Gixxer 600 "vill men kan inte" över 6-7000 varv

Stämmer rätt bra ja :) Jag kollade för gixxer 750 98-99 och där är bränsletrycket 2,9 bar och pumpen levererar 26-30 ml/min. Det borde ju vara i samma härad för en 600 kan man tycka.

Ja, det jävliga är ju om det visar sig att den håller rätt tryck, då får man hånga på ett t-stycke och gasa runt samtidigt som man får blänga på mätaren för att se om det sjunker.



Kan rekomendera en lång slang till manometern, bli säkrare så.:D
 
Ja, det jävliga är ju om det visar sig att den håller rätt tryck, då får man hånga på ett t-stycke och gasa runt samtidigt som man får blänga på mätaren för att se om det sjunker.



Kan rekomendera en lång slang till manometern, bli säkrare så.:D

Okaj, men var hänger jag på den? För att kolla hela vägen borde det ju vara efter en injektor.
 
Okaj, men var hänger jag på den? För att kolla hela vägen borde det ju vara efter en injektor.

Det borde räcka att sätta den mellan tank och bränleröret, men där är nog snabbkopplingar så du kan tvingas kapa originalslangen och sen skarva den med ett rör tills du skaffar en ny.
 
Det borde räcka att sätta den mellan tank och bränleröret, men där är nog snabbkopplingar så du kan tvingas kapa originalslangen och sen skarva den med ett rör tills du skaffar en ny.

Då får jag egentligen bara kvitto på att pumpen levererar. Man skulle ju helst vilja ha kvitto på hela vägen men det är kanske jag som "vill" för mycket.
 
I verkstadsmanualen finns ett test för att kolla flödet ur bränslepumpen. Man mäter utpumpad volym under en viss tid. Det är enkelt att utföra, tar inte lång tid och ger en fingervisning om eventuella fel i den delen av bränslesystemet.

Du slipper i.a.f. greja med manometrar och t-kopplingar.
 
Då får jag egentligen bara kvitto på att pumpen levererar. Man skulle ju helst vilja ha kvitto på hela vägen men det är kanske jag som "vill" för mycket.

Då måste du ta ur spridarna och simulera fullast på dom och mäta upp volymen dom levererar tillsammans med sprutbild och tryckfall i bränsleröret.

Att fyra spridare skulle kasta in handuken simultant är nog osannolikt, däremot att pump eller tryckreg. gör det är mycket troligare.
 
Skall man vara riktigt noggrann så kan man hänga av spridarbryggan och äta upp mängden som varje spridare levererar i små mätglas.
Har personligen aldrig gjort det så noggrant. men har sett hur en spridarbrygga beter sig om den har för lågt tryck. Det mer eller mindre kom en tunn stråle ur spridaren när den öppnade.

Sedan räcker det med att kolla trycket på tomgång. pga du har en bränsletrycksregulator som reglerar ditt bränsletryck till ca 3 bar (verkar vara ett ganska vanligt tryck på bilar) och det som blir över går tillbaka i returledningen.
En blockerad returledning leder till för högt tryck och en returledning som det inte kommer något alls ur tyder på kass regulator / kass pump.

Inte för att det borde kunna vara detta felet. men alla pratar juom att bensin blir dålig när den stått. jag har personligen inte varit med om det. men är bensinen ok?
 
I verkstadsmanualen finns ett test för att kolla flödet ur bränslepumpen. Man mäter utpumpad volym under en viss tid. Det är enkelt att utföra, tar inte lång tid och ger en fingervisning om eventuella fel i den delen av bränslesystemet.

Du slipper i.a.f. greja med manometrar och t-kopplingar.

Japp, ska börja med detta. Gott förslag där jag iaf kan konstatera om pumpen inte gör vad den ska.

Då måste du ta ur spridarna och simulera fullast på dom och mäta upp volymen dom levererar tillsammans med sprutbild och tryckfall i bränsleröret.

Att fyra spridare skulle kasta in handuken simultant är nog osannolikt, däremot att pump eller tryckreg. gör det är mycket troligare.

Detta får bli nån form av steg 2. Jag tänkte mer om en av spridarna var igensatt eller så. Ingen aning om det är realistiskt dock. Men om man kör ner cleaner och kör hojjen en sväng så borde det väl märkas.

Skall man vara riktigt noggrann så kan man hänga av spridarbryggan och äta upp mängden som varje spridare levererar i små mätglas.
Har personligen aldrig gjort det så noggrant. men har sett hur en spridarbrygga beter sig om den har för lågt tryck. Det mer eller mindre kom en tunn stråle ur spridaren när den öppnade.

Sedan räcker det med att kolla trycket på tomgång. pga du har en bränsletrycksregulator som reglerar ditt bränsletryck till ca 3 bar (verkar vara ett ganska vanligt tryck på bilar) och det som blir över går tillbaka i returledningen.
En blockerad returledning leder till för högt tryck och en returledning som det inte kommer något alls ur tyder på kass regulator / kass pump.

Inte för att det borde kunna vara detta felet. men alla pratar juom att bensin blir dålig när den stått. jag har personligen inte varit med om det. men är bensinen ok?

Hur troligt är det att det är en injektor då? Och kan den rensas som ovan, med cleaner i tanken?

Soppan är både ny och gammal blandad. Tanken var rätt tom över vintern eftersom den har varit av hojjen så därför har jag hällt på nu. Dock inga massor men jag förmodar att det inte kan ha med mängden att göra?
 
Last edited:
Hej igen,

En ny fråga...i mängden!!

Jag vill minnas att innan när jag har dragit ur soppaslangen i tankänden så har det kommit ett par droppar bensin och sen har det slutat. Nu när jag plockar ur den så rinner det tills antingen soppan är slut eller att jag tiltar tanken så att det inte finns möjlighet att fortsätta rinna.

Är detta normalt?
 
Hej,

Jag har en tråd öppen även jag med en 1000cc K4 med ett liknande problem. Känns som att jag har kollat allt på den de senaste två helgerna. Det verkar som att det i mitt fall är bränslepumpen som inte är helt att lita på utan ibland levererar för dåligt tryck.

Min pump ska leverera 1,2l på 30s och har visat sig pendla mellan det och hälften. Mitt tips är att du gör några (flera) sådana mätningar du också.

Hej igen,

En ny fråga...i mängden!!

Jag vill minnas att innan när jag har dragit ur soppaslangen i tankänden så har det kommit ett par droppar bensin och sen har det slutat. Nu när jag plockar ur den så rinner det tills antingen soppan är slut eller att jag tiltar tanken så att det inte finns möjlighet att fortsätta rinna.

Är detta normalt?

Nej, så beter sig iaf inte min tank. Gäller samma sak med tanklocket öppet? Om inte har du nog övertryck i tanken.
 
Last edited:
Hej,

Jag har en tråd öppen även jag med en 1000cc K4 med ett liknande problem. Känns som att jag har kollat allt på den de senaste två helgerna. Det verkar som att det i mitt fall är bränslepumpen som inte är helt att lita på utan ibland levererar för dåligt tryck.

Min pump ska leverera 1,2l på 30s och har visat sig pendla mellan det och hälften. Mitt tips är att du gör några (flera) sådana mätningar du också.



Nej, så beter sig iaf inte min tank. Gäller samma sak med tanklocket öppet? Om inte har du nog övertryck i tanken.

Hej,

Tack för snabbt svar. Nää, jag tror inte att den ska det så jag plockade ner soppapumpen och hittade en packning som satt fel. Jag har nu monterat i pumpen igen och det rinner inte längre. Droppar dock så jag tror att o-ringen har suttit på sniskan och blivit deformerad. Vet dock inte om det är detta som orsakar problemet...
 
Uppdatering - lösning

Nu jävlar går den som den ska!!

En packning som satt fel i soppapumpen och därav inget tryck. Korrigerat och den går precis som den ska.

Tack alla för hjälpen!!
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top