Gissa vilka hjälmar som inte är säkra

Vilka hjälmar skulle du undvika med avseende på säkerhet?


  • Antal röstningar
    0
dom (Arai) använde en spetsig "stålklump" som släpptes från x-antal meter. Både egna märken samt konkurrenter.
När man gjorde testen på egna hjälmar använde man dubbla höjden, och klarade testerna, medans vissa anda märken ej klarade standard höjd.

Låter som Arai gör sina hjälmar så hårda att de troligtvis släpper igenom onödigt mycket av krockvåldet. Kanske gör nya SNELL M2010 teststandarden att detta har ändrats, kanske inte.
 
  • Gilla
Reaktioner: ft
Jag åker Arai och Shoei på grund av saker jag vet, inte på grund av saker jag tror eller tycker eller på grund av att jag vill vara fåfäng. Jag vet att både Arai och Shoei konstrueras av ett team läkare med tillgång till den senaste forskningen samt ett team ingenjörer som har mycket tät kontakt och kommunikation med sina bästa förare. På detta sätt kan man bygga hjälmar som har högsta möjliga säkerhet kombinerat med praktiska detaljer som verkligen fungerar för racing.
Jag köper dessutom mina Arai eller Shoei endast från deras "factory shops". Ställen som först måttar mitt huvud och sedan bygger inredningen exakt efter dessa mått. Mig veterligen finns inte denna service hos något annat märke...?
 
Jag åker Arai och Shoei på grund av saker jag vet, inte på grund av saker jag tror eller tycker eller på grund av att jag vill vara fåfäng. Jag vet att både Arai och Shoei konstrueras av ett team läkare med tillgång till den senaste forskningen samt ett team ingenjörer som har mycket tät kontakt och kommunikation med sina bästa förare. På detta sätt kan man bygga hjälmar som har högsta möjliga säkerhet kombinerat med praktiska detaljer som verkligen fungerar för racing.
Jag köper dessutom mina Arai eller Shoei endast från deras "factory shops". Ställen som först måttar mitt huvud och sedan bygger inredningen exakt efter dessa mått. Mig veterligen finns inte denna service hos något annat märke...?
De bygger inredningen alltså? Exakt för dig. Googlade på Arai factory shop, men fick inte en enda träff. Berätta mer!
 
Jag skulle vilja se en olycka där skador på skallen uppstått där det är klarlagt att skadorna inte skulle uppstått om huvudet varit klätt i en annan hjälm.
Jag tror inte att det spelar så stor roll vilket märke man har faktiskt. Sålänge hjälmen sitter som den ska så varierar våldet mot huvudet så mycket vid de olika olyckorna.

Som Lokander skriver är det mycket sila mygg och svälja kameler när vi talar om säkerhetsutrustning för hojar.
En tävlingsbil byggs det bur i, förebygger motorbränder och så vidare medans vi hojåkare tror att man är säkrare med ett par tusenlappar dyrare hjälm.
 
De bygger inredningen alltså? Exakt för dig. Googlade på Arai factory shop, men fick inte en enda träff. Berätta mer!

Du måste arbeta (eller spendera din semester) i Japan för att hitta de factory shops jag brukar besöka. Närmare bestämt Tokyo, tunnelbanestation Ueno och gatan som heter Showa Dori (även kallad Metropolitan Expressway Ueno Route). Längs denna gata finns säkert hundra motorcykelaffärer och precis bredvid varandra ligger både Arai och Shoei "factory shop". Om du googlar på "Ueno" så lär du hitta info både om dem och de andra motorcykelaffärerna.
Om du vill köpa en hjälm så börjar de med att mäta din skalle (både omkrets och en massa andra mått). De plockar sedan fram den standardstorlek du ligger närmast och finslipar denna genom att byta ut diverse inredningsdetaljer. Både Arai och Shoei erbjuder alla inredningsdetaljer som "head cap", kindkuddar, sidostöd med mera i en massa olika storlekar och tjocklekar, just för individuell anpassning.
Att åka till Japan enbart för att köpa hjälm är kanske overkill. Jag besöker landet ungefär en gång per år på grund av mitt jobb, så för mig är det inget större problem. Jag har köpt både RR hjälm och MX hjälm på detta sätt och är riktigt nöjd. Det ska tydligen finnas liknande Arai factory shops i Italien och Tyskland, men jag har bara hört rykten om dessa och således aldrig besökt dem. Att hitta något liknande i Sverige är ytterst osannolikt...
Om jag inte hade denna möjlighet skulle jag fortfarande köpa Arai eller Shoei, förmodligen i den standardstorlek som passar bäst. Båda har ett säkerhetsarbete och en kvalitet som känns mer trovärdig än någon av konkurrenterna.
 
