Gixxer 07 går ojämt på tomgång och vid körning på jämn gas.

BoBGunnar

Turn and burn
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Just nu:Gixxer 1000 k7
Fick problem idag när vi var ute o körde. Helt plötsligt kände jag att hojen började gå väldigt ojämt när jag låg o körde på jämn gas. Kopplade ur o rullade å såg då att varvtalet gick mellan 1000-1500 varv(se video 2). Stannade och då dog hojen. Startade direkt igen och då låg tomgången på 1000 varv en liten stund för att sedan gå upp till 1500 (Video 1) för att sedan gå ner till normal tomgång igen.
Jag tycker inte att det är några problem när man ger fullt. Den drar bra o misständer inte(vad jag kan känna) men sedan när man saktar ner till mer laglig hastighet o ligger runt 3-3500 varv så går den dåligt. Dock inte hela tiden. Var ute en repa för en liten stund sedan bara för att kolla och då gick den fint i över en mil för att sedan börja misstända. Väldigt knepigt. Börjar misstänka att det är någon kabel som ligger lös/i kläm eller att det är power commandern som jävlas. Någon här som har någon ide om vart jag ska börja leta?

https://www.youtube.com/watch?v=zOc9F__Pa1c&feature=plcp

https://www.youtube.com/watch?v=ZJuaVooL3g8&feature=channel&list=UL

Ber om ursäkt för det dåliga ljudet...det är skit att spela in med mobilen...

Jag hade kollat tps och stps. Men förmodligen så är det tps som spökar. Det enda du behöver göra är att lossa på tanken och fälla upp den så kommer du åt tps på högersida utav motorn. Den ska du mäta med en multimeter. Står exakt hur du ska göra i service manualen. Tps är den undre och stps är den övre så du inte tar fel :) Lycka till!

Sen har inte jag någon erfarenhet utav pc, men kolla så att den jordar ordentligt.

Last edited:
Jag hade kollat tps och stps. Men förmodligen så är det tps som spökar. Det enda du behöver göra är att lossa på tanken och fälla upp den så kommer du åt tps på högersida utav motorn. Den ska du mäta med en multimeter. Står exakt hur du ska göra i service manualen. Tps är den undre och stps är den övre så du inte tar fel :) Lycka till!

Sen har inte jag någon erfarenhet utav pc, men kolla så att den jordar ordentligt.

Nu är jag kanske dum men vad är tps och stps? Tack för tipset iaf. Får börja leta i manualen :)

Ingen aning om det är samma problem men min hoj dog i onsdag pågrund av glapp i strömtjuven till throttlesensorn på powercommandern, för mig spontan dog hojen oftare och oftare (dog på tomgång osv) när man körde ryckte och betedde sig. Enkelt att kolla bara rycka i kablarna.

Låter ju misstänkt likt mina problem. Blir att riva kåpor o gå igenom alla kablar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Kolla TPS som andra skrivit, min kompis R6 var så när vi köpte den trodde att det var ventil justering osv som gällde så vi började riva och insåg att trottlarna på insuget satt lite kasst så drog tjuvluft, satt på det rätt och blev perfa! Du kan ju kolla hur stiften ser ut också när du river så du kommer åt tps:)

Nu är jag kanske dum men vad är tps och stps? Tack för tipset iaf. Får börja leta i manualen :)

Haha det finns inga dumma frågor :) Stps är det övre spjällen som sitter i trattarna och styr hur mycket luft motorn får. De spjällen drivs utav en elektrisk motor. Tps styr de undre spjällen i trattarna och öppnas ju mer du vrider på gasen. Styr bränslet och luften till motorn. Manualen till k7an är riktigt bra och kommer hjälpa dig mkt i felsökningen!

Men om det nu är tps som felar så borde väl jag får någon sorts felkod på panelen? Typ att den varnar för att något är fel med bränsle blandningen?

Men om det nu är tps som felar så borde väl jag får någon sorts felkod på panelen? Typ att den varnar för att något är fel med bränsle blandningen?

Du får en felkod om sensorn inte fungerar som den ska. Inte om den är behöver justeras. Men tps kan du också kolla genom att bygla en kontakt under sadeln. Om sträcket är i mitten så är allt som det ska. Den kontakten du ska bygla har ett gummiskydd över sig och ligger bakom batteriet och har 6 stift. Du byglar de två stiften som sitter bredvid varandra längst ner på kontakten. Det ska gå två sladdar till de båda stiften längst ner på kontakten, både raden i mitten och övre har varsitt tomt stift. Hoppas du förstår min luddiga förklaring annars så är det bara att fråga så ska jag försöka vara tydligare :)

Tror knappast att ECUn kan mäta blandningen efter att den är gjord, baseras på en mängd indata och om någon givare är defekt så blir det fel blandning.

Ok...har hittat två saker som inte verkar vara riktigt rätt. För det första så verkar dom ha gjort något sorts bonnamek när dom kopplat in powercommandern. Kan ju inte vara meningen att man ska behöva löda in sig på kabeln till TPS'n? Sedan så har någon av de tidigare ägarna pluggat en slang som går från PAIR silenoiden. Varför gör man det?
pluggad slang.jpglödning.jpg

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...