Gixxer 750 06-07 Tråden!

Hade tänkt köra mest gata men även lite bana. Vet någon hur fjädringen är inställd i original? Alltså för vilken vikt ungefär och för vilken typ av körning. Man får ju försöka kompromissa lite med inställningen för att få okej både på gata och banan.
Jag hade en 750 07´a och väger ca 75kg och fick hjälp av Öhlins killarna på gotlandring att mäta upp och ställa in den för min vikt.
Orginal var den något lite för hård i förspänningen bak medans fram var bra.
Den verkade vara inställd för en person på ca 80kg.

/N
 
Jag hade en 750 07´a och väger ca 75kg och fick hjälp av Öhlins killarna på gotlandring att mäta upp och ställa in den för min vikt.
Orginal var den något lite för hård i förspänningen bak medans fram var bra.
Den verkade vara inställd för en person på ca 80kg.

/N


Okej, dom gör det rätt fort antar jag. Kanske är bättre att låta nåt proffs fixa till det hyfsat istället för att börja pilla själv för mycket.

Väger 87kg så den borde kanske vara lite för lätt inställd för mig då.
 
Hej,

Har läst att Suzukin är väldigt sportig i körställning men hur är den i jämförelsen med ex en Fireblade 954 fr 02/03? Jag upplever att Firebladen
går att köra relativt många mil (minuter :-) på innan man blir trött.
Fixar man detta på Suzukin? Jag är relativt kort 1,75cm..
/T
 
Det är inte så svårt, ta hjälp av en polare bara.
Mätt avståndet mellan hjulbult och nånting på kåpan rakt ovanför när du lyfter i baken så den är i yttersta läget, sen får polaren mäta när du sitter på hojen. Samma sak fram fast där kan du mäta på gaffelbenet. Sen räknar du bara ut hur mycket den sjunker ihop.

Jag skulle tippa på att den funkar bra för dig om du ska köra gata, på bana är den kanske lite mjuk. Du kan du ju justera på lite mer förspänning och sen är det bara börja köra och känna efter samt inspektera däcks slitage.

/Niklas


Okej, dom gör det rätt fort antar jag. Kanske är bättre att låta nåt proffs fixa till det hyfsat istället för att börja pilla själv för mycket.

Väger 87kg så den borde kanske vara lite för lätt inställd för mig då.
 
Det är inte så svårt, ta hjälp av en polare bara.
Mätt avståndet mellan hjulbult och nånting på kåpan rakt ovanför när du lyfter i baken så den är i yttersta läget, sen får polaren mäta när du sitter på hojen. Samma sak fram fast där kan du mäta på gaffelbenet. Sen räknar du bara ut hur mycket den sjunker ihop.

Jag skulle tippa på att den funkar bra för dig om du ska köra gata, på bana är den kanske lite mjuk. Du kan du ju justera på lite mer förspänning och sen är det bara börja köra och känna efter samt inspektera däcks slitage.

/Niklas

Hur mycket ska den sjunka ihop då? Men bara förspänningen menar du? Jag har inte alls nån bra koll på olika stötdämparinställningar och vad som ger vad i körupplevelsen. Komp, retur osv. Inte heller har jag nån instruktionsbok till den. Har iofs väldigt fingerfärdiga och klåfingriga vänner som säkert mer än gärna hade börjat pilla sönder min fjädring, eller förbättrat den. Det vet man aldrig.

Tror ändå att man borde lämna in den, förklara hur man kommer köra med hojen och så får dom rätta till fjädringen på ett ungefär. Kommer ändå aldrig få en optimal fjädring både för gata och bana så det är nog lika bra att lägga sig på ett mellanting.

Men tack för tipsen!
 
Tjooo

har precis blivit ägare till en gixxer 750 K6:a som ska köras bana med.

Letar lite delar om någon har det liggandes så Pm:a gärna.

Stålopspunna slangar Fram/bak

Race fotpinns bryggor

däckvärmare...

Annars blir det till att köpa nytt. Får hoppas den går bra nu också :)

///Micke
 
hej jag har lackerat om min gsxr 99 och när jag satt tillbaka benisn tanken det känns som att jag kollar slangarna fel har nån tips om hur man kopplar benisn och luft slangar ?
 
Behöver lite råd ang hojval.
Ska inhadla en gixxer 06-07 men vet inte om jag vill ha en 750 eller 1000. Hade en cbr 600 -07 förra säsongen och jag upplevde den som väldigt ettrig efter ett tag.
Jag vill ha en hoj som är smidig men som samtidigt känns stabil i sin karaktär.
Så en 750 borde ju vara ganska idealisk, väl?
Har provat en 1000 men dom kändes lite "klumpiga", kanske är en sak man vänjer sej vid?
 
Ingen som sitter på lite överblivna delar. Lite kåpdelar, bromspedal, bromsvätskebehållare fram m.m. :gnissla
"Plåstret" på tanken är för att inte bensinen ska rinna ut. :brinnerup
 

Bifogat

  • minskad.jpg
    minskad.jpg
    208.3 KB · Visningar: 97
nee, så ska dom inte se ut... Iof är min oxå lite kraschad sen förra tisdagen då en kärring körde rakt ut från från en korsning med väjningsplikt utan att titta vänster, där jag kom puttrandes. Höll på att bromsa mig rakt in i sidan på biljäveln innan förlamningen släpte, väjde höger och slog i vänster sidan på bilens bakdel, mosad vänsterkåpa och krashpucken flög iväg och försvann. Fattar fortfarande hur jag klarade knät och lyckades hålla hojen stående??? Idag kom beskedet från hennes försäkringsbolag att dom bekostar alla skador :)

Men det var ju inte det jag ville säga.....
Tänkte kolla med er om det är normalt att kylfäkten stängs av när tändningen stängs av vid ca 105C? på Ninjan jag hade tidigare fortsatte fläkten att kyla fast tändningen var avstängd...
 
Men det var ju inte det jag ville säga.....
Tänkte kolla med er om det är normalt att kylfäkten stängs av när tändningen stängs av vid ca 105C? på Ninjan jag hade tidigare fortsatte fläkten att kyla fast tändningen var avstängd...

om det är normalt kan jag inte svara på men min gör likadant i varje fall :)
 
Uttagen 06 kanske :va, är iaf ingen k6.



Ah, funderar ju på att byta till en sån.

Hmm det var som jag trodde! Det förklarar priset.

Misstänkte det:D Det var därför jag var tydlig:tungan

Tack för hjälpen:tummenupp
 
Last edited:
fick tag på ett par kraschade kåpor igår som var demolerade (ska putsas upp till bankörningskåpor) men upptäckte till min fasa att den ena kåpan saknar 2 av "plopp"-motorfästena. Ingen som har en massa trasig plast dom vill bli av med? Spelar absolut ingen roll om den inte hänger ihop för fem öre för jag behöver bara de sista pusselbitarna så att jag kan svetsa ihop allt :tummenupp

om någon behöver så fick jag skjutspinnar och en extra sadel över igår dessutom!
 
fick tag på ett par kraschade kåpor igår som var demolerade (ska putsas upp till bankörningskåpor) men upptäckte till min fasa att den ena kåpan saknar 2 av "plopp"-motorfästena. Ingen som har en massa trasig plast dom vill bli av med? Spelar absolut ingen roll om den inte hänger ihop för fem öre för jag behöver bara de sista pusselbitarna så att jag kan svetsa ihop allt :tummenupp

om någon behöver så fick jag skjutspinnar och en extra sadel över igår dessutom!

Om jag tänker på samma "plopp-motorväste" så har jag en plastbit med en sån plopp kvar. Är det plast rent allmänt du behöver kan jag gå ut och rota i soptunnan, slängde nämligen en halv sidokåpa i helgen.

Kommer en kille och ska kolla på hojen alldeles strax, vet inte hur mycket av de extra kåporna han vill ha med annars har jag kanske bitar över med fler ploppar.
Annars kan ni kanske göra en deal sen med fotpinnarna för de saknar nämligen jag. :)
 
grymt! kolla upp det! ska kolla exakt vilken del det var också, det är 2 fästen som sitter på den delen som saknas, en av de smalare bitarna som sitter upp till vänster nånstans, ska fixa ett foto eller dylikt.

Om jag tänker på samma "plopp-motorväste" så har jag en plastbit med en sån plopp kvar. Är det plast rent allmänt du behöver kan jag gå ut och rota i soptunnan, slängde nämligen en halv sidokåpa i helgen.

Kommer en kille och ska kolla på hojen alldeles strax, vet inte hur mycket av de extra kåporna han vill ha med annars har jag kanske bitar över med fler ploppar.
Annars kan ni kanske göra en deal sen med fotpinnarna för de saknar nämligen jag. :)
 
herge has exceeded their stored private messages quota and cannot accept further messages until they clear some space.

Du får rensa lite i pm-lådan.
Det var en velig typ som var här så han skulle fundera på det. Han ville iaf inte ha med den ena högerkåpan. Nästa spekulant som kommer har jag inte nämnt något för om hur många extra kåpor som följer med. Det extra sättet är fortfarande komplett utan denna biten

Kåpan går inte att använda, om man inte har mycket tålamod och fri tillgång till silvertejp. Dock finns alla "ploppar" kvar.

Tar med den hem till lund ikväll om du inte vill hämta den i sjöbo.
 
Har en fråga angående en GSXR750 -06.

Det sitter som en liten box på höger sida om tailen under kåpan, som det går två vajrar till. Vad är det för nåt?
 
Har en fråga angående en GSXR750 -06.

Det sitter som en liten box på höger sida om tailen under kåpan, som det går två vajrar till. Vad är det för nåt?

Det är en elmotor som styr spjället som sitter på avgassystemet under motorn.

Står lite om hur den fungerar här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=208011

Gör iaf att den går mycket jämnare på lägre varv. Var iaf den skillnaden jag märkte de milen jag körde med min urkopplad.
 
Back
Top