Du måste arbeta (eller spendera din semester) i Japan för att hitta de factory shops jag brukar besöka. Närmare bestämt Tokyo, tunnelbanestation Ueno och gatan som heter Showa Dori (även kallad Metropolitan Expressway Ueno Route). Längs denna gata finns säkert hundra motorcykelaffärer och precis bredvid varandra ligger både Arai och Shoei "factory shop". Om du googlar på "Ueno" så lär du hitta info både om dem och de andra motorcykelaffärerna.
Om du vill köpa en hjälm så börjar de med att mäta din skalle (både omkrets och en massa andra mått). De plockar sedan fram den standardstorlek du ligger närmast och finslipar denna genom att byta ut diverse inredningsdetaljer. Både Arai och Shoei erbjuder alla inredningsdetaljer som "head cap", kindkuddar, sidostöd med mera i en massa olika storlekar och tjocklekar, just för individuell anpassning.
Att åka till Japan enbart för att köpa hjälm är kanske overkill. Jag besöker landet ungefär en gång per år på grund av mitt jobb, så för mig är det inget större problem. Jag har köpt både RR hjälm och MX hjälm på detta sätt och är riktigt nöjd. Det ska tydligen finnas liknande Arai factory shops i Italien och Tyskland, men jag har bara hört rykten om dessa och således aldrig besökt dem. Att hitta något liknande i Sverige är ytterst osannolikt...
Om jag inte hade denna möjlighet skulle jag fortfarande köpa Arai eller Shoei, förmodligen i den standardstorlek som passar bäst. Båda har ett säkerhetsarbete och en kvalitet som känns mer trovärdig än någon av konkurrenterna.
Kostnad?
 

Det där går nog att fixa i Sverige också, jag har sett alla de där delarna för Arai listade som tillbehör/reservdelar så vilken handlare som helst kan nog ta hem det där via generalagenten. Det här handlar nog mer om servicenivån, att man får hjälp att prova ut vilka kuddar man ska ha och får hjälmen direkt med rätt detaljer.

På GP var servicenivån ännu högre, de tvättade bort flugorna från hjälmen och var den för skabbig så fick föraren en ny för de ville inte synas med skruttiga hjälmar. Såg dock inte att Biltema hade någon GP-service. ;)
 
Last edited:
Tycker att jag har läst alla inlägg men hittar inget svar?

instämmer,,,,alla har åsikter men inget konkret, inte ens (min flickvän jobbade) säger ju nada. o allt tjafs om biltema hjälmen, hur många har haft den på skallen ens 1 gång i affären, o sen gnäller över qvallen,,,,,,,,,den ä snygg o så jag provade på o den sitter som skit, den är hård, o allmänt otrevlig i kinder. om den sen ä sämre än min x-lite vet jag inte, för det finns ju egentligen inge stor undersökning på alla hjälmar typ 2010 på 1 gång
 

Priset på en Arai RX-7 GP (heter RX-7 RR5 i Japan) är 63000 JPY vilket blir 5374 SEK med dagens växelkurs. Helt klart billigare än svenska priser och individuell anpassning ingår. Eller rättare sagt, individuell anpassning är obligatoriskt - personalen i Arai-shopen vägrar sälja hjälmen om de inte får mäta ditt huvud och anpassa hjälminredningen...

Jag vet inte om det är möjligt, men vad du än gör - beställ inte en standard Arai eller Shoei från Japan eller något annat asiatiskt land. Risken för usel passform är uppenbar då de japanska standardstorlekarna har inredningsdetaljer som gör passformen "rundare" där de europeiska standardstorlekarna gör passformen "ovalare". Tydligen har asiater i regel ett "rundare" huvud där vi i Europa har ett mer "ovalt" huvud. Detta är enda skillnaden mellan RX-7 GP och RX-7 RR5 och samma sak för Shoei X-spirit 2 som heter X-Twelve i Japan. Som sagt, undvik postorder. Det är den individuella anpassningen - inte priset - som är grejen med dessa butiker.

Det där går nog att fixa i Sverige också, jag har sett alla de där delarna för Arai listade som tillbehör/reservdelar så vilken handlare som helst kan nog ta hem det där via generalagenten. Det här handlar nog mer om servicenivån, att man får hjälp att prova ut vilka kuddar man ska ha och får hjälmen direkt med rätt detaljer.

Tyvärr är det nog få svenska handlare som har råd att ha alla inredningsdetaljer och alla storlekar hemma på hyllan. Finns det någon...? Som dessutom har kunnig personal...?
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
Tyvärr är det nog få svenska handlare som har råd att ha alla inredningsdetaljer och alla storlekar hemma på hyllan. Finns det någon...? Som dessutom har kunnig personal...?

Nej, det gör det nog inte, har aldrig sett en handlare som inte säljer en mängd märken och därmed knappast är kunnig om något av dem. De har väl som mest något visir hemma.

Men det är inte direkt rocket science att om det klämmer över kinderna så köper man tunnare kuddar eftersom de enkelt går att beställa.
 
Ställen som först måttar mitt huvud och sedan bygger inredningen exakt efter dessa mått. Mig veterligen finns inte denna service hos något annat märke...?

Du menar att de väljer ut kindkuddarna i rätt storlek med "bygger inredningen exakt efter dessa mått"?

Edit: Eller meckar de med all inredning i hjälmarna? Finns inget vad jag kan se på Arais sidor om att de har några andra inredningsdelar än just kindkuddarna som är tänkt att byta storlekar på.

Edit2: Hittade till "intierior pads" också. :tummenupp
 
Last edited:
De bygger inredningen alltså? Exakt för dig. Googlade på Arai factory shop, men fick inte en enda träff. Berätta mer!

Har kollat lite nu och vad jag kan förså så kan alla "Arai Five Star Center" sälja inredningsdetaljer så det lär finna i Europa med.
Någon form av skräddarmåttning kan jag dock inte hitta utan det verkar som att det handlar om att välja ut standard inredningsdetaljer.
 
En hjälm för 1000 kronor är självklart lika bra som en som kostar 8000. Det är bara märket som kostar. Arai suger. Jag kör enbart MDS. :mad:
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top