Gixxer 11, neutrallampa..

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
CBR900RR -96
Ett löjligt men irriterande problem på min hoj är att neutrallampan inte alltid lyser när man har i friläget. Felet beror med all säkerhet på glappkontakt nånstans. Nån som vet hur det är kopplat?

Jag antar även att det har nåt att göra med sidostödet eftersom hojen inte går att starta med det nere trots att friläge är i. Jag måste helt enkelt fälla upp stödet innan start. Sen lyser det grönt lite till och från när friläget är i, mest från.. Nån som har varit med om liknade fenomen?

På västersidan, snett bakom/under framdrevet sitter neutralsändaren. En liten fjäderbelastad pigg i växeltrumman agerar släpsko och jordar friläget. Den gröna kabeln går upp till frilägeslampan. Förmodligen utsliten neutrallägesgivare, dvs den grej i bakelit som sitter monterad med två små M4 eller M5-skruvar eller så är lampans infästning taskig, eller... kontakten i kabelstammen är glapp.

OK...jag kandiderar nog till VM i trådlyft, men jag måste fråga lite om detta problem och det är ju lika bra att använda denna tråden då.

Jag har liknande problem på min gixxer 750 -96
Neutrallampan tänds oftast inte...

Det som är lite märkligt är att så fort jag fäller ut sidostödet så tänds lampan...
Jag antar att detta har något att göra med att signalen då går igenom nån stoppkontakt för att kolla att växel ej ligger i?

När jag sedan fäller upp stödet så fortsätter neutrallampan lysa...

Har detta problem samma lösning som tidigare beskrivits?

Den är nog snarare vibrationen från det utfällda stödet som gör att neutralgivaren under framdrevet skapar kontakt.

andersbrink skrev:
2157355 Den är nog snarare vibrationen från det utfällda stödet som gör att neutralgivaren under framdrevet skapar kontakt.

Nja...den tänds samtidigt som kontakten vid stödet slår till och då är stödet bara utfällt ett par cm. Den tänds alltså långt innan stödet slår i sitt ändläge...
Jag ska kolla den där kontakten iallafall...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg