Gitarrister??

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Finns ju en handfull gitarrister här.. Jag lirar komp och det blir mkt barréackord vilket har gjort att min vänsterhand börjat balla ur efter många års lirande. Det är tummen som jäklas.. Inte själva tummen utan dess muskelområde i handflatan. Det blir stressat av allt tryck när man tar barréackord och smärtar lätt/blir mkt trött
Fler som lider av detta?

Jag har även problem med höger axel då jag står oftast upp och spelar, och de är ackegura.
Jag gissar att båda problemen uppstått pga mkt gitarrlirande i kombination med träning :/
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hur håller du halsen med handen?
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag blir alltid imponerad av dem som kan hålla halva barréackordet med tummen istället för att lägga över hela pekfingret....
 

saurus

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2007
Ort
L-town
Hoj
GSX-R 1000 '06
Jag blir alltid imponerad av dem som kan hålla halva barréackordet med tummen istället för att lägga över hela pekfingret....

:D

Trådskaparen: Prova gitarr med smalare hals, annars kan du pröva att hålla gitarren högre upp än vanligt så vinkeln på handen blir mindre.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
:D

Trådskaparen: Prova gitarr med smalare hals, annars kan du pröva att hålla gitarren högre upp än vanligt så vinkeln på handen blir mindre.

:fakta

Jag gissar på att du trycker för hårt i kombination med en lustig vinkel på tummen pga fel vinkel på halsen. Testa lite olika höjd, det kan vara både upp och ner.

Vad gäller axeln så, ja, sitt ner och spela! :tungan
Skaffa en lättare gitarr, bredare axelband men ta för vana att sitta ner när du inte jammar med polarna—det är inte fel alls.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top