Gissa vilken hoj

Peder Rosberg skrev:
Tyckte väl att det inte stämde kamkedjan i mitten på en -89a..
Ehh, ja tror att det är en borrad kawa z900 :va
Första bilden på motorn är en GPX600.

Det är den ensamma kolven som är från tidigt 80:tal, men inte nån Kawa.
 
SuperSport skrev:
Första bilden på motorn är en GPX600.

Det är den ensamma kolven som är från tidigt 80:tal, men inte nån Kawa.
Så de fanns kamdrivning i mitten så sent som -89??
Sitter där grövre pinnbultar oxå??
 
SuperSport skrev:
Du va mycket nära! :tummenupp
Felet är inte helt ovanligt bland gamla GPZ, GPX som man åkt bakhjul med. :död

Här är svaret på första frågan:
Hehe härligt :banana
 
SuperSport skrev:
:7peta :fatta!

Ska va lite tydligare den här gången då!
Gissa vilken hoj den här kolven kommer från? och varför den serut som den gör?
Staken har väl röket av, men vart den hör hemma vetefan :va
 
Peder Rosberg skrev:
Så de fanns kamdrivning i mitten så sent som -89??
Sitter där grövre pinnbultar oxå??
Jag tror att kamdrivning i mitten kom med GPZ900, det finns säkert folk här som vet med säkerhet. Men ett som jag vet är att GPZ900, GPX100RX och GPX600 drabbas av samma fel om dom körs på bakhjulet för mycke.
 
Peder Rosberg skrev:
Staken har väl röket av, men vart den hör hemma vetefan :va
Nix staken var även den bara lite "tuggad" och motorn gick felfritt med undantag från lite vibrationer :hihi
 
SuperSport skrev:
Nix staken var även den bara lite "tuggad" och motorn gick felfritt med undantag från lite vibrationer :hihi
Hmm.. något överfall eller skruv till överfall till veven som letat sig upp kanske??
 
Fan vad svårt det är :va (fråga 2)

Kolven är iallafall en med ganska stor cc....
Funderar om det är knastret som lossnat och halkat runt i vevhuset?

Är det en enstånka? tror det :va
gissar på ca 600-650cc
 
SuperSport skrev:
Jag tror att kamdrivning i mitten kom med GPZ900, det finns säkert folk här som vet med säkerhet....
Nänä, nu blev det fel. Kamdrivning i mitten kom redan med allra första Z900 tidigt 70-tal, därefter såg det ut så ända till och med GPZ1100 (snarlika puffror hela vägen). Så långt är jag 150% säker.

Endast 90% säker:
Med GPZ900 i mitten av 80-talet hamnade kamdrivningen ute på ena sidan. Tror jag. Eller?
Är lite dålig på de där nyare puffrorna, de är ju så små att man inte har orkat bry sig. :D
 
En radfyra på 1074cc , nu får ni tänka en stund till :hihi

Lägger upp bilderna igen:
 

Bifogat

  • P3030200.JPG
    P3030200.JPG
    28.1 KB · Visningar: 39
  • P3030201.JPG
    P3030201.JPG
    29.4 KB · Visningar: 38
en ZZR1100 kanske???
 
SuperSport skrev:
En radfyra på 1074cc , nu får ni tänka en stund till :hihi

Lägger upp bilderna igen:
Aha Suzuki gsxr 1100 av någon årsmodell :)
 
Äh va fan..... :va
Fram med skiten nu :huvet man sitter ju här och funderar :D

Vxl lådan har gått sönder... del kommit in?
 
Willmar skrev:
Något fel med Vevhusventilation.... :va

Smörjfel?
Ja just, det ett olje rör kanske??
Ja vill oxå sova gott i natt :hihi
 
Peder Rosberg skrev:
Ja just, det ett olje rör kanske??
Ja vill oxå sova gott i natt :hihi
OK! bäst att ge svaret innan jag ska gå och knoppa. :tungan
Såhär är det troliga förloppet!
Vevtappen slår sig på den modellen och då får man vibrationer och följden blev att cylinder fodret sprack och blev vasst, kolven hakade i fodret och tuggades sönder. Bitar av kolv och foder demolerade även blocket delvis.
Första åtgärd va att ta bort lösa delar och slipa alla vassa kanter, sedan ihop med motorn och i med olja och köra ca: 500 mil innan renovering skedde. :hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top