Gixxer 600 "vill men kan inte" över 6-7000 varv

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Hej,

Nu är det dags för hjälp igen. Gixxern (GSX-R 600 2005) kluddar efter vintern. Den startar som den ska och det är heller inga konstigheter upp till 6-7000 varv. Där får man dock inte mer effekt utan känslan är att den stryps. Precis som att den gärna vill men inte kan av någon anledning. Vrider jag ändå fullt på gasen så känns det som att motorljudet dör av lite, precis som att den säger, "fattar du inte, jag kan inte!!"

Vid stillastående så varvar den fint upp till 10000 sen vill jag inte stressa den mer.

Tillsaken hör att den har varit nerplockad i vinter och originalinstrumentet är ersatt med en Koso instrumentering. Jag vågar därför inte vara 120% säker på att motorlampan hade sagt ifrån och jag förmodar att det inte finns nåt sätt att få felkoder på detta instrumentet... Instrumenteringen funkar annars bra så jag kan aldrig tänka mig att det skulle orsaka problemet.

- Jag har kollat så att alla kontakter sitter som de ska och att det inte finns något löst.
- Soppafiltret är rengjort.
- Ser inte ut som att den "tjuvtar" luft nånstans.
- Luftningen till tanken kan jag på nåt sätt inte misstänka eftersom den har stått torrt och rent i vinter. Dessutom hade den väl varit mer svårstartad om det hade varit problemet?

Tacksam för alla förslag då jag har letat här och kollat av det jag har hittat.

Mvh,

Rickard

Det är inga signaler som går fel efter bytt instrument så att ev avgasspjäll inte fungerar som de ska? (om det nu finns på avgassystemet?)

Fungerar det med koso instrument? Utan instrument inkopplat så går dom i nödläge.

Edit: Läste fel, trodde det gällde cbr:n. Kanske samma med gixxer dock.

TPS-givaren KAN det ju vara.

Eller lågt bränsletryck/flöde.

Mmm TPS givaren var jag också inne på. Vet bara inte hur jag ska utesluta att det är den eftersom jag har Koson på och inte kan få ut felkoden. Vet du om det finns några helt klara sätt att utesluta den på? Eller bekräftelse på att det är den?

Det är inga signaler som går fel efter bytt instrument så att ev avgasspjäll inte fungerar som de ska? (om det nu finns på avgassystemet?)

Tjena, nä det finns inget spjäll såvitt jag vet:va Och det är ju bara instrumentet som är bytt. Inte kluddat med nåt annat.

Fungerar det med koso instrument? Utan instrument inkopplat så går dom i nödläge.

Edit: Läste fel, trodde det gällde cbr:n. Kanske samma med gixxer dock.

Är det så? Det hade jag ingen aning om. Men hur fasiken ska hojjen känna av att det är ett annat instrument. Jag menar det sitter ju där och allt är ju inkopplat, varv, temp osv.. Kan man koppla förbi det på nåt sätt?

Vad kan påverka bränsletrycket då? Luftningen är jag rätt säker på att den är ok. Bränslefiltret är rengjort.

Last edited:
Är det så? Det hade jag ingen aning om. Men hur fasiken ska hojjen känna av att det är ett annat instrument. Jag menar det sitter ju där och allt är ju inkopplat, varv, temp osv.. Kan man koppla förbi det på nåt sätt?

Ja, det är så om man kör utan instrument iaf. Dom går bra i ca 5min sen börjar det bluddras och gå skit.

Fungerar väl ungefär som canbussystemen till bilar. På Merca tex så slocknar lyset om du sätter i fel styrka på en lampa.

En gixxer 600 från -05 borde vara för "dum" för att känna av vad instrumentet har för sig och strypa hojen efter det. Dessutom borde motorn strypas till ett visst varv, inte en viss effekt, så det är troligen något annat som spökar.

Har du mätt batterispänningen vid tomgång och 4-5k varv? Hur pigga är stiften?

Ja, det är så om man kör utan instrument iaf. Dom går bra i ca 5min sen börjar det bluddras och gå skit.

Fungerar väl ungefär som canbussystemen till bilar. På Merca tex så slocknar lyset om du sätter i fel styrka på en lampa.

Hej,

Jag tror inte att det är så i detta fallet för jag kan inte hitta något som indikerar att det skulle bli felkod just pga instrumentet anligt Suzukis service manual.

En gixxer 600 från -05 borde vara för "dum" för att känna av vad instrumentet har för sig och strypa hojen efter det. Dessutom borde motorn strypas till ett visst varv, inte en viss effekt, så det är troligen något annat som spökar.

Mmm det är nog så att just instrumentet spelar ingen roll i detta fallet.

Har inte mätt batterispänningen. Har inte kollat stiften, vet dock att jag har nya nånstans till den. Ska jag bara byta?

Nu blir det nybörjarskola... Hur ska stiften se ut? Jag har plockat upp ett och det är lite brunaktigt.

Tack,

Rickard

Last edited:
låter som Servon till sekundära trottlarna

Koppla ur servon till sekundär trottlarna och ställ trottlarna i fullt öppet
och ut och testa varvar den nu ur, så har du nog fel på lödningarna servon
och måste lödas om

Det är ett general fel på 04-05 (dåliga lödningar från thailand)

Koppla ur servon till sekundär trottlarna och ställ trottlarna i fullt öppet
och ut och testa varvar den nu ur, så har du nog fel på lödningarna servon
och måste lödas om

Det är ett general fel på 04-05 (dåliga lödningar från thailand)

Hej,

Bra förslag! Dock hade jag det felet förra året och sen dess är det najade fullt öppna.

Tack ändå!!

Hej igen,

Har nu mätt upp TPS givaren och enligt testförfarandet så är det inga problem med den. Dock kan det vara så att den behöver justeras ändå men enligt linjen som är gjord innan så har den inte rört sig. Kan den behöva justering ändå?

Hej igen,

Batteriet har 13,3 V vid 4500 varv.

Last edited:
Ok. Men de 2 stiften jag tog ur och kollade ser bra ut enligt bilderna. Är det de ändå. Borde den inte gå dåligt till 6000 också eller det spelar ingen roll?
Högre effektuttag kräver ju mer luft och soppa, och då krävs det bättre gnista för att tända det, så under 6-7k rpm kanske gnistan räcker för att tända luftsoppablandningen, men inte vid högre belastning.

Är du riktigt ambitiös så ligger du och matar en liten stund på "stoppet" och sen fimpar du bara tändningen och rycker stiften och ser hur dom ser ut då.

Högre effektuttag kräver ju mer luft och soppa, och då krävs det bättre gnista för att tända det, så under 6-7k rpm kanske gnistan räcker för att tända luftsoppablandningen, men inte vid högre belastning.

Är du riktigt ambitiös så ligger du och matar en liten stund på "stoppet" och sen fimpar du bara tändningen och rycker stiften och ser hur dom ser ut då.

Okej, jag får väl prova då som sagt. Jag tror att jag har helt nya iridium stift liggande i garaget till den. Jag slänger i dem imorgon och återkommer i ärendet.

Bara så jäkla frustrerande när det inte funkar som det ska. Det var ju inga bekymmer i höstas innan den ställdes in...

Tack så länge!

Kontroll av bränslesystem

Hej,

Läste nu på ett Amerikanskt forum där många har samma problem. Bränsletillförsel. Finns det nåt vettigt och enkelt sätt att kontrollera och rengöra injektorer mm?

Mvh,

Rickard

på förgasarmaskiner kan det ju hända att man får avlagringar i munstycken om dom står en längre tid. kan det bli likadant om man har insprutning också tro?
bara en tanke
isof kanske injectorcleaner funkar.

mvh/mattias

Hej,

Läste nu på ett Amerikanskt forum där många har samma problem. Bränsletillförsel. Finns det nåt vettigt och enkelt sätt att kontrollera och rengöra injektorer mm?

Mvh,

Rickard
Stod det var problemen var? Om det var före pumpen (filtret i princip), pumpen, slangarna eller injektorerna?

Ultraljud är nog din vän i nöden! Kjell&Co har en hyggligt billig tvätt om du inte känner någon som kan göra det på jobbet.

på förgasarmaskiner kan det ju hända att man får avlagringar i munstycken om dom står en längre tid. kan det bli likadant om man har insprutning också tro?
bara en tanke
isof kanske injectorcleaner funkar.

mvh/mattias

Hej,

Jag får testa. Jag antar att man bara häller det i tanken och kör den en stund?

Stod det var problemen var? Om det var före pumpen (filtret i princip), pumpen, slangarna eller injektorerna?

Ultraljud är nog din vän i nöden! Kjell&Co har en hyggligt billig tvätt om du inte känner någon som kan göra det på jobbet.

Behövs det verkligen? Tror du inte att det räcker med injector cleaner?

Last edited:
Behövs det verkligen? Tror du inte att det räcker med injector cleaner?
Det beror ju på vad som sitter fast, och hur pass gärna det vill stanna kvar i dina injektorer :) Sök lite på injector cleaner här, om jag inte missminner mig så är många av dom aceton, eller om det var fotogen? :va Dock finns det en som verkligen gör nytta som Jörgen Karlsson brukar tipsa om, minns inte vad den hette på rak arm dock :( Men om jag inte missminner mig helt så hade vissa OKQ8 den! :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph