Gixxer 1100 94:a motorn går kall???

hosku

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Hoj
gixxer 1100 94:a
hej alla glada o sura me för den delen ;)
är en nybliven ägare till en gixxer 1100 en 94:a.
nu till problemet.. den går kall.. dvs efter körning kan man utan minsta problem lägga handen på motorn utan risk för o bränna sig...
kolla termostaten det första jag gjorde.. det satt en rejs historia i förmodar jag för det var 4 hål i tallriken.... beställde en ny original o i den sitter bara ett hål för luftningen.. trodde problemet var löst me detta men icke!!!! går lika kall ändå
tacksam för svar..

jo höll på o glömma.. när jag står still så funkar den som den ska.. men så fort jag kör iväg sjunker tempen igen....

mvh finnen

Du skulle behöva mäta vilken temp du verkligen har i motorn dels under tomgång samt under färd. Mätaren som sitter på hojen är inte alltid att lita på att den visar rätt, å definitivt inte en exakt temp.
Om de nu termostaten var utbytt till en bricka, vad mer kan vara mecklat med?

Min 94:a visar inte speciellt hög temp under färd å stiger då man står stilla.
Men nog blir ytan på motorn typ ventilkåpa, topp, cylinder, vevhus så pass varmt att de inte e behagligt att hålla handen kvar.

jo jag har tänkt mäta den..
ha grejat lite. svetsa igen luftnings hålet i termostaten o nu funkar den bättre men inte riktigt hundra..
under körning går tempen upp lite sen efter ett tag rusar den tills termostaten öppnar. då sjunker den direkt o fläkten drar igång en liiiiten stund. efter det börjar allt om igen...
nu bränner man sig på motorn...

tackar för svaret :)

jo jag har tänkt mäta den..
ha grejat lite. svetsa igen luftnings hålet i termostaten o nu funkar den bättre men inte riktigt hundra..
under körning går tempen upp lite sen efter ett tag rusar den tills termostaten öppnar. då sjunker den direkt o fläkten drar igång en liiiiten stund. efter det börjar allt om igen...
nu bränner man sig på motorn...

tackar för svaret :)
En förutsättning för att termostaten ska kunna känna temperaturen i motorn är att det hela tiden går en liten ström av kylvätska förbi termostaten.
Går det ingen kylvätska förbi termostaten för det är helt stopp så är termostaten stängd till motorvärmen spridit sig i slangen fram till termostaten. Då öppnar den lite, sedan när jättevarm kylvätska från motorn strömmar förbi öppnar termostaten för fullt, temperaturen sjunker, termostaten stänger och så börjar det om igen.
Så ett eller annat hål i termostaten så det alltid passerar kylvätska genom den kan behövas för det ska fungera.

Last edited:
Kan vara ett "icke problem", min gamla triumph -98 var likadan i 6000 mil (såldes sedan). I stadskörning +40 ute så gick tempen upp lite och om man åkte över 160 en bra stund. Vi 100-130 flytgas så rörde sig knappt nålen. Nu är det ju ganska kallt ute, så kylningen från omgivningen är ju ganska bra jämfört med en stekhet sommardag.
" if it ain´t broke, don´t fix it"

ok.. jag var så förutseende att jag inhandla en verkstads handbok till moppen.. inte haynes..
termostaten går o sätta på "fel" håll dvs med känsel kroppen mot kylet (om det nu e fel).
jag kolla på bilderna i boken o enligt dem ska känsel kroppen ligga mot motorn dvs bakåt..
när jag hade monterat den nya termostaten o tog en provtur så gick den lika kall enl mätaren och handen.. nåväl. kom hem o lät den stå på tomgång tills den blev varm.. ut o testa igen. tempen sjönk direkt till kall o motorn var "kall"..
på bilar e det ju så att temperaturen skall vara runt 90. helst oavsett hastighet o ytter temp.. förmodar att det ska vara likadant på mc?? lr har jag fel?.

ville bara testa vad som hände me tempen när lufthålet var igensatt.. inte värre än att jag borrar ett nytt :)

kass topp packn vette f.n..
ryker inte vitt..försvinner inge vatten..normalt kylvatten tryck.. så inga klassiska tecken på det felet.....

Last edited:
på bilar e det ju så att temperaturen skall vara runt 90. helst oavsett hastighet o ytter temp.. förmodar att det ska vara likadant på mc?? lr har jag fel?.
Du har antagligen rätt.
På min Triumph som har termometer så visar termometern mellan 79 till 82 grader under normal körning.
I Göteborgsk rusningstrafik, dvs det står mest still och jag har fått tillfällig kortslutning i huve och gett mig ut i skiten, så stiger temperaturen till 104 grader där fläkten går igång och kör ner temperaturen till ca 94 grader där fläkten slår av. OSV.

så. nu har jag vart o skruvat moppe igen :)
vände på termostaten. dvs kroppen mot kylet o så borra jag ett 2mm:s hål. lufta noga. på me tank o varmkörde ordentligt tills fläkten starta. då visar nålen på mätaren helt normalt. mätte tempen på övre kylar slangen till 92 när fläkten starta.. på me kruka o ut en sväng. tempen sjönk till kall. dvs vid första strecket. stanna o mätte igen o då var ventilkåpan 71 grader.
hur låter det i era öron?

tog iofs bara en kort tur.

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort