Givi system..lite frågor

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Hur är det med givis väskssystem? Frun har en Yamaha FZS 600 2002 som hon vill ha väskor till.
Som jag fattar det köper man ett ”rack” som är modellspecifikt och monterar. Men kan man sen köpa vilken Givi väska som helst och hänga dit eller behöver dom oxå vara modelspecifika? Eller vilka väskor kan man köpa, skillnad på gamla väskor och nya?
Aldrig funderat på detta tidigare så därför lite borta på detta..




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Spontant skulle jag säga att alla Givi har samma fäste baserat på att jag aldrig har sett mer än en typ.
så då kan du köpa vilken väska som helst.

Även toppboxen har samma fäste.

Om det finns alternativ till hojen så skulle jag köpa ett rack som kan plockas bort med snabbfästen, mitt rack plockar jag bort på 30 sekunder och kvar blir endast 4 st små fästöron.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Givis system bygger som du säger på att du sätter på väskhållare som sätts tid med modellspecifika fästen. Sen är väskorna samma för alla. Även äldre väskor ska passa på dom nyare fästena under förutsättning att det är Monokey (Om dom inte bytt nu men vad jag minns så är det fortfarande monokey som dom kör med.)

Nackdelen med Givi jämfört med att köpa original väskhållare och väskor till hojen är att dom inte sitter riktigt lika smäckert på hojen eftersom dom baseras på en platt väskhållare. Modellspecifika väskor brukar kunna vara insvängda runt ljuddämpare och annat för att sitta lite mer tight.

Dock är Givis standardväskor djäkligt bra att packa i eftersom dom är just rektangulära utan insvängningar och annat. Jag hade Givi Wingrack med Monokey väskor på förra hojen och jag kan erkänna att jag saknar det ibland när jag ska packa och åka någonstans. Det är inte alls samma rymd i exempelvis hondas originalväskor.

Jag tror att dom flesta väskor åtminstone sedan -00 är monokey om man kollar på Givi så då ska dom passa på en givi hållare.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top