gixxer 1000 k4, blåryker vid motorbroms och växling ?

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
RG 125f
tjena, min cykel har "helt plötsligt" börjat ryka vid motorbroms och växling :huvet och de första som slår mig är att ventiltätningarna e slut, så ja undrar om någon har erfarenhet eller om det är möjligt att skjuta ut ventiltätningarna av kraftiga avgassmällar (vi snackar pistolskottssalvor) alltså om de kan vara så att tex en tätning har släppt från toppen och glider på ventilen ?
och om de e så kan man då få tillbaka den utan att riva topp å hela fan ?

Jag hade exakt samma fenomen på en r1:a för några år sedan.Det var när den stått över vintern och man var ute och körde första gångerna men det "självlagade" sig eftrer ett par repor. I mitt fall hade det tydligen att göra med att den stått still ett par månader. Kanske kan vara till nån hjälp

I gr3 tuktas en gixxer k3 el k4 så att det låter som att ventilerna flyger...

Kan det vara din hoj som användes?

Jag hade exakt samma fenomen på en r1:a för några år sedan.Det var när den stått över vintern och man var ute och körde första gångerna men det "självlagade" sig eftrer ett par repor. I mitt fall hade det tydligen att göra med att den stått still ett par månader. Kanske kan vara till nån hjälp

har kört ca 100 mil sen ja tog ut henne för vintern, har aldrig rykt eller dragit nån olja tidigare detta hände alltså mkt plötsligt, nu ryker de jämt när man motorbromsar eller växlar, aldrig annars å de spelar ingen roll om maskin är varm eller kall, å går precis lika bra som innan gör hon med.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Back