker den till verkstad för en felsöknig med dator!

mät vid spolarnas kontakter för att se så att det kommer ström till dom också.
har du satt tipp-sensorn på rätt sätt?
har du kollat om du får fram felkoder?

här har du en service-manual till hojen iaf:
http://www.servicemanualsgsxr.com/suzuki-gsx-r-750-1996-1999-service-manual/

MVH Phille
Jag tror det är otroligt svårt att mäta spolarna utan ett oscilloskop, det är så pass korta impulser att ett vanligt mätinstrument/multimeter inte hinner mäta dom.

TS, har du mätt upp kabelstammen, dvs ohm-mätt den så att du inte har ett brott någonstans? Du är tvärsäker på att det är just gnista som saknas? Har du aldrig någonsin gnista, på något av stiften? Jag gissar att du har anslutit alla jordningar osv? Hur mår batteriet, vad händer om du kablar från en bil eller försöker springa igång den?

Batteriet funkar fel fritt! Och tycker mig inte finna nå kabel brott. Alla kontakter och kablar e kopplade. Och e säker på att jag inte får nån gnista eftersom jag har tank och allt nerskruvat. Så har kopplat runt bland alla spolar och så vidare. Ingen som vet hur och vad ohmen ska ligga på på dom tre kablarna från tändplattan? Alla e svarta. Och slänger man på multimetern så verkar inte ens den reagera. Jag tror det e där felet ligger men känner ingen lust att slänga ut flera tusen på att pröva om det e det som e felet liksom.

Såg i första inlägget att jag skrev att jag provat byta tändplatta men vart fel. Menade tändspolar/tändkablar. Ingen gnista på nått av stiften what so Ever.

Hur vet du att batteriet är i toppskick? Vad har du för polspänning när du kör startmotorn?

Vad menar du med tändplatta egentligen? :va SRAD har en signalgivare, med två kablar, som skickar info till ECU-boxen som i sin tur skickar en signal till respektive tändspole. Menar du dom tre svarta kablarna från generatorn?

Jag har kört batteri testare på batteriet så där e inte felet. Med tändplatta menar jag den stora plattan som sitter nere vid tändkåpan på svänghjulet. Så som jag fått det förklarar e det den som ger tändning till motorn. Eller aa signal ström vidare bort till boxen som dör efter ger ström vidare. Annars måste det ju finnas nån annan givar som säger åt maskinen när car och hur den ska tända.

Hoztic: absolut måste man ha oscilloskop för att mäta impulserna, fast det var inte det jag skrev. läs om vad jag skrev så förstår du nog :)
för jag antar att spolarna får ström hela tiden och sen en signal när dom ska skicka ut strömmen..? eller minns jag helt fel att det är 3 kablar till varje spole? nu blev jag osäker...

Pearl: har du några felkoder?
det står i manualen på sidan 7-21 hur du ska felsöka om du inte har gnista.

MVH Phille

Nyheter
Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...